![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Har gjort denna enkla platta i Gmax på 500x500 meter och mappat den med en Eniro-karta och som jag hoppas, kan vara ett litet hjälpmedel vid byggandet av olika banor.
I detta fall, är Eniro-kartan tagen från Hässelby Strand. Då jag såg att dom hade börjat med tunnelbanan därifrån. Men ser inget hinder, att lägga in andra kartbilder från Eniro (om dom nu håller samma zoomnings-nivå över hela landet). Ska försöka förklara tillvägagångsättet, med fler inlägg här nedan, tillsammans med några bilder. Är därför TACKSAM om ni avvaktar med inlägg i denna tråd. Tills jag har skrivit, att jag är klar. Så att alla steg för steg, hamnar efter varandra, utan en massa inlägg emellan. Fortsättning följer. .
![]() |
#2 |
|
![]()
Då ska jag försöka förklara tillvägagångsättet här.
Gå till Eniros kartor och välj plats, zooma till 14. Kör Print Scrn på kartbilden och klistra in den i ett bild-program och spara bilden. Gå tillbaka till Eniro-kartan och förflytta dig till nästa punkt som du vill ha och kör Print Scrn igen, men se till att kartorna överlappar varandra lite grann. O.S.V. tills du känner, att du har tillräckligt med bilder för stunden. .
Bengan Senast redigerad av Bengan den 2012-04-22 klockan 12:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]()
När du känner, att du har tillräckligt med bilder för stunden.
Så beskär du till dom, men ser till att dom alltid överlappar varandra. Sen skapar du en större tom bild i bildprogramet, där du kan klistra in dom beskärda bilderna. Denna bild, har jag fått krympa ner. För att kunna lägga upp på forumet. Storleken på denna bild, är egentligen 6000x4000 för mig. .
![]() |
#4 |
|
![]()
När du har beskärt och klistrat ihop flera kartbilder till en enda, som den i inlägget här ovan.
Så är det dax, att klippa ut lite fyrkanter som håller 830x830 pixel. Som ungefär motsvara 500x500 meter. När den första är utklippt och sparad, så brukar det gå att backa tillbaka ett steg eller ångra. Så att man kommer tillbaka till föregående steg i dom flesta bildprogram. Ta då och flytta på den linje, som är aktuell för just dig. För mig i detta fall, den vänstra linjen. Drar denna linje förbi (i detta fall åt höger) och över på den andra sidan, samt ser till att jag stannar på 830 pixel. Då ligger kartbilden fortfarande kant i kant med föregående. .
![]() |
#5 |
|
![]()
När ni har gjort som här ovanför.
Så ska ni ha en massa kart-bilder som dessa, som håller måtten 830x830 pixel och som passar ihop med varandra. .
Bengan Senast redigerad av Bengan den 2012-04-22 klockan 15:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]()
Detta steg är viktigt. Ni måste även krympa ner bilderna, från 830x830 pixel till 512x512 pixel.
Annars klarar inte Trainz av, att läsa av bilderna. Detta kan göras redan, när ni sparar bilderna och ni bör även rotera bilden 90 grader åt höger. Förr då hamnar Norr mot Norr i Trainz. Annars är ni tvungna att rotera hela plattan 90 grader inne i Trainz. Fortsättning följer om några timmar, måste åka iväg och hämta grabben min nu. Så var snälla med och avvakta att skriva i tråden, tills alla steg för steg är klara. .
![]() |
#7 |
|
![]()
Glömde att lägga till i trådarna ovanför, att ni bör spara bilderna som jpg. Sparar ni i tga, bmp ellar annat format, så kanske inte minnet räcker till. När ni klistrar ihop dom första Eniro-kartorna till en enda stor karta.
Då går vi vidare, med steg för steg. Ladda hem den lilla plattan, från denna tråd här under. http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...486#post260486 och installera den. Se bild ett i detta inlägg (sparad som bild 15). Bild 2. (sparad som bild 16). Markera och klona objektet, så får det erat kuidnr. Sedan kan ni ta bort min variant och fortsätta med eran egen klonade. Bild 3. (sparad som bild 17). Så ser det ut, när objektet är klonat. Bara att det har erat användarnam och kuidnr. Bild 4. (sparad som bild 18). Sen markerar ni objektet, höger klickar, tar Edit och sedan Edit in explorer. Bild 5. (sparad som bild 19). Nu letar ni reda på, eran egen kart-bit (vart ni nu har sparat den). Den tar ni och byter ut min, som ligger i den första klonade varianten. Men ni måste byta namn, på eran egen kart-bild. Så att den har samma som min. Karta_TB_500x500_000001 När detta är gjort, så kan ni öppna upp configen. Bild 6. (sparad som bild 20). Döp om objektet vid username, till vad ni själva vill att det ska heta i Trainz. Som i detta fall heter TB_00001. Sen är det bara att klona vidare på detta objekt och då behöver ni bara ändra sista siffran i raden som t.ex. TB_00002. O.B.S. Kart-bilden behöver ni byta ut, mot nästa som ni har gjort iordning förstås. .
Bengan Senast redigerad av svenolov den 2012-04-22 klockan 22:28. Anledning: På begäran av Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]()
Så här, kan det sen se ut.
Man får försöka pussla ihop bitarna med varandra. Har man möjlighet att jobba i lager, så är det bra. För då kan man låsa bitarna på plats och inte riskera att vrida runt dom, när man sätter ut andra objekt. Så som hus, bilar m.m. som man behöver rotera. Kan även med fördel, placeras under marken och att man då jobbar via själva rutnätet, när man drar spår och vägar efter kartbilden. Och nu tror jag, att jag är färdig. Så att eventuella frågor kan ställas i tråden. .
![]() |
#9 |
|
![]()
När ni är färdiga med linjedragning, lagt ut hus, vägar, målat marken m.m. Då kan man plocka bort kart-bitarna, så dom behövs ju bara vid själva bygget.
Valde 500x500 meter. Då jag inbillar mig, att det är smidigast och enklare, att göra iordning en liten bit i taget. Var även inne på, att gå upp i zoomningen hos Eniro till 15 och anpassa en platta även för detta. Men inbillar mig, att det blir för mycket jobb med klipp och klistring då.
Bengan Senast redigerad av svenolov den 2012-04-22 klockan 22:27. Anledning: På begäran av Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]()
Om det är någon, som har lust att göra en guide eller en pdf. över det hela. Så är det OK för min del, för det är nog för avancerat för mig, att göra en pdf-fil på det hela.
![]() |
#11 |
|
![]()
Såg först nu, att jag har lagt tråden i fel undergrupp för Trainz.
![]() Bör ligga under Landskap och inte här i 3D-tråden. Så en liten flytt dit, skulle inte skada. EDIT: Sagt och gjort, Bengan. / svenolov
Bengan Senast redigerad av svenolov den 2012-04-27 klockan 15:22. Anledning: På begäran av Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Fantastisk gott jobb du gjort, Bengan. Detta bör bli användbart för våra tunnelbanebyggare !? Nån PDF behövs väl knappast - hela denna tråd är ju en utmärkt Tutorial. Gör som jag, lägg den som en Favorit i Webläsaren, jag har kallat den "Bengans Eniro Tuta" och lagt i mappen "TrainzFavoriter" i IE 9.
![]() |
#13 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2006
|
![]()
Bra gjort, men är inte detta samma som Basemaps?
Jag gjorde 3 år tillbacka et manual på hur man gör kartor med "1km basemap". ( f.. har inte skrivit svenska nu på 3 år, hoppas det går bra ) ![]() Ellers kan du få den på dansk ![]() Flot arbejde, men er det ikke det samme som basmaps? For 3 år siden lavede jeg en manual på hvordan man laver kort med "1km basemaps" Nej men, et stort ![]() Och tack till Svenska 3D-Tåg Forum för att ni finns. ![]() Et liknande forum saknas på andra sidan sundet... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2006
|
![]() |
![]() |
![]() |