Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-04-13, 12:26   #1
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Exclamation LAns Bergskärningar och Tunnlar

Detta är en tips och frågetråd rörande Bergskärningarna och Tunnlarna:

Nisse kommer nog med lite tips här.

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-04-24, 22:10   #2
lan
Veteran

Talking Nisse ...

... det var du som ville ha denna tråd för dina pedagogiska manualer om hur man hanterar skärningar och tunnlar i praktiken. Kommer det kanske?

LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-25, 00:03   #3
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Har hållit på med tunnlar i fem hela dagar. Ögonen är som tunnelmynningar. Manualen fabrikseras just nu.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-29, 16:37   #4
Nils Blid
Medlem

Standard

Att lägga ut två manualer för ett objekt torde anmärkningsvärt - men nu rör det sig om ett anmärkningsvärt objerkt; nämligen LAns Tunnlar. Anledningen är helt enkelt att tunnlarna är så flexibla att installationen kan hanteras på minst två olika sätt; nämligen a la LAn och a la undertecknad.

Jag vill gärna slå ett slag för modell LAn som inte bara medger en snabb installation utan även exakt. Undertecknads version är mer flexibel, främst när det gäller tunnelmynningen.

Men frågan är; räcker det med två manualer? LAn och undertecknad är inte alls säkra på att våra manualer är de bästa. Vi bjuder därför in Forum-medlemmarna till ett manual-race. Vem tar priset?

Allt material som behövs, jämte de två manualerna, finns i downloadtråden. Välj en av tunnlarna, skapa en ny bana med ett baseboard, skriv in 20 m i Topology/Use height och lägg in tunneln.

Nisse
Gammal 2014-05-01, 19:49   #5
ekv
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Hej Nisse och LAn!
Till att börja med, tack för ert eminenta arbete med skärningar och tunnlar.
Jag har testat tunnlarna, bergsskärningarna är inget problem, men tunnelutsättningen är svår. Särskilt då man ska försöka skära bort "gridden" vid tunnelöppningen. Det funkar inte för mig, även om jag gör precis som det står, tror jag, i de båda manualerna. Det är säkert jag som gör fel, men utskärningen av "gridden", så att man får sikt genom tunneln går jag bet på. Är det någon av er som kan förklara närmare för en dumbom?
Gammal 2014-05-01, 21:50   #6
Nils Blid
Medlem

Standard

Bra Ekv - problem älskar både LAn och jag. Använd inte TUB Tunnelkniv att ta dig in i tunneln.

Sänk inte ner tunneln under mark. Du ska se hela tunneln ovan mark. Res den rätt upp och ner och zooma dig in i tunneln med högsta läge. Ta fram LAns manual och titta igenom den. Glöm inte att anteckna rälsens ingångs- och utgångsvärden med stora svarta bokstäver

Mer problem? Skriv - både LAn ocj jag älskar att svara.

LAn och Nisse
Gammal 2014-05-02, 11:42   #7
Nils Blid
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekv Visa inlägg
Hej Nisse och LAn!
Till att börja med, tack för ert eminenta arbete med skärningar och tunnlar.
Jag har testat tunnlarna, bergsskärningarna är inget problem, men tunnelutsättningen är svår. Särskilt då man ska försöka skära bort "gridden" vid tunnelöppningen. Det funkar inte för mig, även om jag gör precis som det står, tror jag, i de båda manualerna. Det är säkert jag som gör fel, men utskärningen av "gridden", så att man får sikt genom tunneln går jag bet på. Är det någon av er som kan förklara närmare för en dumbom?
Skall inte vålla några problem. Lägg tunneln på rätt plats under marken. Öppna flik Objects/Object mode. Skriv in TUB Tunnelkniv. Klicka sen mitt i tunnelöppningen. Kniven skär nu upp en gridruta. Man kan behöva skära bort ytterligare en gridruta.

Enligt LAns manual kan man nu också få en marköppning. Försök inte åtgärda den eftersom exaktheten kan rubbas. Min manual tar hänsyn till den här effekten.

Nisse
Gammal 2014-05-04, 13:54   #8
ekv
Medlem

Standard

Hej LAn och Nisse!

Tack för goda råd. Nu kan jag skära bort "gridden" (alltså göra den och eventuella marktexturer transparanta) och se igenom tunnlarna. Vad jag förstår så måste TUB-knivarna (en eller flera vid varje tunnelöppning) vara kvar efter utskärningen. Tar man bort dem så upphör genomsynligheten för tunnlarna. Är detta rätt uppfattat av mig?

När nu tunnlar med enkelspår fungerar utmärkt, uppstår frågan om hur man konstruerar tunnlar för parallella dubbelspår? Måste LAn modifiera sina modeller eller har Nisse någon klurig lösning? Om man lägger två enkeltunnlar parallellt med ett avstånd på 4,5 - 6 m kommer bergssidorna från intilliggande tunnel att "gå in" och skymma sikten. Finns det någon smart tunnel-kniv som kan skära bort hinder för fri sikt?

Vänligen
Gammal 2014-05-04, 15:01   #9
lan
Veteran

Standard

Jag tror Nisse och jag var inne på att göra ett paket med Dubbelspårstunnlar också, men eftersom både jag och Nisse är lite åt det enkelspåriga hållet så blev det väl aldrig av ! Men eftersom både spår och luftledning sätts ut separat så borde det gå att göra ! Lite måttuppgifter vore ju bra att börja med !!!???

LAn
Gammal 2014-05-05, 02:52   #10
ekv
Medlem

Standard

Hej LAn!

Som ett exempel på dubbelspårig tunnel sänder jag en länk om utformningsprinciperna för Södertunneln i Helsingborg. I pdf-filen finns enkla och tydliga måttangivelser för bredder och höjder i tunnlar för dubbla spår.

Vänligen
Gammal 2014-05-05, 10:42   #11
Nils Blid
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekv Visa inlägg
Hej LAn!

Som ett exempel på dubbelspårig tunnel sänder jag en länk om utformningsprinciperna för Södertunneln i Helsingborg. I pdf-filen finns enkla och tydliga måttangivelser för bredder och höjder i tunnlar för dubbla spår.

Vänligen
Bra Ekv - jag har också hittat den. Håller med dig.

Nisse
Gammal 2014-05-06, 11:24   #12
lan
Veteran

Standard

Jag har gjort en dubbelspårstunnel som fungerar men det är mycket pill att sätta kontaktledningen och sen spåret så det blir snyggt.
Vi får se hur och om vi går vidare !?

En bild så länge:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20140506_0000.jpg (190.3 KB, 141 visningar)

LAn
Gammal 2014-05-06, 16:40   #13
ekv
Medlem

Standard

Hej LAn!

Tackar för fin bild! Det ser mycket lovande ut. Hoppas du orka fortsätta. När du gjorde den dubbelspåriga tunneln, vilken förlaga använde du som mall för bredd och höjder?

Vänligen
Gammal 2014-05-06, 18:21   #14
lan
Veteran

Standard

Lite av varje! Varsågod och mät!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg dt.jpg (224.4 KB, 132 visningar)

LAn
Gammal 2014-05-06, 21:29   #15
ekv
Medlem

Standard

Hej LAn!

Jag ger mig. You are the king!

Vänligen

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:30.