Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-08-20, 18:36   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Red face Modernare godsvagnar ...

fullt ut STL-anpassade, med animerade skjutdörrar eller huvar och välstrukturerade lastköer är det projekt jag och Bengan håller på med just nu.
Det började ju med Shimmns och sedan fick jag idén att göra samma med Hbbillns, sen Hbis och nu Nordwaggons Laaips med hoptryckbara pressenningshuvar. (några bilder på den!). Bengan jobbar med texturgrupperna och Beta-test och jag animerar och bygger. Kul
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20140820_0000.jpg (114.4 KB, 261 visningar)
Filtyp: jpg lan_20140820_0001.jpg (117.9 KB, 263 visningar)
Filtyp: jpg lan_20140820_0002.jpg (142.3 KB, 264 visningar)
Filtyp: jpg lan_20140820_0003.jpg (142.2 KB, 262 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-08-20, 18:55   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Ser ut som om du använder mesher som skjuts in i varandra, men borde det inte att gå att animera det där med bones för att nyttja mesh-deformation för att få det mer realistiskt? Vi diskuterade väl det här när vi pysslade med dragspelsbälgarna till STL-k?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-08-20, 20:21   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Nja, Trainz Exporter stöder inte Scale-animering, bara translation och rotation.
Jag tror det vore önskvärt att det införs i Tane men jag betvivlar det.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-08-20, 23:13   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Nej, du misstolkar mig! Jag vet att exportern inte stödjer scale-animering, men animering med bones och deformering! Blenders exporter skall enligt vad jag minns klara det i alla fall. Man lägger ut en kedja med bones i vagnens längdriktning och skinnar(=kopplar rätt delar av meshen till rätt bone i armaturen) takduken så att den veckar sig om man skalar ned bonen i Y-led. Det skulle bli enklast om Trainz/exportern stödjer skalning av bones, vilket den säkert inte gör, och om den gör det så behöver man bara en bone i mitten som man skalar i Y-led. Men om det inte fungerar att skala bones så går det att lösa på ett annat sätt, men det blir lite jobbigare. Då måste man ha en armatur för varje kant på takduken som går i vagnens längdriktning, fyra i detta fallet, där man i varje kant har en boneskedja som går i sick-sack med verticerna i vecken. Sedan animerar du bara bonekedjan genom att "skala ned" dem i Y-led, så att det ser ut som den fjädrar ihop och så att vecken fjädrar ihop sig med den. Kan slänga ihop ett exempel om du fortfarande inte är med på vad jag menar. Vet ej om det är värt besväret, men det vore en kul sak att prova!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-08-21, 08:41   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Ja, det är inga problem att göra det i max, ser kanonbra ut men det blir ingen skalning vid exporten. Jag vet att vi höll på med detta med bälgarna och du fastnade för ett bälgbibliotek med 16 mesher som Svenolov skriptade in i sitt skriptbibliotek. Tyvärr går det inte att använda till lastdörrar som ju skall triggas av helt andra saker än ihopkoppling av vagnar. Jag nöjer mig nog med det jag gjort på Laaips, men som du säger det vore önskvärt med en ordentlig uppdatering av Trainz Exporters och Grafikmotorn i Trainz så att sådana här saker kan implementeras.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-08-21, 11:59   #6
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 377
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

snyggt gör verkligen vagnen mer levande!
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-08-21, 16:28   #7
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Tror fortfarande inte att du fattar riktigt vad jag menar, så här kommer en bild på när jag testade det i Blender:



Det turkosa är en armatur (tror det heter samma sak i Max) där den sista bonen har en Inverse Kinematics constraint med emptyn (attachment point i Max?) som target. När man drar i emptyn så kommer då armaturen att vecka sig fint, precis som en bälg. Själva duken (genomskinlig här för att man skall se hur det ser ut) binds till armaturen med weights, här lät jag Blender räkna ut vilken bone varje vertex skulle tillhöra automatiskt, vilket gav helt acceptabelt resultat.

Detta skall vad jag har läst någonstans gå att få in i Trainz, i alla fall ifrån Blender. Men går det i från Max?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-08-21, 18:52   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Bra tänkt Korvtiger! Jovisst går det att göra i Max, Det kallas BoneChain och ser exakt ut som på dina bilder. Problemet med Laaips pressenning är att den får styckas upp i massa längsgående delar med en Bone-kedja till varje. Förbaskat mycket jobb men det skulle säkert bli snyggt. Har du försökt vrida en Bone-kedja i xy-planet utan det spårar ur? En bild på pressenningsmeshen i wireframe så kanske det framgår vad jag menar!?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg press.jpg (167.4 KB, 220 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-08-21, 22:24   #9
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Modern? Knappast ...

... men en vagn värd att modernisera "Trainzmässigt".
Inget för veganer direkt
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20140821_0001.jpg (171.5 KB, 206 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-08-21, 23:05   #10
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Man ska inte behöva stycka upp meshen, den skall vara i en hel och intakt del. (det är ju det som är själva idén med deformering). Dock så lär du inte behöva fullt så många armaturer/bonechains för att vecka alla sidor korrekt som du tror. Med den meshen du har skulle jag använda 5 armaturer, två längst ned på var sida som veckar de vertecieserna i X-led, en högst upp som veckar nocken i Z-led och två (en på var sida) i "vinkeln" mellan nock och sidorna som är lutad ca 45-grader utåt. Sedan är det bara att weighta alla vertecies till rätt armature och synka så att alla fem armaturerna veckas samtidigt, men det sistnämnda är simpelt. Fattar du eller vill du att jag gör ett exempel?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-08-27, 16:26   #11
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Korvtiger, om Du vill och har lust får du gärna...

... försöka animera pressenningen på Laaips. Jag skickar gärna mesher och annat du behöver, bara mejla!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-08-27, 16:41   #12
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Om vi lämnar "pressenningsveckningsproblematiken" ...

... så har det blivit ett antal vagnar av detta projekt.
Paketet ligger hos Bengan för kontroll. När jag får OK av honom börjar jag ladda upp vagnarna med grundläggande texgroup!
Sedan kan nog inte Bengan hålla fingrarna borta från att utöka texgrupperna !!!???

OBS. enda anledning att jag gav mig in på detta var Ekans snygga texturer som förtjänade mer utvecklade vagnar

Laais, Hbis, Hbbillns, Habins, Hiirrs och så på slutet en "gamling" till, nämligen Grf Kylvagn, som Mr B efterfrågat i många år nu:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Laais Klar.jpg (138.1 KB, 161 visningar)
Filtyp: jpg Hbis Klar.jpg (105.9 KB, 161 visningar)
Filtyp: jpg hbbilnns Klar.jpg (132.6 KB, 161 visningar)
Filtyp: jpg Habins Klar.jpg (156.1 KB, 161 visningar)
Filtyp: jpg Hiirrs Klar.jpg (143.8 KB, 157 visningar)
Filtyp: jpg Grf Klar.jpg (177.3 KB, 157 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-08-27, 18:36   #13
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Ser väldigt snyggt ut, Lennart!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-08-28, 17:54   #14
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Uppladdning börjar snart ...

... Bengan har OKat några vagnar så de kommer ut med en elementär Texgroup som Bengan säkert kommer att utöka när han har tid och lust!

Stort tack till alla originalbyggare, Ekan och inte minst Bengan
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-08-28, 19:58   #15
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Har gått igenom allt och kan inte hitta nåt jag missat, är jag helt borta, eller saknas den?

<kuid:67375:101365>
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:40.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009