![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
fullt ut STL-anpassade, med animerade skjutdörrar eller huvar och välstrukturerade lastköer är det projekt jag och Bengan håller på med just nu.
Det började ju med Shimmns och sedan fick jag idén att göra samma med Hbbillns, sen Hbis och nu Nordwaggons Laaips med hoptryckbara pressenningshuvar. (några bilder på den!). Bengan jobbar med texturgrupperna och Beta-test och jag animerar och bygger. Kul ![]()
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Ser ut som om du använder mesher som skjuts in i varandra, men borde det inte att gå att animera det där med bones för att nyttja mesh-deformation för att få det mer realistiskt? Vi diskuterade väl det här när vi pysslade med dragspelsbälgarna till STL-k?
![]() |
#3 |
Veteran
|
![]()
Nja, Trainz Exporter stöder inte Scale-animering, bara translation och rotation.
Jag tror det vore önskvärt att det införs i Tane men jag betvivlar det.
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Nej, du misstolkar mig! Jag vet att exportern inte stödjer scale-animering, men animering med bones och deformering! Blenders exporter skall enligt vad jag minns klara det i alla fall. Man lägger ut en kedja med bones i vagnens längdriktning och skinnar(=kopplar rätt delar av meshen till rätt bone i armaturen) takduken så att den veckar sig om man skalar ned bonen i Y-led. Det skulle bli enklast om Trainz/exportern stödjer skalning av bones, vilket den säkert inte gör, och om den gör det så behöver man bara en bone i mitten som man skalar i Y-led. Men om det inte fungerar att skala bones så går det att lösa på ett annat sätt, men det blir lite jobbigare. Då måste man ha en armatur för varje kant på takduken som går i vagnens längdriktning, fyra i detta fallet, där man i varje kant har en boneskedja som går i sick-sack med verticerna i vecken. Sedan animerar du bara bonekedjan genom att "skala ned" dem i Y-led, så att det ser ut som den fjädrar ihop och så att vecken fjädrar ihop sig med den. Kan slänga ihop ett exempel om du fortfarande inte är med på vad jag menar. Vet ej om det är värt besväret, men det vore en kul sak att prova!
![]()
![]() |
#5 |
Veteran
|
![]()
Ja, det är inga problem att göra det i max, ser kanonbra ut men det blir ingen skalning vid exporten. Jag vet att vi höll på med detta med bälgarna och du fastnade för ett bälgbibliotek med 16 mesher som Svenolov skriptade in i sitt skriptbibliotek. Tyvärr går det inte att använda till lastdörrar som ju skall triggas av helt andra saker än ihopkoppling av vagnar. Jag nöjer mig nog med det jag gjort på Laaips, men som du säger det vore önskvärt med en ordentlig uppdatering av Trainz Exporters och Grafikmotorn i Trainz så att sådana här saker kan implementeras.
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
snyggt gör verkligen vagnen mer levande!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Tror fortfarande inte att du fattar riktigt vad jag menar, så här kommer en bild på när jag testade det i Blender:
![]() Det turkosa är en armatur (tror det heter samma sak i Max) där den sista bonen har en Inverse Kinematics constraint med emptyn (attachment point i Max?) som target. När man drar i emptyn så kommer då armaturen att vecka sig fint, precis som en bälg. Själva duken (genomskinlig här för att man skall se hur det ser ut) binds till armaturen med weights, här lät jag Blender räkna ut vilken bone varje vertex skulle tillhöra automatiskt, vilket gav helt acceptabelt resultat. Detta skall vad jag har läst någonstans gå att få in i Trainz, i alla fall ifrån Blender. Men går det i från Max?
![]() |
#8 |
Veteran
|
![]()
Bra tänkt Korvtiger! Jovisst går det att göra i Max, Det kallas BoneChain och ser exakt ut som på dina bilder. Problemet med Laaips pressenning är att den får styckas upp i massa längsgående delar med en Bone-kedja till varje. Förbaskat mycket jobb men det skulle säkert bli snyggt. Har du försökt vrida en Bone-kedja i xy-planet utan det spårar ur? En bild på pressenningsmeshen i wireframe så kanske det framgår vad jag menar!?
![]() |
#9 |
Veteran
|
![]()
... men en vagn värd att modernisera "Trainzmässigt".
Inget för veganer direkt ![]()
![]() |
#10 |
Medlem
|
![]()
Man ska inte behöva stycka upp meshen, den skall vara i en hel och intakt del. (det är ju det som är själva idén med deformering). Dock så lär du inte behöva fullt så många armaturer/bonechains för att vecka alla sidor korrekt som du tror. Med den meshen du har skulle jag använda 5 armaturer, två längst ned på var sida som veckar de vertecieserna i X-led, en högst upp som veckar nocken i Z-led och två (en på var sida) i "vinkeln" mellan nock och sidorna som är lutad ca 45-grader utåt. Sedan är det bara att weighta alla vertecies till rätt armature och synka så att alla fem armaturerna veckas samtidigt, men det sistnämnda är simpelt. Fattar du eller vill du att jag gör ett exempel?
![]() |
#11 |
Veteran
|
![]()
... försöka animera pressenningen på Laaips. Jag skickar gärna mesher och annat du behöver, bara mejla!
![]() |
#12 |
Veteran
|
![]()
... så har det blivit ett antal vagnar av detta projekt.
Paketet ligger hos Bengan för kontroll. När jag får OK av honom börjar jag ladda upp vagnarna med grundläggande texgroup! Sedan kan nog inte Bengan hålla fingrarna borta från att utöka texgrupperna !!!??? OBS. enda anledning att jag gav mig in på detta var Ekans snygga texturer som förtjänade mer utvecklade vagnar ![]() ![]() ![]() Laais, Hbis, Hbbillns, Habins, Hiirrs och så på slutet en "gamling" till, nämligen Grf Kylvagn, som Mr B efterfrågat i många år nu:
![]() |
#13 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
|
![]()
Ser väldigt snyggt ut, Lennart!
![]()
![]() |
#14 |
Veteran
|
![]()
... Bengan har OKat några vagnar så de kommer ut med en elementär Texgroup som Bengan säkert kommer att utöka när han har tid och lust!
Stort tack till alla originalbyggare, Ekan och inte minst Bengan ![]()
![]() |
#15 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
|
![]()
Har gått igenom allt och kan inte hitta nåt jag missat, är jag helt borta, eller saknas den?
![]() ![]() <kuid:67375:101365>