Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-03-23, 19:47   #1
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard Storlek på Texturegrupp

Tror att jag har tagit mig vatten över huvudet.

Lennart har varit och hyvlat på Bears T21:a och fixat lister runt fönstrena, öppningsbara dörrar och huvar.

Själv har jag börjat med att fylla ut texturegruppen och hade tänkt att slänga in alla nummer från 57 till 112.

Men det är en hake i det hela. Texturen håller 2048x2048 och ligger på 12MB, så hela texturengruppen kommer hålla ungefär 650MB på disk.

Är detta intressant eller ska jag banta ner texturegruppen till bara 15-20 olika texturer?

Vid nedbantning, har ni några speciella önskemål om loknr?

EDIT: På bild, så är det bara upp till loknr. 95, så det saknas 17 lok på bilden.


.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2016-03-23 185833.jpg (174.2 KB, 38 visningar)
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2016-03-23 klockan 19:49.
Bengan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-03-23, 20:02   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Ett ambitiöst företag att göra en texuregroup med 55 texturer på 12 MB!?
Ett sätt vore ju att minska till 1024x1024 (vet inte om krispigheten påverkas?
Men det bästa är väl att minska antal texturer till 5-6 st.
Vill nån ha nåt speciellt nr får han/hon lära sig fixa det själv!!!!

Du gör ett jättejobb Bengan men du måste nog "banta"

Tacksam för ditt engagemang
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-23, 20:09   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Texturer är väldigt kostsamt minnesmässigt så du bör nog inte har fler texturer som ser identiska ut förutom loknumret. Texturer bör användas för olika vädring eller målning på fordonen.

Detta är snarare något man löser med en separat texturegroup med enbart lokskylten, eller om du faktiskt av någon anledning skulle vilja ha 56 lok, en dynamisk lokskylt med egengjorda siffertexturer.

EDIT: Finns beskrivet här: http://online.ts2009.com/mediaWiki/i...tive_Numbering
__________________
-k-

Senast redigerad av korvtiger den 2016-03-23 klockan 20:12.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:50.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009