![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Tidigare Arvid Nilsson
|
![]()
Hej
Skulle någon vilja beskriva med bilder hur marktransformatorn fungerar? Var ska den sättas ut?
__________________
Arvid Nilsson |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Hej Arvid – nu ska du få svar. Det tog bara 17 år och fem månader!
Jakten för att ge Arvid ett svar, förvisso något försenat, har engagerat Lan, Jgloket och undertecknad. Marktrafon gjordes av Thomas Nordlander och är ett av de tidigaste exemplan på användning av LOD. Trafo av samma sort som på bilden är till för stationsutrustningarna. I Alvesta till exempel finns en sådan i norra änden liksom en på mitten och en i söder. De matar tågvärmeposter, signalanläggningar, belysning med mera. I Hässleholm finns det två på samma ställe i höjd med bangården. I Helsingborg är de inbyggda i ett teknikhus. Så det ser lite olika ut på olika platser. Ska de vara med i spelet? Tja, om man ändå ska sätta ut massa rekvisita så kan väl även dessa få vara med men grunna dig inte så mycket om placering och avstånd. De står strax innanför de staket som man sätter upp runt alla bangårdar vilket borde innebära att de står ca 2 meter från spåret. Apparatskåp finns det också gott om på stationerna. Även dessa brukar vara placerade i ändarna på stationsområdet. I Alvesta finns tre skåp i södra änden och två i norra. Dessutom en flera stycken inne vid "stall". Även här vill jag påvisa att placering av denna rekvisita räcker att man höftar till det med. De ska inte skymma signaler eller tavlor utan stå strax jämte makadamen för att ge en känsla av perfektionism. Tyvärr kan vi inte bjussa på apparatskåp. Kanske kommer, vänta några år... Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Nisse och jag räknar lite olika, men svaret dröjde väl "bara" 12 år och 5 månader ?
Om nu någon kan prestera bilder och mått på apparatskåp så lägger jag dom i nästa 12års-plan ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 078
|
![]()
Men det kan DLS bjussa på, redan idag, söker man på t.ex "cabinet", "relay", "electrical", så finns det hundratals att välja på.
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
den levande uppslagsboken "Trainz Encyclopedia Ekankal".
Nu blir det "leta-leta-leta". Tack Ekan !
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... blev det, tack vare Bengan som byggt ett antal som grupper och enstaka.
Även en Encental av Bengan. Dessutom en uppfrächad STWare samt en nybyggs av undertecknad.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Skönt att du lyckades krympa ner dom, då jag inte hade Gmax-filerna kvar.
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |