![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
|
![]()
Jag har en önskan om att någon skulle kunna bygga en 11,5 meters smalspårsvändskiva, eftersom denna skulle passa bra i Jädraås på DONJ som jag håller på att bygga!
//Json ![]() |
![]() |
|
![]() |
#2 |
Member
|
![]()
Har du nogle tegninger (ritningar) eller billeder på en drejeskive (vändskiva) af den type du ønsker dig? [?]
![]() ------ Andreas (Halalko) Medlem af DSB Designteam |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
|
![]()
Det kommer om några timmar eller ikväll.....
//Json ![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
|
![]()
Här är en bild:
//Json ![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Vad är det du säger JSON!? Bygger du D.O.N.J till Trainz!!
Bygger du den som den va förut eller är en bild från -03 också passa? Bor ju bara några mil söder om Jädraås....[^] MVH Dson i Sandviken. ![]() VD för VBK-Tåg AB |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , .
Inlägg: 497
|
![]()
Är det några gemensamma delar på en sådan och SJ normalspåriga vändskivor?? Tänker då främst på låsspärren(??) och handtagen... Ser så ut enligt JSONs bild...
Isåfall är det ju mycket enkelt göra en smalspårig oxå av den 20 meters jag har... Vilket jag tänkt göra ändå. Måste ju ha en sådan till mitt mallet... ![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
|
![]()
Jag bygger Jädraås någon gång som det var på 20-talet plus att jag bygger Svartbäcken (stationshus) med Textur 2003
//Json ![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Niträknare & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
|
![]()
Grundkonstruktionen för vändskivor var i stort sett densamma på normal och smalspår. Om man tittar på den synliga delen var skillnaderna nästan obefintliga då de flesta var försedda med ett stort plankdäck för att inte få snö i graven. En viktig skillnad mellan äldre och modernare skivor var att de äldre skivorna (eller snarare den "bro" som det egentligen var) krävde att loket skulle stå med sin tyngdpunkt mitt över centrum. Om det inte balanserade rätt var det väldigt tugnt att vända loket med bara manuell kraft.
Till Json: är du säker på att skivorna på DONJ bara var 11,5 meter för att vända Malletloken? Kenny ![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
|
![]()
Det var iallafall 20cm längre än ett malletlok, som jag har för mig var 11,3m med tender
//Json ![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , .
Inlägg: 497
|
![]()
DONJ Mallet... (nr8)
Löa: 14,165m Tot hjulbas: 10,630m (inkl tender...) Fast total längden varierar enligt olika källor...?! Kanske de tre olika malletarna var olika långa?? |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
|
![]()
Nej.. Det var de definitift inte eftersom de kunde stå på samma spår i lokstallet
//Json ![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
|
![]()
Det är ju hjulbasen som gäller, man skäms ju inte för att låta buffertar mm. sticka ut en bit utanför, bara man ser sig för när så att det är hinderfritt när man ska till att vända. Har hört ett rykte att, när VGJ hyrde en Stortysk (28) från SRJ på 40-talet, man gjorde en extra "hoppbacke" på några vändskivor så man fick plats när man hade den ursprungliga boggitendern.
/Lars B ![]() |
![]() |