![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
Hej!
Här kan ju posta hjälp och tips till varandra! Jag skulle vilja ha hjälp med att förstå vad ATC'n menar med "Flight level" Tex så säger den ibland "Maintain FL240" Vad menas? [8] ![]() Mvh: Kvarne -------------------- 6666 *Sthlms 6igaste buss*(Scania CR112 H10) |
![]() |
|
![]() |
#2 | |
Junior Member
|
![]() Citat:
![]() --- ![]() |
|
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() http://members.chello.se/tjalle/ |
|
![]() |
![]() |
#4 |
Senior Member
|
![]()
Det är precis som Tjalle säger. Det är din flyghöjd. FL= Flight level.
Mvh:Trigger ![]() http://medlem.spray.se/farjestad5 |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Jag må ha utryckt mig lite klantigt, det var själva översättningen jag ville åt....
Tack alla! ![]() ![]() Mvh: Kvarne -------------------- 6666 *Sthlms 6igaste buss*(Scania CR112 H10) |
![]() |
![]() |
#6 |
Senior Member
|
![]()
Nu skall jag själv snart få FS 2004, och vad jag har hört så är gps:n lite annorlunda än i 2002. Om någon kan förklara vad det är som är annorlunda och svårare får den gärna göra det.
![]() /Johan |
![]() |
![]() |
#7 |
Senior Member
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Tänk på att höjdmätaren måste stå på 1012 hPa eller 29.92 inHg, dvs standardtryck, då du får höjd i FL. Då man passerar transition altitude (övergångshöjden) 18000 fot byter man alltid från standardtryck till lokalt tryck eller tvärt om.
Anledningen till att det är så är att det är säkrare om alla använder samma tryck på sina höjdmätare vid längre flygningar. Den verkliga höjden stämmer ju dock inte då men å andra sidan är 18000 fot tillräckligt högt för att inte marken skall komma ivägen oavsett vilket tryck som råder lokalt. Höjdseparationen mellan flygplanen förblir dock densamma oavsett tryck eftersom alla där använder samma tryck. Det är bara vid start och landning som man behöver exakt höjd och därmed det lokala trycket. I FS2002 fick jag flera avbrutna IFR-flygningar pga att jag inte ändrade till standardtryck så jag har lärt mig detta den hårda vägen. ![]() /Mats ![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Senior Member
|
![]()
Och hur byter man tryck då?
![]() /Johan |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Senior Member
|
![]()
Eller vrida på den lilla ratten vid altimeter-mätaren, upp eller ner.
//Peter |
![]() |
![]() |
#11 |
Senior Member
|
![]()
Och hur vet man vilka tryck som råder vid olika höjder så man kan ställa in rätt?
![]() /Johan |
![]() |
![]() |
#12 |
Senior Member
|
![]()
Vid flygplatser meddelar antingen kontrolltornet eller ATIS det genom att säga "altitude xxxx". Men som Mats säger, vid transition altitude ställer man in standardtrycket, som man får lära sig helt enkelt.
![]() Edit: Standardtrycket är alltså 1012 hPa (europeisk standard) eller 29.92 inHg (amerikanskt). //Peter |
![]() |
![]() |
#13 |
Senior Member
|
![]()
Alltså jag vill inte verka korkad.... men, skulle nån kunna förklara det här med tryck hit och dit lite grundligare har inte fattat det riktigt?[:I]
![]() ![]() /Johan |
![]() |
![]() |
#14 |
Senior Member
|
![]()
Hihi, det är lugnt, det är svårt att lära sig flyga "korrekt", även i simulator.
I en "vanlig" cockpit kan intrumenten se ut så här: ![]() I en modernare cockpit är instrumenten utbyta mot dataskärmar (s.k. glass cockpit) och ser ut som liknande: ![]() På båda bilderna är: 1. - Ratten man vrider på för att ändra altitude pressure (tryck) 2. - Mätaren som visar inställd "tryck" När ATIS (en automatisk vädertjänst vid nästan varje flygplats) eller en flygledare säger "current altitude 3009" (eller bara "altitude 3009") till exempel, ändrar du på ratten (1) + eller - för att ställa in rätt tryck (2). Kontrolltornet säger det som 4 siffror på raken, men det är egentligen en punkt (eller komma, beroende på vilket land man kommer ifrån ![]() Du kanske ser att glass cockpit även har tryck-visare på själva höjdmätaren, 2 stycken t.o.m.? Den vänstra visar MB (milibar) och är europeiskt. Den till höger, IN HG, är amerikanskt (och används i FS2004) och mäter tryck per tum istället. Och eftersom den amerikanska är den som är intressant kollar vi på (2) för att se inställd tryck. (står 29.92 på bilden) Lite rörigt, och alldeles för små bilder (ursäkta!! [B)]) men... ajja, kanske hjälpte lite? Lite, lite, lite? //Peter |
![]() |
![]() |
#15 |
Senior Member
|
![]()
Lite utförligare om tryck
![]() Man kan säga att lufttrycket är hur mycket en pelare med luft väger ovanför ditt huvud upp till där atmosfären slutar. Ju högre upp du kommer desto mindre luft blir det ovanför dig och trycket blir då allt lägre. Man kan beräkna detta ganska exakt. För varje 8 meter upp i atmosfären du är så sjunker trycket med 1 hPa. Det är detta som gör att höjdmätaren fungerar. En höjdmätare är egentligen en helt vanlig barometer. Skillnaden är att höjdmätaren visar tryckskillnaden mellan marken och utanför planet. Skalan är satt i fot (26 fot per hPa) för att den skall vara lätt att läsa av. Problemet som uppstår är att lufttrycket varierar pga vädret. Vid högtryck så är trycket högre och vid lågtryck lägre. Det är därför som man måste ställa in lufttrycket på marken direkt på mätaren. Detta kan man ju dock inte mäta inne i planet så det måste man få reda på via radion från flygledaren. Då man använder FL så har man bestämt att ett visst standardtryck skall gälla över en viss höjd. Detta helt oberoende av högtryck och lågtryck i vädret. Man struntar helt enkelt i vädret och säger att här råder standardtryck 1012 hPa vid marken. Mätaren visar då inte den verkliga höjden utan en ungefärlig (beroende på vädret). Detta fungerar eftersom alla använder samma inställning där uppe. Däremot fungerar det inte då man skall landa eller starta för då måste man ju veta exakt höjd. Det är lite tråkigt att upptäcka att landningsbanan är 10 fot från hjulen då mätaren visar 1000 fot ![]() Alltså: * ovanför 18000 fot så ställer man in 1012 hPa. * under 18000 fot så ställer man in det verkliga lufttrycket som man får från flygledaren. En annan sak som är viktig att tänka på angående tryck och höjd är då man flyger från högtryck till lågtryck. Eftersom trycket då successivt sjunker så kommer höjdmätaren att visa en allt högre höjd än den verkliga. Om det är långt emellan väderstationerna så har man ingen möjlighet att korrigera felet. En normal skillnad mellan lågtryck och högtryck kan vara över 50 hPa vilket blir över 1000 fot. Är det lite bergigt kan det vara en ganska otrevlig upplevelse[:X]. /Mats ![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Lite bilder FS2004 | Bowmore | Off-topic | 768 | 2014-02-28 21:43 |
FS2004 och addon FSMetar (bilder) | Rojje | Off-topic | 11 | 2005-02-22 15:09 |
Nya texturer till FS2004 | Rojje | Off-topic | 0 | 2004-12-20 21:36 |
ProjectAI För FS2004 | StefanD | Off-topic | 1 | 2004-08-02 18:48 |
Flygälskare, FS2004 släppt! | TheKnight | Off-topic | 45 | 2003-08-05 20:39 |