![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Guest
|
![]()
> döda pixlar?!
På en bild jag tog med min kamera hp photosmart 720 har jag upptäckt en massa "färgfläckar". Bilden är tagen på kvällen/natten med två sekunders slutartid och jag blev väldigt nöjd med den men det var först när jag såg bilden i 100 % som jag såg de döda pixlarna (?). >>Det märkliga är att jag aldrig har sett skymten av sånt här på andra bilder av samma kamera, varken före denna bild togs eller efter.<< Originalbilden. Inzoomning på "färgfläckarna". Mina frågor: Är det här döda pixlar? Är det normalt för en två månader gammal kamera? Bör jag lämna in kameran? Den har ju faktiskt 10 månaders garanti kvar och hp är otroligt generösa på den punkten! Tacksam för svar.. ____________________ ![]() / Lukas Nilson www.s-klass.cjb.net |
|
![]() |
#3 | |
Senior Member
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Undrar om inte detta är vad som kallas hotpixels:
Citat:
http://www.mediachance.com/digicam/hotpixels.htm (Det är fö därifrån citatet ovan kommer ifrån) /Mats ![]() |
|
![]() |
![]() |
#4 |
Admin & STW-member
|
![]()
Förklarar varför min kamera ger märkliga bilder vid slutartider upp till 8 sekunder
Bilden nedan är inte förminskad utan bara ett klipp från en bild. Slutartiden är 4 sek. ![]() ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
![]() |
![]() |
#5 |
Hedersmedlem
|
![]()
Det är inte döda pixlar om de bara uppträder på långa slutartider.
Det brukar då vara brus, kolla i manualen eller i kameran efter "noice reduction". Tar hur lång tid som helst att spara bilden då, men det mesta av bruset försvinner. Robban |
![]() |