Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-09-11, 16:40   #1
niofem
Guest

Standard Döda pixlar?

> döda pixlar?!

På en bild jag tog med min kamera hp photosmart 720 har jag upptäckt en massa "färgfläckar".
Bilden är tagen på kvällen/natten med två sekunders slutartid och jag blev väldigt nöjd med den men det var först när jag såg bilden i 100 % som jag såg de döda pixlarna (?).

>>Det märkliga är att jag aldrig har sett skymten av sånt här på andra bilder av samma kamera, varken före denna bild togs eller efter.<<

Originalbilden.

Inzoomning på "färgfläckarna".

Mina frågor:
Är det här döda pixlar?
Är det normalt för en två månader gammal kamera?
Bör jag lämna in kameran? Den har ju faktiskt 10 månaders garanti kvar och hp är otroligt generösa på den punkten!

Tacksam för svar..

/ Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net

Gammal 2003-09-11, 19:00   #2
Janne
STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Det ser ut som döda pixlar. Och de fanns med största sannolikhet där redan när du köpte kameran. Jag tycker du ska reklamera kameran.

Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Janne besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-11, 20:41   #3
emges
Senior Member

Standard

Undrar om inte detta är vad som kallas hotpixels:

Citat:
quote:
Hot pixels are part of the CCD reality.
Each CCD has millions of pixels sensitive to brightness (Well you know how many, you can't miss that: 3.3 MegaPixel etc..). These pixels are on a very small space. In consumer cameras this would be from 8 mm to half an inch. (Nice mixture of measures:-)
These pixels are never the same and each of them has different charge leakage rate.
If you expose the CCD long enough, the pixels thanks to this leakage will simply lighten up even with no light. (Any photosensitive silicon material is sensitive to charge as well)
Because of different quality and sensitivity of each pixel, they will start appearing as a noise - but if you would able to expose for much longer, finally all pixels will lighten up.
Many consumer digital cameras don't have longer exposure times - and this is because of Hot Pixels (80% of people would think that the CCD is defective). Today CCD's are reasonable up to 1-2 sec of exposure. (It depends on a temperature as well - remember, more heat, the electrons are vibrating faster - more of them will escape from wherever they are - more charge leakage)

But the cameras which allow for longer exposures will always have this problem.
Det finns till och med ett gratis verktyg som tar bort dom:

http://www.mediachance.com/digicam/hotpixels.htm

(Det är fö därifrån citatet ovan kommer ifrån)

/Mats
emges besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-11, 20:49   #4
Fredrik
Admin & STW-member

Standard

Förklarar varför min kamera ger märkliga bilder vid slutartider upp till 8 sekunder

Bilden nedan är inte förminskad utan bara ett klipp från en bild. Slutartiden är 4 sek.

Fredrik besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-11, 20:59   #5
Robban
Hedersmedlem

Standard

Det är inte döda pixlar om de bara uppträder på långa slutartider.
Det brukar då vara brus, kolla i manualen eller i kameran efter "noice reduction".
Tar hur lång tid som helst att spara bilden då, men det mesta av bruset försvinner.

Robban
Robban besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:59.