Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-11-01, 15:18   #1
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard Intel och värme.....

Hejsan!

Jag lyckades bränna både moderkort och processor. Köpte Intel denna gång, då många tycker dom är bättre (kallare och stabilare!) än AMD. Ville testa och bilda mig en egen uppfattning om det!

Hade inte råd med en P4:a dock, så det fick bli Celeron 2.6 GHz. Monterade och allt funka bra utom värmen. Med orginal fläkten (den som följde med) blir tempen runt 50 grader. Det "måste" bara vara för mycket!?????

Min AMD XP2000+ jag hade innan låg på runt 50 grader med en Taisol fläkt. Var in till stan och fick tag i en Artic Cooling Super Silent 4 TC, som enligt handlaren var bland det bästa just nu. Upptäckte att den var termostatstyrd efter jag monterat den. Så nu åker tempen berg och dalbana mellan 46 - 56 grader nästan hela tiden. Varven åker ju också berg och dalbana och det är inte roligt det heller.

Jag har kollat tempen i både bios och PC Probe!

Nu undrar jag, är det bara snack att Intel är kallare än AMD? Eller är det jag som inte har en bra fläkt? Men måste man ha en superfläkt och kanske chassifläktar för en bra temp på Intel? Det trodde jag inte skulle behövas....

OBS! Datorn är oklockad!

http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-11-01, 16:14   #2
By Pell
Senior Member

Reg.datum: Jan 2003
Standard

tjena.

jadu.... Intels saker vet jag inte mkt om då jag är ett hängivet AMD fan men.... Dom flesta CPU:s klarar nog upp till 80 grader om tempen är stabil och inte flaxar runt som din gör, oavsett om det är AMD eller Intel.

Du skrev att din fläkt är tempstyrd.... Det är bra men... följde det inte med en vridpot för att manuellt ställa varvtalen med?? Det borde det ju ha gjort. Det gör det ju på Thermaltakes CPU kylare som är tempstyrda....

//Pelle[8D]

Nos nihil efficere non possumus
By Pell besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-11-01, 16:34   #3
Rogge
Medlem

Standard

Jag har en Thermaltake Smart & Silent Volcano 9 till en AMD Athlon XP2200+. Med den fläkten håller min processor 38-40 grader beroende på innetemperatur. Fäkten kan man ställa hastigheten på och jag har den ställd på ca 3180rpm. Jag får upp den till max 5400rpm så den kyler bra med andra ord. Jag ändrar hastigheten med medföljande vridpotentiometer.

Så det låter som om en ny fläkt kanske skulle få ner tempen hos dig.

Mvh, R o g e ®
Moderator Svenska 3D-Tåg
Regler
Rogge besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-11-01, 16:34   #4
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Kollade lite på TomsHardware på de uppgifter han lämnar på hur mycket effekt respektive processor uppges förbruka.

Din gamla XP2000 ligger runt 59 - 68W
Din nya Celeron ligger på 52 - 57W

Således en reducering, men samtidigt inte nån väldig skillnad. Uppgiften på celeron gällde dessutom upp till 2,2Ghz, så din version utvecklar sannolikt lite till.

Sedan måste man komma ihåg att processorn är ju bara en delkomponent i datorn som utvecklar värme. Du har även en hög med andra komponenter som är väsentliga värmealstrare. Ex. grafikkort, hårddisk, chipset. En modern dator utvecklar ganska mycket värme, det är bara att gilla den principen. Så, en chassiefläkt anser jag är ett måste på en hyggligt modern dator. I jämförelsen med cpu så slår ju alltså inte dess effektförbrukning särskilt mycket för hela datorns effektförbrukning. och, ju varmare dator i övrigt, desto bättre cpu-fläkt måste du ha, eftersom det blir varmare i burken och därmed sämre kylförutsättningar för cpu-fläkten. Det är inte för inte som man kräver att nätaggregaten måste vara på minst 300W för att köra AMD eller P4. Den effekten tar ju naturligtvis vägen nånstans och det mesta blir värme...

I dagsläget anser jag inte att termostatförsedda fläktar är nått att hänga i julgran, trots ett långt och ballt namn...
Då jag väljer hellre en som i sin grundkonstruktion är tyst, men går fullt hela tiden.
När man ändå pratar kylning, vilket är en hel vetenskap om man orkar grotta i det.. När man bygger datorn, se till att genomluftsvägarna för luften är tillfredställande. Se till så att inte flatkablar och annat hindrar den luftström som ska flyta igenom datorn. Montera hårddiskar o annat så det medger bra luftflöde.

Om det finns tilläggskort, försök partinonera dom så att de inte sitter för nära varandra, till förmån för bättre luftcirkulation.

/Mats A

LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14
Mazz besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-11-01, 16:35   #5
Mson
Medlem

Reg.datum: Nov 2001
Standard

Min Intel P4 1,50 Ghz ligger runt 34 grader när man surfar och så. Men såfort jag spelar ett spel så går den upp till 43 grader. Men 43 grader är inte illa de heller om din Celeron och din förra AMD var över 50 grader[:X].

Du kan inte ha Kopplat kylaren till din Celeron fel? (+ på - och - till +) då snurrar fläckten åt fel håll som kanske kan leda till mer värme?

MvH. Mson

http://www.tagbilder.com
Mson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-11-01, 16:54   #6
tjalle
Medlem

Reg.datum: May 2003
Skicka ett meddelande via ICQ till tjalle Skicka ett meddelande via MSN till tjalle
Standard

En chassifläkt hjälper till lite grann (särskilt på sommaren) och jag monterade en sådan baktill som blåser ut varmluften och har man problem med temperaturen så kan man montera en extra chassifläkt i fronten som blåser in svalare luft. Tyvärr kan det ge lite extra oljud bara.
Jag har en Intel 3.0 GHz och fått ner temperaturen c:a 5 grader, nu ligger den runt 42 grader när burken är i "viloläge".

tjalle besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-11-01, 17:10   #7
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Hej igen!

Lämnar tillbaks fläkten på måndag. Jag köpte inte fläkten för "det långa och balla" namnet. Jag gick in i databutiken och bad om det kraftigaste dom hade till Intel. Namn bryr jag mig inte ett smack om!

Det finns inget att ställa varven på, på denna fläkt. Den verkar bara göra det själv efter hur varmt det blir!? Hade aldrig köpt den om jag vetat det! Trodde inte det fanns "berg och dalbane fläktar"??????

Glömde visst lämna lite uppgifter: Inga extra kort på moderkortet, förutom grafikkortet. Jag använder det inbyggda ljud- och nätverkskortet! Nät agget är på 300 watt. Hårddisk, cd, brännare m.m. sitter långt ifrån varann. Kablarna hänger inte i vägen för luftflödet. Lådan är en Big Tower (finns gott om plats i den!).

När man spelar så går ju tempen upp lite det är klart. Jag hade ju lånat en AMD 750 Duron och ett moderkort (när min pajja!) och hade i övrigt samma saker som när jag hade XP2000+ och då var tempen runt 35 grader. Så ju kraftigare processor desto mer värme, verkar det som. 50 grader för en AMD är ju inget att gnälla över och det gör jag inte heller, men 50 grader med Intel tycker jag inte verkar normalt!?????

Att vända plus och minus fel. Hur gör man det? Det är ju ett spår på kontakten som ska i moderkortet. Den går bara att sätta åt ett håll!

Vad jag läst mig till, så ska man inte kunna bränna en Intel processor. Den lägger istället av! Och det ska den göra vid runt 70 grader. Men ju lägre temp desto bättre, eller har jag fel?

Gammal 2003-11-01, 18:09   #8
By Pell
Senior Member

Reg.datum: Jan 2003
Standard

jo...helt rätt.. Ju kallare desto bättre[8D]

//Pelle

Nos nihil efficere non possumus
By Pell besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-11-01, 18:10   #9
tjalle
Medlem

Skicka ett meddelande via ICQ till tjalle Skicka ett meddelande via MSN till tjalle
Standard

Nej, du har rätt, ju lägre temperatur CPU:n har, ju längre livstid får den.
Hur blir det i framtiden då CPU:erna blir kraftigare? Kommer det att finnas vattenkylning i lådorna då, samt priset?

Gammal 2003-11-01, 18:17   #10
Rogge
Medlem

Standard

Precis som Mazz och tjalle skriver så är det viktigt att se till hela bilden. Dvs att se till att öka luftflödet i burken, se till att man har både in- och utblås.

Jag har två hårddiskar monterade i varsin släde (Se bilden!) som har två små fläktar var som blåser in luft och kyler dom. Samtidigt drar ju dom fyra småfläktarna in sval luft in i datorlådan. I datorlådans främre ände har jag sedan ytterligare en fläkt som blåser in luft i lådan.

Baktill har jag, för att även få ut luft ur lådan, satt två fläktar som suger ut den varma luften från lådan. Nätaggregatet drar ju även ut en del luft.

- Fördelen är att jag slipper problem med värme.
- Nackdelen är, precis som tjalle skriver, att det ger mer oljud. [V]

Mvh, R o g e ®
Moderator Svenska 3D-Tåg
Regler
Rogge besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-11-01, 18:23   #11
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Då hade jag fattat nått rätt!

I framtiden kommer det nog krävas att man har vattenkylning. Eller nått annat! Luftkylning kommer nog inte kunna kyla datorerna!????

Nån som har förslag på bra fläktar till Intel? Helst ska den vara både tyst och ta undan värme bra, samt så kraftig som möjligt. Finns det nån med dessa egenskaper?

Skriv gärna också var man köper dom!

Gammal 2003-11-01, 18:58   #12
tjalle
Medlem

Standard

Oj, det är svårt att rekommendera någon annan en produkt då man själv inte har så mycket erfarenhet av kylprodukter till olika CPU:er.

Du kan ju kika på denna länk Komplett.se där priserna är ok (tror jag).

Pierre, en fråga som du säkert har hört förut... Du har väl smetat ut lite kylpasta på ovansidan av processorn så kylegenskaperna blir bättre mellan den och kylelementet?

Gammal 2003-11-01, 19:06   #13
Pierre
Hedersmedlem

Standard

När jag stoppa i orginal fläkten hade jag inte på nån pasta, utan jag testade med skyddet som satt orginal på flänsen. Med den nya fläkten följde det med pasta, som jag smetade på i ett tunt lager.

Har kollat lite på komplett, men affärer säger ju inte så mycket om hur dom funkar i praktiken. Och har kollat runt lite på Sweclockers, men alla har ju sin favorit där. Och dom flesta där verka köra AMD!

Gammal 2003-11-02, 04:55   #14
Decibel
Senior Member

Reg.datum: Jul 2002
Skicka ett meddelande via ICQ till Decibel
Standard

Akta dig för Artic cooling och shidas är mitt råd...
Jag har en burk i min reparationshörna just nu som tillhör en stackare som köpt 3 kylflänsar av shidas, varav alla artic, ingen fungerar på denna burk, den stänger ner sig själv och klagar på overheat, satte på en originalfläkt jag hade liggandes, vips så funkade det, det var iofs en celeron 2.2.

Sålänge du inte ska klocka burken så räcker det med originalfläkten, gör rent med en väldigt fin trasa på cpu så inget gegg är kvar, sen dit med originalflänsen, om du använt den en gång redan så den svarta mattan är "sliten" så kan du dutta till lite pasta.
Vilken pasta du köper har mindre betydelse om du ska köra burken original, ska du klocka finns det speciella pastor som har olika förmågor vid högre temperaturer.
50 grader är lite mycket för en celeron 2.6 , allrahelst då sensorn sitter under cpu;n så är det inte så stor påverkan från resten av lådan. (förutsatt att den luft cpu-kylaren får är rumsvarm).

Att sätta chassifläktar i lådan är alltid bra, det 99% av alla inte tänker på är aerodynamik (nej,datorn ska inte flyga), dom sätter in så mycket fläktar som det går utan att ens tänka på vart luften tas ifrån. Fläktplatserna i en låda sitter aldrig där dom gör mest nytta, utan där dom får plats.
Bästa kylning = så mycket rumsvarm luft IN i lådan som möjligt, att ha xxx fläktar som suger, och xxx fläktar som blåser försämrar ofta saken då du inte kan få "kallare" än rumstempen, en fläkt som suger tar ju bort rätt mycket av denna luft, du får en cirkulation, men man måste noga avväga så att mer luft kommer in i lådan, än det som tas ut.

Jag kör en P4, 3.06 med originalfläkt och en stor chassifläkt som suger in luft i lådan, 44 graders arbetstemp, sätter jag in en till fläkt som suger, så höjs tempen till 47.
Sätter jag båda fläktarna på att blåsa blir det runt 36-37.
Detta gäller iofs just min dator, och just min configuration och placering av fläktar, det är en veteskap som inte har någon standard och är helt exklusiv för just din dator och lägenhet.

Dagens tips från mig är alltså, på med originalfläns & fläkt, fortfarande varmt, in med en 3-4" fläkt som blåser in luft, sedan kan du börja exprimentera vad som är bäst för dig, blås eller sug.

(Observera att detta inte är fakta utan endast min erfarenhet av datorskruvande)
Decibel besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-11-02, 06:46   #15
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Men orginal fläkten verkar ju också vara skit!? Fick ju 50 grader med den!!!!! Men jag får väl prova den med pasta på.....

Min funkar ju med Artic fläkten men tempen åker berg och dalbana och blir inte bättre än med orginal fläkten.

Har jag fattat dig rätt???? Om man sätter in en chassi fläkt, så ska den suga in luft i lådan, inte blåsa ut? Och det är bättre med 2 som suger in luft, än 1 som suger in och 1 som blåser ut? Att sätta en chassi fläkt som blåser ut, gör inget annat än ökar tempen????? Första gången jag hört detta, men det är ju värt att testas!

Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
AMD går om Intel - Ganska troligt :-) Pson Off-topic 10 2002-12-25 00:21
Värme vangn Richard 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 1 2002-12-20 16:14

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:02.