![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg
![]() |
Visningsalternativ
![]() |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2002
|
![]()
Hej
Som försök att få till en snyggare Y7 så har jag experimenterat mycket med att få ned polyonantalet för att få tillgång till mera detaljer och fönster till caben. Kom på att man kan gå in på modifie-menyn och använda sig av MechSmooth där. Då visar polyonräknaren att antalet polyoner minskar med nästan hälften i antal. Visserligen kan det ställa till med att vissa ytor får ett smutsigt utseende fast det kan gå att fixa genom att man kopierar de polyoner som det intfäffar på och lägger dem åt sidan och tar bort de polyoner man kopierat med svar ja på frågan om isolerande vertex skall tagas bort. Så sätter man tillbaka kopian före man använder MechSmooth. Nackdelen med detta kan bli att MechSmooth inte rundar till kanter där man gjort detta. Så det är inte lätt der här med polyonjakt. Kanske vet någon Gmaxanvändare mer om detta än jag. Detta handhavande verkar i alla fall hitintills se mycket bra ut då jag kollar i TOE. Frågan är om hur det ser ut i spelet Trainz? Fungerar det i TOE så borde det ju fungera i Spelet också, kan man tycka. Hälsningar Kalle KAH KAH |
![]() |
|
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Hej
Det verkar inte finnas något intresse för svar om MechSmooth. Nåja, det kanske är jag som inte kan förklara vad jag menar. I alla fall så kan det inträffa en mängd lustiga och mindre lustiga resultat av det man gör i Gmax som väll ni alla användare säkert upptäckt. I kväll så uppstod det plötsligt skönhetsbelysning på mina dörrar till den Nya Y7an. Detta fast jag inte beställt det. Det ser ju rätt snyggt ut. Eller vad tycker ni? Får väll kämpa vidare i alla fall. Nu skall den fram!!!Y7an med öppna fönster. Bild från Gmax efter MechSmooth. Ser ju bra ut. Inga skrynkliga polyoner här. ![]() ![]() Så kollar man verket i TOE[8][:0][8][?][V][ ![]() ![]() ![]() Går nog och lägger mig nu. GodNatt. Hälsningar Kalle KAH |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Var någonstans behöver man pilla i gmax. För att få fram en bild som den översta, där man ser Y7:an i vänsterhörnet mappad eller färglagd.
Själv får jag just nu exportera och installera i Trainz varje gång jag vill se hur det ser ut det man håller på med. Verkar så himla enkelt att kunna ta en titt direkt i gmax och få se hur det kan tänkas se ut. En annan fråga. Går det att lägga in en bild i gmax och ut efter denna, grovbygga ett objekt efter bilden??? EDIT: Kan inte skilja på höger och vänster verkar det som. Menar så klart högerhörnet. Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Admin & STW-member
|
![]()
Högerklicka där det står "Left", "Top" o.s.v. uppe till vänster i vyporten.
Ändra från "Wire Frame" till "Smooth + Highlights". När det gäller lägga ut en ritning och grovbygga efter den så kommer jag posta i en separat tråd om det. ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
|
![]()
Tackar Fredrik.
Ska ta mig en titt närmare på det, när jag är på bättre humör. Just nu är det väldigt lågt. Håller på och lägger klinkers i källaren och har precis trampat sönder en platta som ligger ett par rader in. Så det var bara och riva upp det som jag lagt sista timmen och spola av plattorna. Så nu blir det nog sängen för resten av kvällen. Bengan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Hej
Det finns gånger då jag också villar bort mig i Gmaxvyerna. Ett tips kanske kan vara att tända upp några vertex på den sida man vill jobba på så brukar det fixa sig. Normalt så skulle alla fönster visa den sida som finns närmast sig då man står framför "loket" så som topfönstret visar. Fast i Gmax är det inte så av någon anledning. I left oxh right-fönstren finns de sidor på baksidan. Detta kan du lista ut om du ser i front-fönstret och i top-fönstret så hur de röda vertexena lyser. Man tycker ju att man i left-fönstret borde se de röda vertexen längdst med hela den sidan som de syns i top-fönstret. Fast så är det inte. Av detta kan man i alla fall lista ut att framåt på loket i left-fönstret är åt höger. Borde varit tvärt om! Tycker jag. Kanske kan Fredrik svara mer om varför det är så här. ![]() Här kan du hämta hem TOE eller Trainz Object Explorer som det heter. Så slipper du ladda in det du byggt i spelet för att kolla hur det blev. http://www.tafweb-trainz.co.uk/trainzobjectz.html Hälsningar Kalle KAH |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
STW-member
|
![]()
Hej.
En ren gissning ang vilken sida som syns är att man tillämpar amerikansk vy visning. /Lars ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
hej LLJ
Just det. kanske jobbar du med ritningar som som har europeisk vändning så som jag? Jobbar på Lidköpings mekaniska verkstad. Det kändes bara lite konstigt i början med gmax då vänster sida ligger på baksidan i den vänstra gmaxvyn. Man ser ju inte polyoner och vertex på rätt sätt. Man får växla över till högervyn i gmax för att se den vänstra och viseversa. Vet man bara hur det är ställt med det där så brukar det fixa sig. Hälsningar Kalle KAH |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
STW-member
|
![]()
Hej Kalle.
Jobbar normalt inte med ritningar, men har haft en viss nytta av det jag lärde mig i teknologin på teknis. ![]() /Lars ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
En GmaxFråga om Undo | LokKalle | 3D-design - Trainz | 4 | 2005-04-19 19:11 |
GmaxFråga | LokKalle | 3D-design - Trainz | 0 | 2005-01-13 09:00 |
GmaxFråga Sammansl. av sektioner. | LokKalle | 3D-design - Trainz | 7 | 2004-10-28 00:01 |