Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-03-04, 11:10   #1
arnnil
Junior Member

Reg.datum: Feb 2004
Skicka ett meddelande via MSN till arnnil
Standard Grafik o 3D hantering?

trs2004 går lite hackigt emellanåt. Jag undrar nu om någon känner till detta med grafikprestanda på kortet i förhållande till ramminnet?

Min dator är utrustad med 2,8 MHZ Pentium processor, 512MB DDR minne, Grafikkort Asus Radeon 9600XT 128MB DDR.

Är det någon vits med att investera en tusenlapp i 512MB minne till?

Eller är det enda som hjälper att investera många tusen i ett bättre grafikkort 9800 pro 256MB tex.

Arne
arnnil besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-03-04, 11:25   #2
Fredrik
Admin & STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Allt är ju ett samspel mellan grafikkort, RAM-minne och processor.

Det som dock är absolut viktigast är 3D-kortet (grafikkortet) därefter processor och sedan RAM-minne.

Sedan beror det väldigt mycket på hur banan man kör på hur den är uppbyggd. Är den uppbyggd med "fel" objekt och på "fel" sätt kan du ha en superdator och det går ändå segt.

Vad menar jag då med "fel" objekt och "fel" sätt? Jo, som alltid när man bygger 3D-modeller gäller det att bygga med så få polygoner som möjligt och använda texturer på rätt sätt. Ju slösaktigare man är med polygoner och om man konstant använder 1024x1024-texturer (storleken på texturer i pixlar) dessto mer måste daton jobba för att visa ju den modellen. Det ligger med andra ord ett ganska stort ansvar på oss som bygger objekt för att få dem att flyta bra på olika datorer.

Sedan när det gäller att bygga en bana på rätt sätt så är varje baseboard uppdelat i 3x3 "rutor". För varje ny ruta som tåget kommer in i måste grafikkortet läsa in objekten. Om man då råkar sätta en massa nya (oinlästa) objekt i en enda ruta blir det att den måste läsa in väldigt mycket på en gång, vilket leder till hack i spelet. Om man istället delar upp dessa nya objekt på dessa 9 "rutor" blir det jämnare belasting och förhoppningvis bättre flyt i spelet.

Detta gäller TRS.

Hoppas du blev lite klokare.

Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-04, 11:36   #3
arnnil
Junior Member

Standard

Tack Fredrik!

Det var en grundlig o mycket bra information att ha med sig i bakfickan för framtida byggande. Eftersom jag är nybörjare håller jag mig ännu så länge till den mycket fina o trevliga BHJ, vilket jag tycker är en välgjord o fin bana.

Frågan kvarstår då. Tror du med din erfarenhet att det skulle flyta bättre på den banan med dubbla minnet (1024 istället för 512)?

Arne
arnnil besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-04, 11:50   #4
Fredrik
Admin & STW-member

Standard

Jag tror inte att det skulle göra någon supereffekt men helt klart skulle det inverka positivt. I Trainz har du ju möjlighet att avsätta en del av RAM-minnet till spelet som det då får tillåtelse att "resevera"

Du kan ju redan nu testa om du vill. När du får upp den första startrutan till Trainz väljer du Configure Trainz. I fönstret som kommer fram väljer du fliken Advanced options. Väl där har du något som heter Resource Cache Size. Där kan du tala om för spelet hur mycket av minne som den får resevera och ständigt anväda sig av.

Gammal 2004-03-04, 12:59   #5
Tomas
STW-member

Reg.datum: Oct 2001
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

processorn spelar mycket mindre roll än vad ram minnet gör kan jag lugnt säga, jag har en AMD 2500+ (1,8ghz) och det flyter på otroligt bra i trainz (1024mb DDR dual channel, Radeon 9800Pro, SATA hårddisk)

jag testade nyligen att rycka ett av mina 512mb DDR minnen (har 1024 normalt) och det blev en klar skillnad, skulle man bara ha 256 så försämras fps:en otroligt.

så jag säger lägg ut pengarna på mer ram minne om du kan, ditt grafikkort är ju helt ok (256mb grafikkort gör tydligen inte nån direkt skillnad så det är lite bortkastat)

en annan sak jag varmt rekomenderar är SATA hårddisk på RAID porten, det ökar laddningshastigheten på objekt en hel del (ha isåfall också windows på den hårddisken, och egen partition för trainz skadar ju inte heller..)

om man har 1024MB RAM så lägg till raden
-ResourceMemory=512
i trainzoptions.txt
har man 512mb RAM sätt det till 256 (halva ramminnet)
detta ökar optimeringen ytterligare

Tomas

Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-04, 15:48   #6
niofem
Guest

Standard

RAM-Booster är programmet som löser ditt problem. Ladda ner version 1.6 på www.download.com (programmet är "rent" och innehåller ingen spy-ware etc.). Installera det och be det att frigöra minst 350 Mb totalt, gärna mer. Starta sedan Trainz, och nu borde du få bättre flyt.

Ett annat tips: när du kör Trainz på den banan/med de vagnar som det hackar, minimera Trainz och gå tillbaks till Windows. Tryck ALT + CTRL + DEL och se hur mycket minne som är allokerat (fungerar i Windows XP). Står det mindre än 500 Mb, så hjälper förmodligen inte mer minne. Anledningen till att spel hackar på grund av för lite RAM-minne är att datorn börjar "swappa", vilket den bara gör när RAM-minnet är slut.

Lycka till!

/ Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net
  Svara med citat
Gammal 2004-03-04, 17:20   #7
Fredrik
Admin & STW-member

Standard

Jag har svårt att se vad ett "booster"-program ska kunna förbättra när det redan finns ett liknande program inbyggt.

Resource Cache är just att man talar om för Trainz hur mycket av RAM-minnet det direkt får lägga beslag på. Jag upplever skillnad om jag använder Resource cache eller har det avstängt så varför gå över ån efter vatten?

Gammal 2004-03-04, 17:35   #8
Tomas
STW-member

Reg.datum: Oct 2001
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

som Fredrik säger så är ju just det den funktionen gör
(det är dock inte bra att sätta den till hela ramminnet.. då går det lite segt som jag råkade göra en gång [|)])

Tomas

Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-04, 21:40   #9
arnnil
Junior Member

Standard

Tack för tipsen!

Har testat att tilldela 256MB till cachen, märkte ingen skillnad. Min fundering är hur utnyttjas minnet när värdet är satt till noll? Sker då inte ett automatiskt utnyttjande av det minne som finns tillgängligt. Eller är det så att det inte utnyttjas alls om parametern är satt till noll = standardvärde.//Arne

Gammal 2004-03-05, 17:04   #10
niofem
Guest

Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Fredrik

Jag har svårt att se vad ett "booster"-program ska kunna förbättra när det redan finns ett liknande program inbyggt.

Resource Cache är just att man talar om för Trainz hur mycket av RAM-minnet det direkt får lägga beslag på. Jag upplever skillnad om jag använder Resource cache eller har det avstängt så varför gå över ån efter vatten?

Alltså, RAM-booster stänger program som körs i bakgrunden på datorn och som ändå är onödiga, vilket kan frigöra flera hundra Mb RAM. Men om man inte är ute efter att frigjöra RAM-minne, så är det klart att programmet känns ganska värdelöst...
Själv trodde jag att det var just det här som var vitsen, att slippa att datorn ska börja swappa pga. att RAM-minnet tagit slut. Men Men...

/ Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net
  Svara med citat
Gammal 2004-03-10, 16:26   #11
arnnil
Junior Member

Standard

Har nu dubblat minnet till 1024MB och det vart en otrolig förbättring.
Gammal 2004-03-10, 16:46   #12
Janne
STW-member

Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev niofem

Citat:
quote:Tidigare skrev Fredrik

Alltså, RAM-booster stänger program som körs i bakgrunden på datorn och som ändå är onödiga, vilket kan frigöra flera hundra Mb RAM. Men om man inte är ute efter att frigjöra RAM-minne, så är det klart att programmet känns ganska värdelöst...
Själv trodde jag att det var just det här som var vitsen, att slippa att datorn ska börja swappa pga. att RAM-minnet tagit slut. Men Men...

/ Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net
Jo då, Ram Booster är ett förträffligt program och det kan med fördel användas till att frigöra ram som sedan lämpligen kan hanteras av Resource Cache. Det gäller ju att ha tillräckligt mycket minne för Resource Cache att fördela

Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-10, 17:50   #13
arnnil
Junior Member

Standard

Ram-Booster 1.6 verkar inte vara avsett för windows XP.
Gammal 2004-03-10, 18:16   #14
Janne
STW-member

Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Hittade följande information om RamBooster.

What versions of Windows does RamBooster run on?
RamBooster will run on all versions of Windows. We have specifically tested on Win95, Win98 WinME, WinNT (server & workstation), Win2000(server & workstation) We have not yet done our own testing on WinXP, but a user has reported functionality

Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Mer grafik i Train Simulator! niofem MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 8 2004-03-24 18:17
Problem med Ljud och Grafik! (UTC) sjonas Trainz - Allmänt om Trainz 4 2004-01-26 20:22

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:23.