Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-03-16, 08:07   #1
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard Landskapsbygge, hur gör ni?

Kanske en dum fråga.
Då det helt och hållet är en smaksak från person till person.
Har suttit och försökt bygga flera gånger, men blir inte riktigt nöjd med det jag gör och börjar om på nya grejer istället.
Har provat flera olika varianter.

Lägga ut räls och bygga landskapet senare efter rälsdragningen.

Och tvärtom.

Göra landskapet och sedan försöka hitta en bra väg igenom detta med rälsdragningen.

Hur jag än gör, blir jag inte riktigt nöjd.
Så nu är jag nyfiken.
Hur gör ni?
Lägger ni rälsen först eller bygger ni landskapet först.

Bengan.
Bengan besöker inte forumet just nu  
Gammal 2004-03-16, 15:13   #2
Tomas
STW-member

Reg.datum: Oct 2001
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

jag lägger ut rälsen och fixar lutningar, sedan gör jag landskapet, och efter det så tar jag smooth height längs spåret och får då fina skärningar/bankningar och det ser ut som om man dragit spåret genom landskapet och inte gjort landskapet efter spåret. Sen sätter jag ut luftledningar och signaler, sen målar jag ut texturer och sätter ut objekt.

tänk på att rotera texturen medans ni målar ut den, så slipper man tråkiga rutmönster. Blanda även upp en grästextur med minst en annan grästextur, gärna flera, så blir det inte enformigt.

Tomas

Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-16, 20:01   #3
hgkn
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Standard

Jag har gjort lite demo på min hemsida.
http://cloud.prohosting.com/mytrainz/
Göran.

GN
hgkn besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-16, 23:04   #4
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard

Bengan,
om Du bygger med verkligheten som bakgrund kan jag bara rekommendera Mats utmärkta Tutorial hur man skapar höjdkartor.
Om Du ritar in din linjesräckning på,kartan kan Du lägga spåret och justera höjder och "gradienter" efteråt. Jag håller på att skapa Säröbanan på detta sätt. Den "topologiska kartan" är nedladdad och linjesträckningen är utlagd (i Corel Photo Paint). Håller på att anpassa vattnat i havet så att det stämmer med kartbilden (ganska kul, men tidskrävande). Sen återstår att lägga spår, finjustera höjder, gradienter, byggnader, texturer, signaler mm.

Att skapa en järnväg, efter förebild, är ungefär lika mycket jobb som i verkligheten! Tänk på att Du är Rallare! Ge inte upp, det tar tid!!!

LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Var har alla grejer till landskapsbygge tatt vägen Trigger MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 2 2003-03-21 19:33

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:42.