Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-12-20, 17:46   #1
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard Ett litet utedass.

Ett litet försök på ett utedass.
Får nog lära mig att göra taket lite tunnare och en bättre texture till taket, ser lite tokigt ut.

Ska föreställa detta utedasset.

http://msts.e-buzz.net/forum/topic.a...&TOPIC_ID=6338

EDIT: Går det att andra tjockleken på taket, när texturen sitter på plats. Eller kommer det att se tokigt ut då.

Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-12-20, 17:59   #2
Janne
STW-member

Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Du måste alltid mappa om texturerna om du förändrar storleken på något objekt. Ett tips är att ha en bit vitt i texturen som du kan mappa upp vindskidorna mot och få dem vita. Taket bör vid takfoten justeras så att det ser ut enligt bilden nedan:

Bra jobbat förresten!

Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-20, 18:13   #3
Fredrik
Admin & STW-member

Standard

Ja du kan ändra tjockleken på taket utan att du behöver "mappa" (lägga på texturen) igen.

Man kan alltid ändra storleken. Det enda som kan hända är att om du t.ex ändrar storleken på huset, gör det jättelångt, så kommer texturen att se väldigt utdragen...

Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-20, 18:41   #4
Janne
STW-member

Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Hmm, två oilika svar. Undrar om det blev något klarare för Bengan? [] Jag brukar i alla fall åka på att få mappa om när jag drar i objekt. Eller också är jag onödigt petig... [:I]

Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-20, 19:00   #5
Fredrik
Admin & STW-member

Standard

Sidorna på taket är så pass små att det knappast kommer märkas att han gör taket mindre tjockt. Därav mitt svar.

Om han skulle göra dasset 20 m långt så skulle texturen se väldigt utdragen ut ja... så där är vi inne på samma linje Janne...

Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-20, 19:00   #6
Tomas
STW-member

Reg.datum: Oct 2001
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

det beror ju lite på vad man drar i, är det bara en box så kan man dra som man vill utan att det händer nått med texturen, men är boxen uppdelad i flera segment, såsom kortsidan så kan man få justera texturen lite.

/Tomas

Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-20, 19:19   #7
MatsH
Månadens bild - Mars 2005

Reg.datum: Feb 2002
Standard

Hej Bengan!
Jag låter 3D-mästarna komma med svaren och bidrar själv med glada tillrop istället, som till exempel:

-Grattis till ditt första egna bygge.

Visst känns det bra när man lyckas få in något i spelet som man faktiskt byggt själv. Fortsätt på samma sätt.

mvh .... Mats

MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-20, 20:08   #8
Bengan

Standard

Nu har jag gjort taket tunnare.
Men det blev inte som jag hade tänkt mig.
Tycker att det ser bättre ut, när det är tjockare.
Antar att det är för vindskivornas skull, att dom saknas här.
När jag mappade taket, så markerade jag det snett uppifrån och antog att hela biten skulle bli mappad. Slog mig sen, att jag även mappade undersidan av taket.
Om jag går tillbaka till det tjockare taket, så borde det väl också gå att markera det som blir vindskivor och göra en svart ruta i texturen som matchar med knutarna och sedan mappa vindskivorna med den. Eller är jag ute och cyklar nu.

Sen till nästa problem.
Som Janne har markerat på vindskivorna, ute i kanterna.
Hur gör jag, för att få fram punkterna på taket i gmax.
Så jag kan göra ändarna i 90 grader.

Sen en annan sak. Som egentligen är en smaksak. Smaken är som bekant delad som baken. Taket har ju plåttak, den här nya varianten som jag har gjort här. Påminner den egentligen om orginaltaket tro eller har ni något tips om att få det bättre.

EDIT: Har här återgått till det tjockare taket och mappat vindskivorna svarta. Tycker det ser bättre ut, men nu tycker jag att undersidan av taket. Ser för jäkligt ut. Är det bara att mappa över det gamla eller måste jag ta bort detta först. Hur gör jag i såna fall för att få bort den gamla mappningen på undersidan av taket.

Bengan.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-21, 10:57   #9
Bengan

Standard

Tror att jag har börjat fatta grundreglerna i gmax för husbygge och mappning nu.

Så nu har jag en annan fråga om själva mappningen.

Om jag t.ex. bygger en byggnad som är tänkt att bli ett köpcentrum.
Kan jag då använda en texture för själva byggnaden och sedan göra en annan texture. Där jag lägger in flera olika företagsnamn på (Pierre har ju tagit lite kort på olika skyltar).
Och sedan mappa på dessa skyltar på hustexturen. Har en känsla av att detta inte går på det sättet jag har jobbat på, utan att hela sidan av husvägen får skylten.
Så om jag bestämmer mig för att mappa långsidan. Kan jag bestämma att bara en liten bit av denna långsida blir mappad. Göra någon liten markering på den och mappa dit en skylt på hustexturen.
Eller måste jag klistra in dessa skyltar redan på den texturen som jag ska använda till själva hustexturen.

Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-21, 11:41   #10
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005

Reg.datum: Sep 2002
Skicka ett meddelande via ICQ till vfp420b Skicka ett meddelande via MSN till vfp420b Skicka ett meddelande via Skype™ till vfp420b
Standard

Det har du gjort bra Bengan!

M.V.H Tobias
år 2004!

------------------------
Kolla gärna på min fotosida, där jag har samlat lite tågbilder: http://medlem.spray.se/tobiasja8/
Jul om 3 Dagar
vfp420b besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-21, 12:35   #11
LLJ
STW-member

Reg.datum: Nov 2002
Standard

Hej Bengan.

Beror på hur du gör. Du kan ha allt i samma texturfil. Om du mappar med UVW-unwrap så kan man välja vilken bit som skall mappas var.
Antar att det är så du gör nu?

I så fall är det bara att klistra in skultarna på en lämplig plats i textur filen och mappa dem på plats.

/Lars

LLJ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-21, 12:43   #12
MatsH
Månadens bild - Mars 2005

Reg.datum: Feb 2002
Standard

Citat:
quote:Sen till nästa problem.
Som Janne har markerat på vindskivorna, ute i kanterna.
Hur gör jag, för att få fram punkterna på taket i gmax.
Så jag kan göra ändarna i 90 grader.
Hej Bengan!
För att få fram vertex-punkterna igen så måste du välja Edit Mesh i listan på modifiers som du har. Välj sedan ikonen med de tre punkterna (det vet du redan) för att få fram punkterna på det objekt du har valt. Se bilderna ifall du inte förstår hur jag menar.

Citat:
quote:Kan jag då använda en texture för själva byggnaden och sedan göra en annan texture. Där jag lägger in flera olika företagsnamn på (Pierre har ju tagit lite kort på olika skyltar).
Ja det kan du. Du kan ju även klistra in skyltarna i din egen texturfil ifall du får plats.

Citat:
quote:Och sedan mappa på dessa skyltar på hustexturen. Har en känsla av att detta inte går på det sättet jag har jobbat på, utan att hela sidan av husvägen får skylten.
Så om jag bestämmer mig för att mappa långsidan. Kan jag bestämma att bara en liten bit av denna långsida blir mappad. Göra någon liten markering på den och mappa dit en skylt på hustexturen.
Eller måste jag klistra in dessa skyltar redan på den texturen som jag ska använda till själva hustexturen.
Nej, du kan inte mappa bara en liten del av en sida (Tror jag. Blev lite osäker nu när jag läste Lars svar). Du väljer hela tiden vilken/vilka sidor som skall mappas. Antingen kan du klistra in skylten på väggtexturen som du föreslår, eller också kan du göra skylten som ett eget objekt och sätta på väggen (precis som på riktigt alltså) och sedan mappa den separat.

Hoppas att detta hjälper dig något.
mvh .... Mats

Och så bilderna:

MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-21, 15:04   #13
LLJ
STW-member

Reg.datum: Nov 2002
Standard

Hej.

Man kan mappa delar av en sida. I Edit mesh, markera de polygoner du vill mappa genom att använda plygon mode och klicka med ctrl nedtryckt för att välja flera (tror det är ctrl, är på jobbet).
Välj sedan UVW-map och sedan UVW-unwrap. Välj sedan edit i edit i unwrap dialogen, då kan du välj område att mappa från din textur fil.

Hoppas att detta funkar, och att du fattar, kan ha missat något.

/Lars

LLJ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-21, 19:12   #14
SubTrain
Medlem

Reg.datum: Aug 2003
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Bengan

Nu har jag gjort taket tunnare.
Men det blev inte som jag hade tänkt mig.
Tycker att det ser bättre ut, när det är tjockare.
Antar att det är för vindskivornas skull, att dom saknas här.
När jag mappade taket, så markerade jag det snett uppifrån och antog att hela biten skulle bli mappad. Slog mig sen, att jag även mappade undersidan av taket.

"Klipp"

Bengan.
Man säger ju alltid att smaken är som baken; Delad.
Personligen tyckte jag den tunnare plåten blev mer verklighetsnära.
Vill man sedan ha vindskivor, så tror jag att det hade blivit lättare att göra två nya objekt (vardera änden av huset), mappa dem med trätextur och placera dem på byggnaden, - i stället för att börja med 'edit mesh'. Åtminstone vad vindskivor anbelangar - det blir många punkter att flytta på.

Moving Steel on Land and Under Water
SubTrain besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-21, 23:49   #15
Json
Medlem

Reg.datum: Jul 2002
Standard

Om man får inflika en liten sak:

Om man har ett hus med texturer i 1024x1024, men det inte räcker, går det då att ha tex en textur för kortsidan av huset och en för fasaden?

Json besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Expedition i Sörmland, ett litet reportage... Jocke Off-topic 3 2004-07-06 12:53
Ett litet object från Sthlm C. sjonas Off-topic 1 2003-03-29 15:22
Ett litet ordspråk... Dson Off-topic 3 2002-12-11 15:38
Litet trevligt ånglok Br91 Hawk MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 10 2002-10-01 18:51

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:02.