![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]() ![]() Har precis hunnit sortera klart alla bilder från den "Linx-resa" som genomfördes i veckan, och det blev ett par stycken. Jag har ordnat ett tillfälligt galleri med ett par bilder, som jag hoppas ni gillar! ![]() Resan var trevlig, en hel dag i Stockholm med lite fotande i bland annat Stuvsta och Karlberg. Sedan morgonen därpå tåg vi Linx's skitiga 451 till Hallsberg för att byta till SJ's X 2000 423 mot Göteborg. Vädret var underbart denna morgon och naturen kan beskådas på en av bilderna. Väl framme i Göteborg var det dags att fota under den korta tid vi var där, för att sedan fortsätta med Linx's skinande rena 489 mot Malmö. Där bjöds som "vanligt" på elefantrövar, pågatåg och X, men även InterCity-tåget till Stockholm uppenbarade sig! När mörkret sedan lade sig, tog vi 546 mot Stockholm igen, dock 15 minuter försenad från Danmark i "vanlig" ordning. [} ![]() Hoppas på kommentarer och önskar en Trevlig helg! [8D] Linx resan - Bildgalleri Med vänliga hälsningar Pson ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Moderator
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Lokförare
|
![]()
Fräscha bilder...
![]() ![]() Mvh//Christoffer...oxå lokförare[8D] ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Niträknare & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
|
![]()
Som vanligt, mycket snygga och underhållande bilder...
Alltid när man kikar på bilder från Värkligheten så får man lite funderingar o inspiritationer... Glad över att det dyker upp såna här bilder då o då, tack för det... ![]() En fundering är (och den frågan är nog ställd många gånger, men orkar inte formulera ett bra sökbegrepp... f'låt, Fredrik.. men, när o varför kör man med den främre bygfeln uppfälld? Jag har alltid fått för mig att snabba tåg så är det bakre bygeln som gäller... Men, Psons reklambild säger annat... Ahh, naturligtvis, det är baken på tåget vi ser... eller??? En till reflexion som slår en när man studerar bilden är att luftledningsbryggor får nog se ut hur som helst... Här var ytterligare en ny variant på utförande som jga inte sett tidigare... Mycket trevliga bilder iallafall, Pson! Snyggt paketerade i ett online-album, alltid trevligt! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
|
![]() Citat:
Idag resonerar man som så att den bakre strömavtagaren kan räddas ifall lednigen skulle rivas, och man kör med den uppe. Erfarenheten visar att om man kör med den främre och river ledningen så dras även den bakre med - förstörs. En strömavtagare kostar ju mer än 100.000 kr. På multipellok kör man med den främre strömavtagaren på det främre loket, och den bakre på det bakre loket. Detta för att inte få så stort samlat upptryck på ledningen. Varje strömavtagare har ju ett upptryck på 5 kg. Här tar man alltså en viss chans med avsikt på fråga ett. Ibland kan man dock se två lok med bakre uppe på båda. Då rör det sig om att man av någon anledning inte kan ha den främre uppe på det främre loket, och liknande. Tidigare hade man väldiga problem med upptryckskrafter på pendlarna, trots att det är en hel enhet mellan strömavtagarna. Det blev ändå för mycket med 4 x 5 kg på relativt kort sträcka. Nu är väl ledningarna av mycket bättre kvalitet, och grövre - minst 100mm area. Det stora problemet nu för tiden är X2orna. Dom tycks studsa, och därmed bränna tråden, och så kommer en pendel med 4 strömavtagare och drar ned den försvagade ledningen. I Mjölby på SJ-skolan fick jag lära mig att dem minsta av rivningar kostar minst 300.000 kr att haka upp igen, med material, arbetskostnad, stillestånd etc. ![]() Mvh, R o g e ® Moderator Svenska 3D-Tåg Regler |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Lokförare
|
![]()
Hej hej!
Appropå Rogge's inlägg så fick jag lära mig helt annat på min praktik under lokförarutbildningen. När jag körde mult så skulle jag antingen köra med strömavtagare 1+3 uppe eller med strömavtagare 2+4 uppe. Detta just för att ha två strömavtagare på "långt" avstånd från varandra "hela" i händelse av ktl. rivning eller annat problem med strömavtagarna. Men som sagt...alla har ju olika uppfattning vad gäller det här med strömavtagarna! ![]() Mvh//Christoffer...oxå lokförare![8D] ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Guest
Inlägg: n/a
|
![]()
Jag gillar speciellt bilderna 14, 15, 18 och 34.
![]() ____________________ ![]() / Lukas Nilson www.s-klass.cjb.net |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
|
![]()
Man får tacka för kritiken!
![]() Med vänliga hälsningar Pson ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: jokkmokk, , .
Inlägg: 1 066
|
![]()
Sen om det är mkt is på kontaktledningen kan man köra med båda uppe för att ta bort isen med den första och ta ner strömmen med den andra.. Lika med mult fast 1, 2 och 4 uppe då
![]() Med vänliga hälsnignar DJTimboy ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Hur ser ett godståg ut? | sibbmark | Allmänt om tågsimulatorer | 1 | 2004-04-12 23:02 |