Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-01-18, 00:10   #1
conny123
Junior Member

Reg.datum: Dec 2004
Standard Surveyor: Hur importera detaljerad karta som bas?

Hej,

Jag är ny i Trainzvärlden och har försökt att ta till mig så mycket som möjligt av den enorma mängd kunskap som finns på detta och andra ställen vad gäller spelet och dess möjligheter. Att använda andras rutter och objekt är naturligtvis trevligt men man vill ju skapa lite själv också vilket leder till en del frågor...

Jag får börja med att tacka Mats för den utmärkta guiden som han har gjort om hur man skapar realistiska landskap med DEM och HOG. Så långt är allt glasklart. Jag har dock sett skärmdumpar i ett antal trådar på projekt där extremt detaljerade bilder används som bas vid ruttskapande i Surveyor. Se exempelvis denna tråd: http://msts.e-buzz.net/forum/topic.asp?TOPIC_ID=8718

Då HOG verkar ha en begränsning om jag fattat det rätt till 10 m/pixel så är min fundering hur jag enklast kan få in en mer detaljerad bas att arbeta utifrån i Surveyor. Kartor som jag vill använda har jag tillgång till, så min fråga är hur jag får in dessa i Surveyor med en vettig upplösning?

Jag har som sagt läst igenom hela arkivet och hoppas därför inte att jag ställer en pinsam nybörjarfråga (kan ju hända att jag missat något av alla tusen inlägg). Så om någon vänlig själ kan guida mig i rätt riktning till någon tutorial som behandlar detta ämne så skulle jag bli överlycklig.

Tack på förhand

/Conny
conny123 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-01-18, 00:30   #2
Tomas
STW-member

Reg.datum: Oct 2001
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

hej!

läs denna tråd http://msts.e-buzz.net/forum/topic.a...hTerms=basemap

och tanka hem http://www.home.vxu.se/tnonv03/train...Kit_beta01.zip

/Tomas

Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-18, 10:24   #3
conny123
Junior Member

Reg.datum: Dec 2004
Standard

Tack Tomas, fungerar kanon. Nu ska här byggas!

Verkar tydligen som jag slarvade lite ändå när jag gick igenom arkivet då det jag funderade över bevisligen fanns beskrivet i andra trådar... [:I]

/Conny
conny123 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ny karta på SVTTL Pursche Virtuella Tågbolag 5 2004-06-06 15:45
Är det nån som har en karta över SWE? DJ Clinton Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 1 2004-06-01 11:37

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:47.