Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-12-06, 12:49   #1
MatsH
Månadens bild - Mars 2005

Reg.datum: Feb 2002
Standard Hur gör man ett skogslandskap?

Hej!
Jag försöker skapa ett skogslandskap men blir inte nöjd och jag kan inte se vad jag gör för fel. Finns det någon som har lyckats få till en realistisk skog och som kan ge några tips?

Detta är vad jag åstadkommit än så länge. Är det för många träd, eller kanske för få? Ska det vara mörkare eller ljusare texturer? Med för mycket träd så blir ju det hela ganska segt att köra och dessutom är det svårt att se tågen genom all skog, men om man glesar ur skogen så ser det inte så verkligt ut.

Jag tror kanske att jag ska lämna skogslandskapen till någon annan och fortsätta bygga jordbrukslandskap, men det känns lite surt att inte lyckas få till en riktig skog fastän jag bor mitt i Dalarna. [B)]

Nåja, alla synpunkter är välkomna.
mvh ... Mats

MatsH besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-12-06, 13:55   #2
LLJ
STW-member

Reg.datum: Nov 2002
Standard

Hej Mats.

Jag hittar inte felet på dina bilder

En grej som jag har provat är att lägga rader med träd längs med spåret, på olika avstånd och placera träden så att luckor i en främre rad täcks av nästa osv. På så sätt så man få illusionen av en tjockare skog utan att behöva använda så många granar.
Detta funkar dock bäst om man betraktar tåget i tåg höjd eller åker i hytten. Ovaninfrån kan det se lite konstigt ut

/Lars

LLJ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-06, 14:47   #3
Nicke_123
Senior Member

Reg.datum: Oct 2002
Skicka ett meddelande via ICQ till Nicke_123 Skicka ett meddelande via MSN till Nicke_123
Standard

Hej!

Ja du Mats att få till en skog som man är riktigt nöjd med kan va lite jobbigt. Själv så blir man nästa aldrig riktigt nöjd när man håller på alltid finns det nått man vill ändra på :/

Men du värkar ha lyckats riktigt bra speciellt med texturerna träd mängden ser också bra ut []

Lycka till med resten av bygget!

M.V.H Nicke!
Nicke_123 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-06, 15:23   #4
Tomas
STW-member

Reg.datum: Oct 2001
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

Mats en sak jag noterar, om du tittar på andra bilden så har du ute till höger ett ljust parti med inga träd på vilket ser bra ut, men sen har du ljust parti även lite till vänster men fullt av träd. Använd de ljusa texturerna för att markera icke skogstäckta områden och sedan mörkare gräs texturer där det är skog (framförallt den mörka brittiska moss texturen är bra). Då får man med marktexturens hjälp det att se ut som om viss mark är skogstäckt (= inte så mycket sol kommer ner och marken är då mörkare).

Sedan kan du ju använda Hawks bakgrundsgranar vid kanterna, då blir inte marken skyline:at vilket den sällan är i verkligheten.

Mängden träd är väl lagom.

/Tomas

Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-06, 16:14   #5
Rc1166
Niträknare & STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

För en gångs skull är jag inte överens med Tomas. I en vildvuxen skog står träden mycket tätare än på dina bilder, tänk själv hur det är när du är ute och plockar svamp. Det är ju normalt att grenarna från ett träd växer in i de närmaste grannarna (detta gäller inte bara granar utan även tallar som du ser om du tittar uppåt). Är det inte så att en bokskog är den som har längst avstånd mellan stammar medan en titt uppåt, när man vandrar i den, visar att lövkronan är helt sammanväxt så att knappast något solljus når marken.
Kenny (amatörbiolog)

Kenny
Rc1166 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-06, 17:04   #6
Tomas
STW-member

Standard

jovisst Kenny, men sätter du ut träd så tätt i TRS så dör datorn av syrebrist [)]

/Tomas

Gammal 2004-12-06, 18:12   #7
Rc1166
Niträknare & STW-member

Standard

Jomenvisst kan det bli så, frågan gällde hur man kan få det att se mer riktigt ut. Sen är det inte syrebrist utan bristen på ljus som gör att undervegitationen i en bokskog är så speciell.
För att rädda datorn så kan man använda backdrops (en rad med träd som ett objekt) i stället för att "plantera" enskilda träd. Det ser bra ut om man inte flyger helikopter över banan.
Annars får man väl göra som några andra och välja en förebild med ökenmotiv.

Kenny
Rc1166 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-07, 00:13   #8
MatsH
Månadens bild - Mars 2005

Reg.datum: Feb 2002
Standard

Tack så mycket för alla förslag och synpunkter.
Jag ska försöka ändra lite bland texturerna till att börja med samt använda bakgrundsgranarna.

mvh .... Mats

MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-07, 00:25   #9
Tomas
STW-member

Standard

tror du kan få till det riktigt snyggt, det är ju inte dåligt nu, handlar mest om att maximera effekten

Kanske kan du slänga in några buskar (USA foliage scrubs eller britain foliage grass(yellow?) spots) nära spåret. Behövs inte många, men det gör det inte så tomt på marken.

/Tomas

Gammal 2004-12-08, 18:52   #10
Glenna
Member

Reg.datum: Jun 2004
Standard

Jag undrar vad får tag på
Göteborgspårvagn och även tunnelbana?[8][8]
Jag har sök igenom varenda länk och hemsidor
men jag kunde inte lokalisera dem[8][:X]
Glenna besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-08, 18:58   #11
Tomas
STW-member

Standard

det finns inga, och posta dina frågor som en ny tråd under rätt forum del nästa gång.

/Tomas

Gammal 2004-12-08, 19:01   #12
Glenna
Member

Standard

Jag är mycket imponerade av min
värld Det är en snygg station
som ligger nära skogen ett tips jag
gör inte så många kåkar i den stationen
jag nöjer mej mest av naturen
Gammal 2004-12-08, 19:35   #13
Glenna
Member

Standard

[img][/img]

Jag har lyckats väldigt bra
med mina objekt

men frågan var hur sends den till mappen[8]

Fråga ett jag verifierar dem
men det godtar inte det

Det har jag funderat länge[8]
Gammal 2004-12-08, 19:48   #14
Rojje
Hedersmedlem

Reg.datum: Jan 2002
Standard

Snälla Glenna, ställ inte frågor som är helt irrelevanta för tråden du skriver i. Skapa en ny tråd, med tydliga frågor om vad som är ditt problem.

Din senaste fråga gör det inte klarar för mig på vad du egentligen frågar efter. Bena upp det istället och berätta vilken del av Trainz du använder, vad du har gjort och vad det gett för resultat och gärna vad du förväntar dig. Då kan vi hjälpa dig och se om det är handhavandefel, programfel osv.

Roger
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-08, 21:28   #15
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Standard

Mats.

Är det bara barrskog du vill ha till det just nu eller går det bra med blandskog också.

Hittade den här splinen bland allt matrial som man har laddat ner.

Den heter Forest spline largex. Kuid. 97212:231 eller username Ronin13.

Har bara lagt en på varje sida om spåret, men om datorn dör av syrebrist av detta vet jag inte.
Med din förmåga med landskap, så kan du säkert förbättra mitt lilla försök här 10 gånger bättre.

PS. Splinen låg under road eller roads för mig. Inte första stället man letar på, när man är ute efter trän.

Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:48.