Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-04-03, 14:45   #1
hgkn
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Standard Märkligt e-mail

Fick detta e-mail idag med:
Ämne: Trainz content - 93607

Hi Goran

I am writing on behalf of the Deltic Preservation Society regarding your content you have built for Trainz and are asking permission from you to use this in two ways.

We operate and restore 3 Deltics diesel locomotives at Barrow Hill in the UK which we bought from British Rail in 1982 and have run these 2 stroke machines ever since they were originally built in 1960.

Its strange to say that these are the only 100mph diesel locomotives in Britain as all other diesels are fixed in sets called High Speed Trains. The national rail network does not have any diesel loco that can run at these speeds any more !!

We are paying out at the minute £15,000 per Deltic to fit Train Protection Warning System and next year a black box recorder for around the same figure.

You may look at out web site at www.thedps.co.uk

As well as 3 operationally Deltics we also own a cab from 55008 The Green Howards which was given to us a number of years ago. Until now we have not known what to do with the cab other than show it at an odd open day but now with modern technology a basic driving simulator has been created for the cab and has ran for a short time with the Microsoft system.

With the cab being successfully during the Summer at Railfest and the Cab IT weekend at York. Plans are now being drawn up to upgrade and fit the cab out with Trainz. Infact we have been given free of charge from Trainz the public licence version to allow us to show at open days etc.

With this in mind I have asked different Trainz members who have been building sections of the East Coast Main Line from Kings Cross - London to Edinburgh if they would be interested in joining forces to build a complete route based in the year of 1976. All the builders have been very happy to help.

This brings me to asking for your permission to be allowed to include your content in this route and to be able to show it at some Open Days around the country and at Barrow Hill ? We will be charging a small fee for driving the simulator but all money raised will either go to upgrading the cab for example 2 plasma widescreens etc or for restoration, maintenance and running costs on the Deltic's we operate on the mainline.

Trainz have kindly agreed to help bundle the ECML route onto either a CD or DVD depending on size for just the DPS to sell.This will be in roughly 2 years time when the route is finished. Could we also have permission from yourself for this ?

We will of course enclose your name and list your kuid's in the read me file on the disk.

Find enclosed below some more details about the project :-

'The project is being built in the Trainz format and sections have already be started. These are around Kings Cross, Peterborough,Doncaster, York, Darlington, Hull,Cleethorpes and the Spalding line. More builders are required for this project. The sooner each section is finished the closer we are in the position to offer members the chance to drive along the whole length of the ECML.

The first aim is to have the 'Cab Mode' where only scenery visible from the cab is built. This will bring the Deltic cab on stream. The second phase will be the 'Fly Mode' where travelling along with the locomotive from the air will be possible. As with all Trainz layouts these will be free for anyone to use on there PC's at home in the normal way. Secondary routes and diversions routes which the Deltic's travelled will also be added over a period of time.

The route will be based on the summer of 1976 when very roughly the whole of the ECML was upgraded to 100mph running and with modern stations and signals. Kings Cross is being modelled with all 3 tunnel bores in operation and the lines to Moorgate being used. In February 1977 the whole of the Kings Cross complex was rebuilt to the now 2 tunnel bores. The route will be of the correct scale and will not be shorten in any way. Depending if it is ever required a modern up to date version can soon be made from the original.

The Deltic Cab simulator will normally be in operation at Barrow Hill only with the ECML route. When the cab does go out to events a special layout will be used where a drive of a circular route of around 6 minutes will be in operation. This is to help with large queues that form at these events'.

I hope the above is of interest and that you may give us your permission to use your Trainz content. As stated we are also building a special layout to use at Open Days, if we do use you content on this also could we have your permission.

Would you infact be interested in building some extra content for the ECML and the Trainz download station ?

If you require any more details please do ask.

We shall be announcing in the next week or two on the Trainz forum our plans and a link to the DPS web site where some extra pages about this project will be placed. Until then would you please not put anything on any forum etc until we have done so.

Thanking you.

Regards
Stuart Page

Deltic Preservation Society

Har fått det översatt av min syster som inte är insatt i Trainz.
Vad jag förstår är dom ute efter någon bana jag byggt men jag har aldrig lagt upp någon bana på DLS utan endast scrennshot på min hemsida
http://trainz-sweden.50megs.com/
Nu undrar jag om det finns någon vänlig engelsk talande person som kan ta reda på vad dom är ute efter eller om dom tagit fel på person eller content.
Content - 93607 är mitt så jag undrar. Snälla hjälp mig.
Gammal 2005-04-03, 15:32   #2
Olaf Lindström
Moderator

Reg.datum: Dec 2002
Standard Översatt och klart...(vissa grammatiska fel troligen!)

Hej Göran!

Jag skriver detta mail för "Deltic Preservation Society" angående det du byggt till Trainz. Jag ber om tillstånd att få använda det på två sätt.

Vi kör/äger/underåller tre stycken Deltiska diesel lokmotiv i "Barow Hill" som ligger i Storbritanien. Vi köpte dem av Brittish Rail 1982 och vi har kört dessa tvåtaktsmotorer sen de byggdes 1960...

Det är konstigt att säga att det är dem enda 100Mph loken i England eftersom att alla andra diesellok är insatta i så kallade Höghastigetståg(High Speed Trains).

The National rail netowrk(Nationens järnvägsnät blir det nog.) har inga diesellok som kan köra så här snabbt längre...

Vi betalar 15.000 pund i dagsläget för varje Deltiska skyddsystem för lok(passande varningsystem för loken då?) och nästa år en svar låda/black box för ungefär samma summa...

Du kan ta en titt på våran hemsida: www.thedps.co.uk

Utöver de tre deltiska loken vi äger så äger vi även en hytt till 55008(något lok?) "The Green Howards" som skänktes till oss för ett par år sedan. Vi har inte vetat vad vi ska använda det till ända fram tills att den moderna teknologin har gjort det möjligt att använda den som en simpel körsimulator...
Den kördes en kort stund med Msts plattformen som grund.

Efter en lyckad säsong med hytten så har vi bestämt oss för att uppgradera den så den får Trainz. Vi har faktiskt fått tillstånd från skaparna att ha den för att visa för andra och låta dem köra när vi har öppet...

Med det i åtanke har jag frågat olika Trainz spelare som har byggt sektioner av East Coast Main Line från Kings Cross - London till Edinburgh om de är intresserade av att bygga tillsammans på banan och återskapa den efter 1976års utseende... Alla har varit glada att få hjälpa till hittils!

Det jag vill veta är om jag får ditt tillstånd att använda dina saker(objekt till rutten) och visa den på några öppet hus dagar runt om i landet och på dagarna där den står.(museum då/Barrow Hill)

Vi tar ut en liten avgift för att man ska få köra simulatorn, detta i syftet att kunna uppgradera med plasma skärmar(köpa nya, fler skärmar då), eller för att hunderhålla den eller banan och dieselloken vi äger...

Auran har gått med på att släppa ECML rutten på cd och dvd beroende på storlekn på DPS'en(vad är det, trainz utryck eller?)
Det är tänkt att vi ska vara klara inom två år, kraftigt måttat då.(kan bli mer eller mindre)
Kan vi få tillstånd från dig att göra det med dina saker inbakat i det hela?
Vi kommer skriva om dig i Readmen och lägga till dina objekts kuids där med.

Se nedanstående "bilaga" för mer information om projektet:

Senast redigerad av Olaf Lindström den 2005-04-03 klockan 15:34. Anledning: Fortsätter i nästa medelande när jag hinner, måste tyvär avbryta vid :- tecknet!
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-04-03, 16:09   #3
hgkn
Medlem

Standard Många tack.

Då jag bara gjort reskin på vissa saker och då inte särskilt engelska fattar jag fortfarande inte vad dom menar.
Kan jag som reskinerat ge tillstånd att använda det jag skälv har skaffat tillstånd för att göra om????
Gammal 2005-04-03, 17:40   #4
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard Försenat Aprilskämt????

Göran.

Är vi utsatta för ett försenat Aprilskämt tro.

Har också fått ett likadant mail idag, är det fler som har fått det.

Vad jag vet. Så ligger bara Eaos, Fas och postvagnarna som jag har gjort i Paintshed, jo en Gbs och bytt ut lite foton på emges vägmärken hos Auran.
Men några svenska vägmärken har dom väl ingen större nytta av i England.

Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-04-03, 19:08   #5
hgkn
Medlem

Standard Upphovsrätt

Det är möjligt att dom på inga vilkor vill råka ut för att göra intrång på upphovsrätten och på detta sättet skickar ut till alla kratörer på Trainz.
Gammal 2005-04-03, 19:48   #6
Bengan

Standard

Ja, mycket möjligt.
För mig är det i alla fall okey för dom att göra vad dom vill, med det jag själv har gjort. Så som vagnarna i Paintshed, men sedan vet inte jag heller. Hur det är med vägmärkena t.ex. Där har ju jag bara bytt ut några bilder på emges skyltar och fått klartecken utav honom att lägga upp hos Auran. Så ge dom klartecken för något som man inte har gjort från början själv, undrar jag om man kan.

Bengan.
Gammal 2005-04-03, 23:40   #7
LLJ
STW-member

Reg.datum: Nov 2002
Standard

Har också fått detta mail.

Håller med Bengan att man kan nog bara ge tillstånd för det man själv har skapat.

/Lars
Gammal 2005-04-04, 14:27   #8
Bengan

Standard Någon som har lust att översätta.

Tänkte svara tillbaka på mailet.

Är det någon som har lust att översätta, så att det blir rätt och inga missförstånd.

Skriva något likvärdigt, att det är OK att använda det lilla som jag har gjort till Trainz om dom nu även får tillstånd av den personen som har gjort ursprungsobjektet.

Bengan.
Gammal 2005-04-04, 15:52   #9
Olaf Lindström
Moderator

Reg.datum: Dec 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan
Tänkte svara tillbaka på mailet.

Är det någon som har lust att översätta, så att det blir rätt och inga missförstånd.

Skriva något likvärdigt, att det är OK att använda det lilla som jag har gjort till Trainz om dom nu även får tillstånd av den personen som har gjort ursprungsobjektet.

Bengan.
Gör ett försök:

Hi Stuart!

It is okay to use the little group of obejcts i have created for Trainz, if you have permission to use the objects from the original creators.

Best regards, Goran.

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:03.