![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
|
![]()
Hej !
Jag har lite problem med att få Triggers och rules att fungera och undrar om det finns någon som kan hjälpa mig ? 1. Finns det någon sätt att få "Lok A" att utföra ett antal uppgifter när "Lok B" passerar en trigger? Det jag är ute efter är : "Lok B" ställer av ett antal lastade timmervagnar från sågen på spår 1. "Lok B" gör rundgång till spår 2 bredvid (passerar triggern på vägen) "Lok B" kopplar andra, olastade timmervagnar på spår 2. "Lok B" går tillbaks till sågen för att hämta mera timmer. "Lok A" hämtar (efter att triggern passerats av "Lok B" de lastade vagnarna på spår 1 och drar dem till avsedd industri, för att sedan placera de tomma vagnarna på spår 2 för upphämtning av "Lok B" igen. Hur löser jag detta ? 2. När "Lok B" i exemplet ovan når triggern, stannar det och inget händer innan hela "Lok A"-sekvensen är utförd. Går detta att hindra på något sätt ? Jag försökte med "Simultanious ...." men fick det inte att fungera. Vet någon vad jag gör för fel ?? //Stefan |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
|
![]()
Det där är lite knepigt men fullt genomförbart.
Om jag förstår dig rätt så är det liknande som jag gjort bla. i gruvan (se bild nedan). Växelloket väntar tills malmtåget bytt till lastade vagnar och kopplar sen de tomma för lastning osv. Vet inte vad du menar med "Simultanious ...."? Jag har satt upp mina körscheman i surveyors meny där man lägger till Drivers. Sen lägger jag in alla körkommandon där och avslutar med repeat. Det blir ju inte som en äkta tidtabell dock. Kommandot "Wait for Trigger" använder jag till växelloket så det står stilla vid en trackmark tills malmtåget kör över en trigger. Tänk på att triggers tar inte hänsyn till vilket håll tåget kör. Sen använder jag kommandon som Decouplez och Couple at trackmark för att sköta rangering av vagnarna. Man får sätta ett trackmark i slutet och ett i början av spåret där vagnarna skall lämnas/hämntas. Alla dessa kommandon finns på DLS.
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
|
![]()
Suveränt och snabbt svar !
Nu är det bara att hoppas att det inte slutar regna........... Jag hittade dessutom på DLS ett kommando som heter "Decouple loco" som verkar vara intressant. Jättetack, //Stefan |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
|
![]()
Glömde en viktig sak!
Innan all form av decouple commandon så lägg in ett "Wait for 5 sek" så är man säker på att bromsen sätts till på vagnarna. Kan bli lite jobbigt annars ![]()