![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Ursäkta en dum fråga, jag ser att det finns en del spårvägs byggnation här.
Nu kommer jag till min dumma fråga: blir det inte problem med trafiken om man bygger en spårväg? Hur samspelar spårvagnen med bilar och övrig trafik? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2009
|
![]() Citat:
Om du menar ( b.la) Projekt Göteborgs rutten så har jag svaret: På ungefär 9 av 10 vägöverfarter över spåren i GBG finns den en signal styrd korsning som stoppar bilarna när vagnen kommer, oftast ger den rött ca:50 meter innan vagnen kommer. På dom andra som inte har signalerat så har jag trixat till de så att de oftast finns någon (osynlig)rondell som gör att de knappt kommer någon bil på just den överfarten. På själva vägen är de lite lurigt normalt kör bilarna i trainz i 40km/timmen & vid Chalmers, Salhgrenska & Godhemsgatan är dom ända 3 ställena i PT GBG där vagnen delar banvall med bilarna, resten/ övriga vägar med spår har ingen bil trafik. ![]()
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Menar du i spelet eller verkligheten?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Jag menade i spelet eftersom jag inte ser att det verkar finns någon intelligens i bilarna direkt.
Nu gav ju postaren här ovan ett bra svar på hur det funkar i Trainz men det verkar som att man liksom tappar lite av det intressanta med spårvagnar - dvs integrationen med den vanliga trafiken. Undrar om Trainz kommer att få några funktioner som stödjer detta bättre i framtiden? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
|
![]()
Det går nog att fulhacka till sig en lösning..
Det skulle typ vara att om man skaffar sig en specialvägövergång där spår och väg går paralellt. Sen placerar ut massor med sådana efter varandra, att då få till någon typ av fungerande system. Nackdelar Spåren blir väldigt raka (kanske går att lösa, då jag ser att man i senaste SP till 09 kan namge splines) bliarna kör hackit, kommer dom i fatt spårvagnen så kommer dom stanna till sen åka vidare. Blir de lite fel så kommer även bilarna framför stanna till, så då kommer de vägra flytta sig.
![]() |
#6 | |
Medlem
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |