![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Mina problem med att sammanfoga DEM-kartor fortsätter – och huvudvärken tilltar. Hela tider påstår Trainz att konflikter finns, vilket jag inte kan förstå.
Jag fick hjälp av Bengan tidigare för att sammanfoga en DEM-karta med befintlig bana. Att DEM-bygga vidare gick inte till följd av konflikter. I det läget avslutade jag den banan, som i fortsättningen få gå som en särskild route, och beslöt göra en nysatsning. Jag började med att ominstallera och patcha Trainz 2009 vers. 3.3. Skapade en ny route med unikt namn. Lade till en ny DEM-karta, vilket lyckades efter visst besvär. Den tredje kartan går inte att få in. Merge route svarar bara att en eller flera konflikter består. Jag har försökt att byta namn på den nya banan genom Spara som. Trainz vägrar att acceptera det nya route-namnet. Någon ny route dök inte upp i Content. Jag har hela tiden efter ominstallationen varit ytterst noggrann med att använda unika namn. Byanamnen utefter banan börjar tryta. Hur bär man sig åt att byta namn på huvudbanan, alltså routen? Vad jag kan göra mer begriper jag inte. Vad jag dessutom inte begriper hur konflikter kan bestå trots ominstallation av 2009 och användandet av unika namn. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]()
Jag lider med dej, Nisse.
Det här med att konflikter och fel består, trots en ominstallation, beror troligtvis på att det/dom ligger kvar i localmappen från den gammla installationen, som du förmodligen har kopierat över till den nya inst....eller? En fråga, innan du nyinstallerade Trainz, avinstallerade du ALLT som hade med Trainz 2009 att göra från hårddisken (förutom localmappen såklart, som du måste kopiera och spara, helst på en annan hårddisk/partion)?
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Lokalmappen är ännu inte installerad. Inget i hårddisken vad jag minns förutom HOG-mappen - alltså programmet som översätter Radio Mobile till Trainz. Kommer inte ihåg om jag tömde mappen före eller efter installationen.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2010
|
![]() Citat:
Vad som händer med din bana vid merge vet jag inte. Men vad det gäller byta namn på huvudbanan, så kanske jag kan hjälpa dig. När jag skall byta namn på route jag har som huvudbana. Så gör jag det CM. Jag klonar den. Sen ändrar jag i configen, Namn på routen. Den får ju ett eget kuidnr vid kloning. Själv gör jag så här när det skall provas något nytt, som man inte riktigt vet hur fungerar eller vilket resultatet blir. Det skall väl gå att göra som du skrev också med "spara som" men det brukar inte fungera så bra för min del hellre.
![]() |
![]() |
#5 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Vet inte, om min metod är rätt eller fel.
Men jag byter inte namn, vid själva mergningen. Jag gör så här (se bifogade bilder) och har inte stött på något problem än iallafall, när jag har mergat ihop mina DEM-kartor.
![]() |
#6 |
|
![]()
Fortsättning från föregående post.
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Det här blir intressant.
Bengan, hedersknyffeln: Du har väl kvar de välgjorda bilderna. Benkegbg och jag har då och då pratat om att vi måste ha en Merge-manual. Vi har aldrig kommit till skott. Du har gjort den. Bussig,spara bilderna - jag tror att jag aldrig sett en sån bra serie (LAn mfl får ursäkta). Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]()
O.B.S.
Har aldrig läst manualen till Trainz, under alla mina år. Får fortfarande, en massa bra tips här på forumet. Om olika funktioner, som jag inte har kännt till. Så det här med Merge i TS2009/10, det är bara något som jag har provat mig fram till och som har fungerat bra för mig, så här långt iallafall. Om jag har gjort rätt eller fel, det vet jag inte. Så jag kan inte utlova, att det inte blir några andra följdproblem senare, genom att göra på detta sätt.
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
![]()
Hej !
Jag har följt korrespondensen ovan och det som du gjort, Bengan, är helt okay. Det stämmer ungefär med vad jag själv brukar göra. Skillnaden är att jag döpt om den nya mergade banan medans du har deletat lagret. Nils: Beträffande bilderna så kan man lätt kopiera dessa (och alla andra) här från forumet. Jag högerklickar på bilden och väljer "spara...". Om Bengan ger sitt medgivande, att vi använder hans suveräna skärmdumpar, så fixar vi lätt ihop en liten manual. Alternativet är att jag (eller du) själv tar skärmbilderna. Sedan har jag PhotoShop och InDesign i burken så det är enkelt att sätta ihop något. Hälsningar
![]() |
#10 |
Medlem
|
![]()
Bollen över till dig, Bengan. Får vi stjäla dina suveräna bilder så snickrar vi ihop en manual.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]()
Inga problem, bara att köra på.
![]() |
#12 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Verkligen välbehövligt med en manual över hur man "mergar routes". Jag stod inför samma problem när jag gjorde LBB, och löste det med intuition, men en bra manual med förklaringar till "varför" vore bra. Du, Nils, är ju en utmärkt pedagog har jag märkt av dina tidigare alster!
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|