![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Satt och bläddrade i boken om Säröbanan, den nya från Trafiknostalgiska Förlaget och upptäcke en gammal orginalritning av Slg lokstall. På med skannern, fem vyer! In med bilderna i ritprogrammet och uppmätning och skalning, skrev upp längd, bredd/höjd. In i gmax och gjorde de 5 planen och texturerade med de skannade bilderna. Lite småjusterande och sen "mergade" jag in Särö lokstall, som innehåller de flesta delar jag behöver. Slottsskogens lokstall var 40 m långt, en "rejäl" byggnad alltså!
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
|
![]()
Hej LAn
Det se superlovande ut. En fråga, kommer du att göra öppningbara dörrar för båda spåren? Det vill jag att behöva gör för DONJ:s olika lokstall i Jädraås och Norrsundet (har fina ritningar på just Norrsundet) Det jag funderade på då är om inte triggerradierna inkräktar på respektive spår? På Särö är ju triggerradien 12, hur tight kan man sätta den och det fortfarande fungerar bra? MVH / BjörnL Senast redigerad av bjornl den 2011-06-14 klockan 12:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Veteran
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Veteran
|
![]() Citat:
I övrigt är det underbara slice-verktyget i flitig användning i gmax för att klippa sönder Särö lokstall och skala om delarna till Slottskogens dito.
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
|
![]()
Nu bygger snart bjornl snyggare och snabbare än jag så det är väl bäst jag skärper till mig ;-) Fönstren på plats, nu återstår verkstaden bak i stallet, kontor, förråd och tvättrum i utbyggnaden åt öster samt vattentornet åt väster. Sen får vi experimentera med attached track och triggers (troligen behöver vi HJÄLP av Svenolov!)
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Veteran
|
![]() Citat:
Det kommer att bli nåt stort av den grabben om han orkar fortsätta!!!!! Jag stetar oförtrutet på med Slg lokstall, byggt upp vattentorn och kontor och renderat väggarna för att göra texturer till dom.
![]() |
![]() |
#9 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() Ditt bygge ser fint ut också. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Veteran
|
![]()
Satt lokstallet på dess rätta plats idag, Slotsskogen Stn.
![]() |
#11 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
|
![]()
Jag är imponerad LAn! Din framfart är helt otrolig!
![]() |
#12 |
Medlem
|
![]()
Mycket snyggt lan! Ser väldigt bra ut, som vanligt!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Veteran
|
![]()
Kikat lite på mitt skript för en dörr, en trigger och det fungerar på en port, men nu måste vi ner/upp på två triggers per port med liten radie. Vet någon om nånt rundstall (ty. "Ringlokschuppen") som har ett skript som styr portarna så hojta till i denna tråd!!!
Annars får vi vänta tills Svenolov kommer ut ur internetförvisningen i polarhavet!
![]() |
#14 |
Veteran
|
![]()
Experimenterat lite med STW svs-grejorna, man får hålla tungan i rätt mun när man jobbar med detta har jag märkt! I alla fall fått till en fungerande järnvägsövergång för Margaretebergsgatans korsning med Säröbanan strax norr om Slottsskogen stn. Margaretebergsgatan gick från Högsbo och gick efter korsningen parallellt med järnvägen fram till Karsroplatsen vid Säröbanans ändstation.
![]() |
#15 |
Veteran
|
![]()
Har pulat lite med skriptet som skall styra portarna. Mina rudimentära skriptkunskaper gör att jag kan få alla tre portarna att öppnas och stängas korrekt när lok kör in/ut ur stallet på godtyckligt spår, men hur man får bara rätt port att öppnas/stängas har jag ingen aning om, men om Svenolov dyker upp på scenen igen kan han säkert fixa det vad det lider!?
Den, i Göteborg, världsberömda snöplogen som blev förevigt fångad av Björk finns också med nu! Fantasin har inga gränser, eller hur? Jag tror jag laddar upp lokstallet så kan DONJ-gänget studera det inför kommande smalspåriga eskapader Bjornl är så snabb att man inte hinner hämta andan mellan hans releaser (Kan ingen villig donna ge grabben en björnkram så han tappar andan ett tag så vi saktmodiga hinner med! ;-)
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|