![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Jag har under senaste dagarna jobbat med att lägga upp DEM-banor. Första banan gick bra, men för bana nummer två blev det tvärnit i dubbel bemärkelse (se bilden).
Normalt får man räkna med skarpa kanter när man fogar ihop (merge route) banavsnitt, men en nivåskillnad på drygt 100 meter (!) har jag aldrig varit i närheten av. Självklart har jag gjort DEM-arbertet efter konstens alla regler. Kan en lösning vara att man bockar ur Used height i Options? Fler tips? Det bör nämnas att grundbanan - den första man lägger in - är vit med baseboardsrutor när jag kör Merge route, medan den tillkommande banan är grå Lite extra retfullt är att efter en antal timmars jobb har jag lyckats få en nära 99-procentig passning. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Har för mig, att jag har stött på samma problem. När jag har glömt att ändra från Chroma depth colours till Grey scale. Har du ändrat där?
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Jaja mensann. Om jag har missat en gång må vara - men inte tre.
Intressant är att RM:s höjder stämmer väldigt bra. Skall pröva med att bocka av Used height. Har för mig att Benkegbg nämnt det tidigare. Men håll med om; är det inte en präktig stoppbock. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Oh yeah,
att "gå in i väggen" är väl numera vardagsmat för oss Trainzare?
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
... och vårt fina Forum bär ett årtionde hemsk vittnesbörd om detta. Jag har bläddrat bakåt i tiden - och ändå bara skummat på ytan. Många hjärnceller har fått stryk, men utan Forum hade livet varit ett rent elände.
Nu slänger jag mig in i väggen igen. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Jag har varit med om att gjort DEM-manualen. Vi predikar ständigt i Forum om vikten av att följa manualen. Skam till sägandes har jag själv inte gjort det. Den höga vallen - eller konsten att gå in i väggen - beror på att jag förväxlat X-ray och X-ray (inverted).
Full fart med bygget ända till dess ofattbara inträffade att Trainz (inte jag) gick in med databasreparation och tog bort hela routen, men snällt nog lämnade kvar de obrukbara sessionerna. Några varningar etc fanns inte i Content Under tiden detta hände tittade jag på TV:s magiker. Trainz´ trix var magiskt men föga underhållande. Det var ytterst nära att jag gick in i väggen. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
![]()
Hej Nisse, och alla andra!
Det där med att banan försvann när Trainz gjorde en databasreparation var just vad som hände när mitt stora jobb försvann för mig första gången. Tråkigt för dig. Hoppas du kommer på banan (rälsen) snart igen. Själv har jag lagt Trainz på vila en stund. Har fastnat för ett annat trevligt spel, som är en typ av simulator också. Här är en trailer för den som vill veta mera. Hälsningar
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|