![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2002
|
![]()
Hej
Har så smått börjat med Gmax igen efter sommaruppehållet. Tänkte passa på och fråga lite om ett experiment jag pysslat med ett tag och som kanske gör att man kan spara på lite polygoner. I exemplet nedan så har jag funderat på hur man på bästa sätt skapar en vägg med fönster med så lite polygoner som bara går. A: Först skissade jag upp väggen med de tre fönstren och räknade ut hur många vertex som går åt och var alla vertex skall placeras. B: Så när allt var färdigt så tog jag med hjälp utav ModifY/Edit Mesh/Selction Polygon/Create och ritade väggen i ett enda stycke. För att det skall vara möjligt med just den form av vägg med fönster så lämnade jag en liten springa från nedsidan på varje fönster och så att öppningarna sträckte sig ända ned utmed väggen. Se bild nedan. C. Sedan är det bara att täppa till öppningarna under fönstren genom att flytta vertexena mot varandra. Se bild nedan. D: I detta läge så visar polygonmätaren på att väggen består utav 33 polys. Om man nu klickar på Modyfiers/Subdivision/MeshSmooth så slutar det hela med en enda polygon. Allt enl. polygonmätaren. Om detta är det bästa sättet att framställa en vägg med tre fönster vet jag inte fast det ser ju ut som det skall fungera. Kan någon förklara vad det är som händer då man använder sig av Modyfiers/Subdivision/MeshSmooth? Från 33 polygoner till bara en enda?. Hälsningar Kalle
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|