Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-10-04, 20:09   #1
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard Bensland

Hej!
Vill bara berätta att President Ben är tillbaka efter att ha flygit lite Boeing 747 (Microsoft Flight Sim X) samt rattat lite buss (OMSI Bus Simulator) och är nu tillbaka på sitt arbete: Att se till att folket i hans republik Bensland ska få möjlighet att åka tåg. För detta har han inskaffat en Trainz 2012 som nu jobbar för fullt på datorn med att patcha upp från 46957 till patch 48249.
Bilder från banan kommer att publiceras här när återbyggnaden sätter fart igen.
För den som inte vet vad Bensland är kan man läsa lite i den här gamla tråden.
Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-10-04, 23:06   #2
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Det är bra att ha båda fötterna på jorden.

Välkommen tillbaka.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-05, 07:20   #3
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Tack Nisse.

Oj, oj, oj. Omställningen från TS10 till TS12 bådar inte gott. Massor av material vill bli streckade linjer eller har försvunnit helt. Mest STW-material ser det ut som. Här är några jämförelser.

STW-stolparna försvann, vägar försvann, textur på mark försvann.....
Kanske en Repair Data base kan hjälpa. Men jag har på känn att det ändå återstår mycket arbete att återställa alltsammans.
Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg ts10-1.jpg (120.3 KB, 401 visningar)
Filtyp: jpg ts12-1.jpg (115.3 KB, 400 visningar)
Filtyp: jpg ts10-2.jpg (114.3 KB, 402 visningar)
Filtyp: jpg ts12-2.jpg (116.1 KB, 401 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-05, 22:17   #4
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

TS12 blev en besvikelse. 199 kronor till ingen nytta
Mitt projekt får avslutas i Trainz2010 därför att alla stolpar försvann. Ledningarna finns kvar och hänger i luften. Allt vägskydd försvann. Vägar blev till Räls (!!!), som för övrigt inte går att byta ut. Kort sagt tror jag inte man kan flytta över det man gjort i 2010 till TS12 utan att det blir en massa strul. Eller är det bara jag som fått problem?

TS12 är annars väldigt bra, om man vill skapa något nytt vill säga. Förutsatt att man kan leva utan STW- material och annat svenskt från Forumet här.

Hälsningar från en för stunden lite sur President
Jag fortsätter regera över Trainz 2010 och mitt Bensland där.
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-05, 22:27   #5
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av benkegbg Visa inlägg
TS12 blev en besvikelse. 199 kronor till ingen nytta
Mitt projekt får avslutas i Trainz2010 därför att alla stolpar försvann. Ledningarna finns kvar och hänger i luften. Allt vägskydd försvann. Vägar blev till Räls (!!!), som för övrigt inte går att byta ut. Kort sagt tror jag inte man kan flytta över det man gjort i 2010 till TS12 utan att det blir en massa strul. Eller är det bara jag som fått problem?

TS12 är annars väldigt bra, om man vill skapa något nytt vill säga. Förutsatt att man kan leva utan STW- material och annat svenskt från Forumet här.

Hälsningar från en för stunden lite sur President
Jag fortsätter regera över Trainz 2010 och mitt Bensland där.
Har du verkligen inga missing dependencys? Jag och Björn flyttar ju DONJ mellan oss och jag kan säga att vi JÄMT får missing dependencys när vi gör det - jag är osäker på om man kan flytta en Trainz fil utan att få missing dependencys...
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-05, 22:28   #6
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av benkegbg Visa inlägg
TS12 blev en besvikelse. 199 kronor till ingen nytta
Mitt projekt får avslutas i Trainz2010 därför att alla stolpar försvann. Ledningarna finns kvar och hänger i luften. Allt vägskydd försvann. Vägar blev till Räls (!!!), som för övrigt inte går att byta ut. Kort sagt tror jag inte man kan flytta över det man gjort i 2010 till TS12 utan att det blir en massa strul. Eller är det bara jag som fått problem?

TS12 är annars väldigt bra, om man vill skapa något nytt vill säga. Förutsatt att man kan leva utan STW- material och annat svenskt från Forumet här.

Hälsningar från en för stunden lite sur President
Jag fortsätter regera över Trainz 2010 och mitt Bensland där.
Om du körde i "kompatibelt läge" i TS2010, så får du naturligtvis problem med TS12, då det inte finns något "kompatibelt läge" i TS12. För övrigt så fungerar väl alla de senaste svenska objekten även i TS12? vad jag vet.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-06, 07:06   #7
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Okay boys - Jag är envis som en åsna. Så jag får väl göra en pudel och ta mig an TS12 i alla fall, nu när jag lagt ut lite stålar för inköpet.
Skall gå till botten med det här och ladda om allt jag har sparat på från forumet så får vi se om jag kan få igång spelet. Fast jag är medveten om att det blir mycket extraarbete för att återställa allt. Det blir väl sisådär runt en 10.000 stolpar att sätta ut på nytt
Jag har trots alla motgångar bestämt mig för att skapa mitt stora projekt till sist. Pensionen närmar sig med stormsteg (städar ur klädskåpet den sista maj) så sedan får jag massor av tid att slösa på Trainz
Fortsättning, med bilder, följer i den här tråden för den som är intresserad av att följa upp...
Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.

Senast redigerad av benkegbg den 2011-10-06 klockan 07:08.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-08, 15:21   #8
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Hej!
Jag tror jag löst problemet och fått tillbaka linjestolparna åtminstone. På så sätt slipper jag sätta ut de cirka 10.000 stolpar som försvann vid överföringen från 2010 till 2012. Vägskydden är däremot borta, men de går att återställa.
GÖR SÅ HÄR: Ladda först in allt som du har sparat typ CDP-filer hämtade från forumet etc. Detta laddar du in med Content Managern INNAN du hämtar contents från 2010. Vid varningar så väljer du SKIP ALL eftersom du redan har laddat in det materialet redan (exvis STW linjestolpar, luftledningar och annat material).
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Fungerar.jpg (115.7 KB, 342 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-13, 22:04   #9
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Hej !
En liten uppdatering och rapport om projektet med Bensland.
Efter diverse "spök" och "troll" som uppstått så är jag på banan igen.
Här är en detaljbild från infarten till Säfferum (Säffle). Gräs och blommor är JVC-saker. De levande buskarna och träden är hämtade från en rysk sida. Alla träd och buskar, såväl enstaka som i grupp, har en massa kodade namn såsom 3D1_Pg_SLD_B1_9-1241 för en björk till exempel. Väldigt frustrerande då man inte vet vad som döljer sig bakom siffrorna. Men vackert blir det. Inte så grova blad som de levande träden som Trainz levererade i spelet.

Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Säfferum infart.jpg (134.9 KB, 275 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-14, 02:17   #10
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Ser riktigt riktigt bra .
Kul att se fler som bemödar sej med att dra elen riktigt oxå, med zick-zack tråd t.ex.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-07, 21:32   #11
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard Nu har det hänt igen !!!

Nu har det hänt igen. En upprepning av ett tidigare mönster. Börjar nu tröttna på eländet.
Av någon obegriplig anledning (om det nu överhuvudtaget finns någon...) så klipper programmet om all räls till och drar om det efter eget behag till något obegripligt streckmönster. Rälsen går kors och tvärs över hela landet. Drar med sig stolpar och annat elände. JÄTTEjobbigt att återställa. Jag vet för jag har råkat ut för detta flera gånger tidigare.

Provade att se vad AUTOSAVE hade sparat - men det var likadant där. Provade att radera och ladda in en sparad CDP-fil. Men fick error om att banan(troligen grundkartan) saknades.
Så det är lika bra att inse fakta. Jag får nog låta president Ben styra över en lite mindre republik.

Bilderna visar en satellitbild över en del av landet. Som ni ser går rälsen kors och tvärs överallt. En annan bild visar lite mer i detalj där landskapet är genomskinligt.

Benslands flagga är halad. Presidenten är avsatt. Han har gått i landsflykt och skall enligt vad jag hört prova på att bygga en ny bana - men en mycket liten sådan.

Benslands-projektet gick över styr. Det var kanske för myckte för datorn eller för presidenten - vilket som.
Många hälsningar och en tidig önskan om en God Jul och ett Gott Nytt År, där jag tar i med nya tag.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Kraschad.jpg (50.3 KB, 262 visningar)
Filtyp: jpg Kraschad2.jpg (132.6 KB, 263 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-17, 21:18   #12
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard uppdatering

Hej igen!

President Ben har blivit återinsatt. Han var ändå vald för att sitta som president på livstid! Det första han gjorde var att sparka sin arkitekt. Orsaken var att han hela tiden ville arbeta med Trainz 2012. Det är strängeligen förbjudet. Trainz 2012 var (kanske är) ett elände. Programmet ritar om kartorna och drar räls som den vill. Förvandlar vägar till räls, plockar bort objekt och skapar en massa elände för skaparen av banan.
Så nu gör vi ett nytt försök. Tillbaka till ritbordet. Mycket återstår att göra, men själva banan är kvar. Allt med stolpar och ledningar och så vidare. Nu skall landskapet fixas med hus och åkermark etcetera.
Förresten, God Jul och Gott nytt år.
Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Bensland1.jpg (118.0 KB, 182 visningar)
Filtyp: jpg Bensland2.jpg (109.8 KB, 181 visningar)
Filtyp: jpg bensland3.jpg (91.6 KB, 180 visningar)
Filtyp: jpg bensland4.jpg (105.6 KB, 177 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-17, 21:55   #13
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Jag lägger en röst på dig, Ben!

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-18, 12:18   #14
stickanw
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vårby, Huddinge, Sweden.
Inlägg: 324
Standard

Ytterligare en röst på sittande President. Får på förhand önska goda hjul och grått nytt hår.

Stickanw
__________________
Ningening

(som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid
30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem)
stickanw besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-19, 07:22   #15
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

En eloge till dej, mr President , för att du inte ger upp, trots alla motgångar du har drabbats av.
Hade allt det där hänt med min rutt, så vete f*n om man inte hade kastat in hatten för gott .
Hoppas att det får flyta på utan manklemanger i fortsättningen med byggandet .

Å god jul, och gott nytt till dej oxå i förskott .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:50.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009