![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
![]()
Hej!
Det tycks vara ett maffigt ämne - det här med luftledningar. Jag bygger och bygger och nu kom jag på ett litet problem. Jag läste någonstans att luftledningarna inte korsar varandra. Det tror jag mig kunna undvika - men hur gör jag i detta fallet: Har läst att stolparna oftast placeras på yttersidan av spåret i kurvor. Om man då gör en S-kurva så skiftar ju stolparna sida i spåret. Luftledningarna följer ju spåret så de har jag inga problem med, likaså hjälpkraftledningen går ju så högt upp så det kolliderar inte med luftledningen. Men vad är egentligen Återledningen till för. Den kan jag ju inte låta korsa över spåret för då blir det ivägen för luftledningen. Ingen fråga är för dum så nu har ni fått en sådan. Bifogar en bild som jag hoppas ni kan se och förstå. Hälsningar
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
|
![]()
I verkligheten går den ju också över till andra sidan, oftast genom att den höjs upp över kontaktledningen. Kan du lösa genom att använda den lösa återledningsisolator dubbel som finns under objektsmenyn. Efter lite trixande och justerande av höjden kan du få det att se snyggt ut. Du får även justera höjden på splinen för återledningen till samma höjd som du satte återledningsisolatorn till. Ett tips, håll in shift så att trådarna inte snappar i varandra när du "slänger" över återledaren. Annars få du ett mellanrum mellan trådarna vid isolatorerna. Detta p.g.a olika höjd vid stolparna före/efter.
Med denna metod får du även plats för hjälpledningen utan att trådarna går i varandra. Använder du den vertikala återledningsplinen får du använda enkeltråden för att göra övergången möjlig mellan den vertikal och horisontala tråden. Hoppas bilderna gör att du förstår hur jag menar.
![]() M.v.h Rojje Senast redigerad av Rojje den 2006-01-30 klockan 21:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Niträknare & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Ett par små kommentarer.
Det finns ingen anledning till att låta stolparna byta sida bara för att ha dom på utsidan i en kurva. Ofta så dras hjälpkraft och återledning under rälsen i liknande situationer.
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Tack för tipsen. Den återledningsisolator som finns är ju på ett horisontellt plan, passar inte in på stolpens sida. Istället har jag "grävt ner" ledningarna. Har dock inte hittat någon tjock kabel som går lodrätt ner längs stolpen. Letat efter någon sorts transformator att sätta i stolpen men har inte hittat någon som är speciellt avsedd för det. Tog istället den här och lyfte upp den på stolpen. Får duga. Den syns på den bortre stolpen. Vid marken finns ett vanligt transfoskåp.
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2004
|
![]()
Lit OT, men vart har du hittat stolparna med hjälplednings-"hållare"? Själv har jag bara vanliga stolpar, men hjälpkraftledning (spline) finns med i spelet.
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Hej Kyriakos!
Stolparna finns med på STWs programdiskar. De finns både scenery och trackside att använda sig av. Beskrivning finns också på STW's hemsida under tutorials. De är mycket användbara. Tack till skaparna.
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2004
|
![]()
Tack för hjälpen!
![]() |
#8 | |
Hedersmedlem
|
![]() Citat:
![]() Detta är det jag sett, runt Stockholm och andra delar av landet när man åkt med kollegor.
![]() M.v.h Rojje Senast redigerad av Rojje den 2006-02-01 klockan 21:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Hedersmedlem
|
![]() Citat:
Om den går horisontellt eller vertikalt beror nog mest på vad som är praktiskt just vid dragningen av tråden. Ibland skiftar det längs med spåret från det ena till det andra.
![]() |
![]() |
#10 |
STW-member
|
![]()
jag kom själv på detta lilla problem i november eller var det var och spanade lite IRL men glömde för det mesta bort o kolla hur återledningen ser ut när stolparna byter sida. Men nu är jag ju ute o åker igen så jag får försöka komma ihåg o kolla hur det ser ut och sedan fixa en till ledning så återledningen kan korsa kontaktledningen utan problem.
/Tomas |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Hedersmedlem
|
![]() Citat:
OT: hur går det med spurten på utbildningen?
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
|
![]()
Skrev i inledningen till detta inlägget att kontaktledningarna inte brukar korsa varandra, men hur gör man i så fall i en korsning som denna? Är det rätt av mig att göra så här? Tack för tipset om 2 och 3 på återledningskontakterna. Tänkte faktiskt inte att man kunde kombinera dem så också.
![]() |
#13 | |
Hedersmedlem
|
![]() Citat:
I Sverige finns det speciella isolatorer som går mellan trådarna. Precis innan spårkrysset går trådarna bredvid varandra en bit, trådarna hålls isär med inspänningskraften och isolatorerna, och går sedan tillbaka ut igen utan att ha behövt korsats. Finns tyvärr inga isolatorer eller liknande som passar så själv struntar jag i isolatorerna, se bilderna. Hoppas dom förklarar lite bättre än det jag skrev. ![]()
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem
|
![]()
Tack för lektionen. Det är jättebra att det finns så kunnigt folk här. En del (kanske du) är tydligen också lokförare på riktigt så de vet vad de talar om. Såsom du gjort med ledningarna ser ju mycket bättre ut än "mitt" enkla kors. Skall testa det. Hoppas kanske man i framtiden lägger in sådana där isolatorer också bland objekten.
Beträffande min första fråga om kurvor och återledningar: Har inte provat på att slänga över återledningarna ännu (enligt beskrivning tidigare). Har en känsla dock att de inte sitter högt nog för att komma över kontaktledningen, eller har jag fel. Man kan ju tyvärr inte höja återledningsisolatorerna på stolparna - eller.... Hälsningar
![]() |
#15 | |
Hedersmedlem
|
![]() Citat:
![]() |