Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-02-09, 00:06   #1
smajlet
Medlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard Viktig PÅminnelse

Jag blir så ..... förbanad. Jag vill påminna alla här på forumet att GLÖM INTE
ATT GÖRA BACKUPPER PÅ SÅDANT SOM NI ÄR RÄDDA OM.Jag har just förlorat allt genom en hårddiskrash och naturligt vis inte haft tanken att göra någon regelbunden backupp på viktigt innehåll.Man lär sig med åldern.
smajlet besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-02-09, 01:54   #2
Sigma
Medlem

Reg.datum: May 2005
Standard

Så sant så. Men själv är man inte bättre, hehe. Jag har massvis med viktiga saker som jag inte har någon backup på. Den enda säkerheten jag har är SMART funktionen på hårddiskarna.

I'm so lazzzzzzy...men jag har faktiskt funderat på att köpa en "backup hårddisk" , men jag är rädd för att det kommer att ta tid att kopiera allt helatiden.
Gammal 2006-02-09, 10:58   #3
Rogge
Medlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Jag har använt NTI Backup NOW! i flera år och det programmet har räddat mig flera gånger då man tex av misstag raderat fel fil eller skrivit över något viktigt. Det är enkelt och säkert. Jag tar backup på privat data med NTI Backup NOW! en gång om dagen till en annan hårddisk och bränner en gång i veckan ner två kopior på DVD-RW. En kopia har jag här hemma och en kopia lägger i bankfack.

Framförallt kommer NTI Backup NOW! att rädda mig om någon av mina hårddiskar craschar eller om jag får inbrott.

Länk: NTI Backup NOW!

Mvh, Roger
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-09, 11:30   #4
DJTimboy
Medlem

Reg.datum: Mar 2002
Standard

Jag funderar på skaffa mig en 250 gb extern hårddisk och ha som backup. Någon som kör liknande och har synpunkter på det?
DJTimboy besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-09, 13:18   #5
Rogge
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av DJTimboy
Jag funderar på skaffa mig en 250 gb extern hårddisk och ha som backup. Någon som kör liknande och har synpunkter på det?
Jag kör över all data jag säkerhetskopierar till en annan fysisk hårddisk. Det är ett utmärkt val då det "inte gör" någonting om den hårddisk du har den data du kopierar från går sönder efterssom datan även finns på den andra hårddisken.

Mvh, Roger
Gammal 2006-02-09, 13:56   #6
Bengt74
Medlem

Reg.datum: Sep 2002
Skicka ett meddelande via MSN till Bengt74
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av DJTimboy
Jag har en extern hårddisk dock på bara 160 Gb, den är det bästa inköp jag någonsin gjort, hade en hårddiskkrasch för något år sedan jag med och förlorade ca 3 års arbete som fanns på hårddisken (det var innan jag köpte backupen).

Ett gott råd är att vänta inte för länge innan du köper den, har du otur så har du en hårddiskkrasch innan.

Jag kan rekommendera "Maxtor one touch" (det är den jag har), en knapptryckning och sedan går allt automatiskt.

MVH
Bengt L.
Bengt74 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-09, 18:53   #7
Dm3
Medlem

Reg.datum: Feb 2002
Standard

Angående externa hårddiskar: Jag är med i en sammanslutning av gubbar
(ca: 40 st) som spelar dataspel och bara bland oss så har 4 st externa
diskar kraschat.

Jag har själv en 250 GB extern Maxtor-hårddisk, men jag törs inte ha
den som min enda backup. Dock är den fantastisk att ha på en massa
andra sätt...

Dm3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-09, 19:16   #8
CGD
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Standard

Jag använder mig utav en speciell intern hårddisk för att ta backup på våra privata filer. Jag använder mig utav XP:s egna backupprogram som jag ställt in att automatiskt ta en backup varje dag.
Men titta även på vad Rogge skriver och gör då och då en skiva.
Förra veckan fick jag ett skrivfel på min ena hårddisk och detta ledda till att jag blev tvungen att formatera den partition där alla våra dokument låg. Men utav skäl som jag inte förstår blev det samtidig totalstopp på min backup disk och det krävdes en omformatering för att få igång den. Men då hade jag som Rogge några skivor att ta till. Vilken tur.
Det jag förlorade var de banor jag byggt eller modifierat till Trainz. Jag hade gjort backuper via CMP men ingen fungerade.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-09, 19:30   #9
Rogge
Medlem

Standard

Förtydligande:
Jag använder en intern hårddisk för backup, inte extern.

Mvh, Roger
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:05.