Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-03-27, 19:59   #1
Basse
Medlem

Reg.datum: Jun 2004
Standard Dator-problem

Hej allihopa!

Jag har ett smått (stort) problem med min dator.
Jag har haft kontakt med Support på Komplett.se men tänkte bara kolla om någon av er har någon idé.

Det började med att när jag satt och spelade, så kom det helt plötsligt upp en massa rutor i olika färger och sedan låste sig datorn och skärmen sa No Signal.
Det var bara starta om datorn på knappen för att få igång allt igen.
Att jobba i Windows gick helt normalt.
Jag skickade in kortet till Komplett.se för kontroll och ville också ha ett nytt kort. Dåvarande kortet var ett X800Xl 256 Pci-e
Bytte mot ett X1800Xt 512 pci-e

Men nu har jag också problem. Det börjar med att moderkorts loggan i början är i ett antal olika färger istället för att vara Svart-vit/Silveraktig.
Windows och Catalyst driver blev tokiga för att dom inte kände igen kortet.
Och jag la då in skivan för att installera Catalyst för detta kort.
Gick väl lagom bra tills omstart då Windows inte ville starta utan fick köra i Starta i senaste fungerande konfig.

Jag bytte hårddisk, formaterade och installerade om från början. Fungerade ett tag tills sedan jag installerade Oblivion för att test-spela på det nya kortet. Då stod det No Signal på skärmen.

Sedan slutade Windows att fungera. Datorn startade om sig själv varje gång Windows började ladda. Och nu så piper datorn varje gång jag försöker starta. Allt extra är bortplockat, ingen hårddisk inga cd läsare är ikopplade. Jag har gjort rent allt men icke.

Någon som har en idé. Annars får jag vänta en vecka till på att få ett nytt grafik kort som kanske inte heller fungerar då det egentligen kanske är Moderkortet som det är fel på... ?

Tack på förhand. /Basse
Gammal 2006-03-27, 20:56   #2
Andreas W
Hedersmedlem

Reg.datum: Mar 2005
Skicka ett meddelande via ICQ till Andreas W
Standard

Med tanke på din beskriving så skulle jag nästan utesluta att det är fel på grafikkortet, utan snarare moderkortet som har sagt sitt.
Eller om om det räcker att "fixa" BIOS??!!

Andreas W
Andreas W besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-27, 22:34   #3
Basse
Medlem

Reg.datum: Jun 2004
Standard

Kan vara så ja... Och det är det jag tror också.
Men att flasha bios är jag inte så hemma på, gjorde det förut en gång på ett Moderkort med Crashfree Bios. Men klart lyckades jag sabba kortet ändå
Gammal 2006-03-28, 11:17   #4
Rogge
Medlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Basse
...Och nu så piper datorn varje gång jag försöker starta. Allt extra är bortplockat, ingen hårddisk inga cd läsare är ikopplade. Jag har gjort rent allt men icke.
Har du gått in på ditt moderkorts hemsida och kollat vad pipen betyder?

Moderkort ger ifrån sig olika längder på pip beroende på vad som är fel och genom att tex skriva upp hur det låter, tex ett långt, två korta, ett långt, två korta osv så kan man få fram vad moderkortet försöker att "säga", om man nu har fått reda på via hemsidan vad pipen betyder vill säga.

Har du flyttat grafikkortet till en annan PCI-E-plats för att se om datorn går i gång då? Då kan man lätt hitta felet, att tex den PCI-E-plats där kortet sitter idag är trasig.

Mvh, Roger

Senast redigerad av Rogge den 2006-03-28 klockan 11:19.
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:39.