Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-05-21, 21:15   #1
CGD
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Standard Arkiv/Backup

Auran vill ju nu att man skall arkivera hela sin Trainz 2006 installation och installera om Trainz för att sedan lägga in den kommande uppdateringen.
Men hur gör jag en backup? Är det bara till att starta CMP välja fliken installed, markera allt som finns där och med ett högertryck på musen välja archive?
CGD besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-05-23, 09:27   #2
Håmacon
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Cool

Citat:
Ursprungligen postat av CGD
Auran vill ju nu att man skall arkivera hela sin Trainz 2006 installation och installera om Trainz för att sedan lägga in den kommande uppdateringen.
Men hur gör jag en backup? Är det bara till att starta CMP välja fliken installed, markera allt som finns där och med ett högertryck på musen välja archive?

Hej CGD!

Jag ställde samma fråga som du för en knapp vecka sedan, men det verkar inte som om någon vet eller vill svara.

Nu när Auran äntligen tycks ha fått tummen ur när det gäller SP 1 så skriver de bara att man skall göra en back-up genom CMP och att anvisningar finns "online". Ingen hänvisning till var på nätet vilket jag tycker är ganska slappt och samtidigt kan man undra hur svårt det hade varit att ge anvisningarna direkt...

Man vill ju gärna att uppgraderingen skall gå smärtfritt och absolut inte heller missa 2000 timmars arbete på sin rutt genom att schabbla med back-upen. På Aurans forumsida har jag någonstans läst att det avråds från att använda archivefunktionen i CMP, särskilt när det gäller mer omfattande material, så allt känns ganska obehagligt och osäkert.

Att avinstallera 2006 och sedan återinstallera för att ha en "clean" version att uppgradera till känns inte särskilt lockande när man inte riktigt är säker på om back-upen verkligen kommer att fungera. Jag kommer därför att försöka uppgradera min nuvarende 2006-version med customcontent och allt och hoppas på det bästa.

Skulle det inte lyckas så kan man väl avinstallera rubbet först då och sedan börja om från början. Givetvis kommer jag att göra en back-up först, men då genom att kopiera mapparna World och Local.

Den fråga jag har är om detta är tillträckligt för att säkra rutt och nedladdat material?

Håkan
Gammal 2006-05-23, 12:08   #3
CGD
Medlem

Standard

Jag har tittat på detta och man gör så som jag skriver i mitt första inlägg. Men man får ta några saker i taget och kan lägga in dem i samma arkiv. För varje ny sak så växer arkivets filstorlek. Men glömmer man bort någon del, exempelvis boogien, så fungerar det inte.
Om man bara kopierar hela katalogen blir alla saker då "commited"?

Jag tycker Trainz är ett alldeles förträffligt "spel" men sättet som DLS och CMP är uppbyggda är en uppvisning i avancerad skit.
Borde inte alla ha en egen DLS på sin dator. Så allt som man valde att ladda ner la sig i det egna arkivet med alla tillbehör, bilder och förklaringar. Sedan kunde man därifrån installera allt man ville ha med i spelet. Det går ju inte att helt förlita sig på Aurans DLS för ibland så försvinner ju saker därifrån vilket gör att en bana som man haft installerad slutar att fungera efter en ominstallation eftersom någon viktig del försvunnit från DLS. Se bara på KlausM som ett bra exempel. Det är många bra banor som använder hans signaler som nu inte går att få tag på.
När man sedan gör en backup utav en bana, lok eller vagn så borde ju alla ingående tillbehör automatiskt komma med.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-05-25, 06:17   #4
Deskgrunt
Hedersmedlem

Reg.datum: Jan 2005
Standard

Först måste jag beundra er som fortfarande inte gett upp och väntar på SP1

Det där med arkivering är totalt vansinnigt löst i CMP tyvärr, han som skrev koden gav tydligen upp innan man kommit så långt...
Att markera allt installerat för arkivering är inte att rekommendera om man har mycket. Dels så tar CMP evigheter för att utföra det och kommer troligen att krascha innan det är klart med korrupt databas som följd. Samt att det fans en gräns på arkiv-storleken, kommer inte ihåg om det var 1 eller 2 GB... Kanske killen utvecklade på win95 maskin med fat16?

Ett annat sätt är att enbart ta backup på eget material, har för mig det finns en flik som visar enbart eget material? I teorin skall då även alla dependencies följa med men icke sa nicke... När jag testade det så missades ungefär hälften.

Enda säkra sättet torde vara att bränna hela TRS2006 installationen till några DVD. Förhoppningsvis så klarar CMP då framöver ta filerna därifrån (efter kopiering till hd) om det behövs.

Att behöva installera om totalt innan SP1 tycker jag är rent nonsens... Auran får banne mig släppa SP1 installationen så pass färdig att den klarar en uppdatering annars vore det om möjligt ännu större skandal efter så lång tid.
Gammal 2006-05-25, 09:04   #5
Håmacon
Medlem

Standard

Hej Patrik och tack för ditt svar, trots att jag förstår att du ledsnat på Auran!

Ja, visst är det svagt att man tydligen inte skall kunna uppgradera från sin nuvarande version för att man lagt in eget material & rutter. Jag har också läst någonstans att det finns en begränsning på hur mycket archivefunktionen klarar av och att de som ändå försökt fått stora problem med förlorat material och annat krångel.

Jag har inte alls samma datakunskap som du, men jag anar nu att det inte bara går att göra som jag först tänkte, bara göra back-up på mapparna World och Local och sedan lägga tillbaka dem?

Förmodligen kommer jag att avvakta lite hur andra användare gör och lyckas.
Om det inte klarnat då så kommer jag nog ändå att försöka uppgradera direkt på min egen version. Skulle det misslyckas med uppgraderingen så är det väl bara att börja om helt från början med nyinstallation och uppgradering?

Om detta skulle leda till att allt eget arbete då är borta så ger nog också jag upp Auran, trots att jag verkligen gillar programmet.

Hälsningar,
Håkan
Gammal 2006-05-25, 16:30   #6
Deskgrunt
Hedersmedlem

Reg.datum: Jan 2005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Håmacon
Jag har inte alls samma datakunskap som du, men jag anar nu att det inte bara går att göra som jag först tänkte, bara göra back-up på mapparna World och Local och sedan lägga tillbaka dem?
Halloj!

Nej, så funkar inte i TRS2006 MEN du kan nog (med betoning på nog) använda samma trick som man gör för att importera material ifrån TRS2004! Alltså om du sparat undan hela TRS2006 installationen någonstans (bästa vore i ett arkiv över flera DVD som man sedan får packa upp i en temp mapp vid användning) så kan du starta CMP i nya installationen och peka att importera ifrån gamla... Detta i teorin...

Men ärligt talat så tror jag att det kommer och funka att uppdatera direkt, Auran har väl nån som klarar av att programmera nu hoppas man. Men gör du ändå en backup på allt så är du ju på säkra sidan. För att ta backup så brukar jag använda Winrar och helt enkelt skapa en rar-fil över flera DVDskivor, smidigt med ett vanligt format. Annars finns det ju en mängd backupprogram med, XP har väl nån inbyggd till och med.

Lycka till
Gammal 2006-05-26, 00:50   #7
CGD
Medlem

Standard

Om jag har en egen bana som jag vill säkerhetskopiera på något sätt. Hur gör jag då. Det är ju inte bara själva banan utan alla tillbehör som skall med också. Gör jag en .cdp eller en .cmpa fil på banan så kommer ju inga tillbehör med. Så då måste jag ju göra likadant med alla tillbehör men hur vet jag vilka de är? Måste jag skriva upp vad alla heter när jag använder dem? Eller finns det något annat sätt?
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-05-26, 09:47   #8
Håmacon
Medlem

Smile

Citat:
Ursprungligen postat av Deskgrunt
Halloj!

Nej, så funkar inte i TRS2006 MEN du kan nog (med betoning på nog) använda samma trick som man gör för att importera material ifrån TRS2004! Alltså om du sparat undan hela TRS2006 installationen någonstans (bästa vore i ett arkiv över flera DVD som man sedan får packa upp i en temp mapp vid användning) så kan du starta CMP i nya installationen och peka att importera ifrån gamla... Detta i teorin...

Men ärligt talat så tror jag att det kommer och funka att uppdatera direkt, Auran har väl nån som klarar av att programmera nu hoppas man. Men gör du ändå en backup på allt så är du ju på säkra sidan. För att ta backup så brukar jag använda Winrar och helt enkelt skapa en rar-fil över flera DVDskivor, smidigt med ett vanligt format. Annars finns det ju en mängd backupprogram med, XP har väl nån inbyggd till och med.

Lycka till
Halloy igen Patrik!

Ditt svar har skingrat dimmorna och det är jag tacksam för.
Jag skall göra precis som du föreslaget med komplett backup men även försöka att uppgradera direkt.

Det skulle behövas någon som du på Auran för då skulle ett bra program som TRS slippa en massa onödiga skönhetsfel och knepigheter. Mitt intresse för TRS har inte avtagit, men nog känner man ibland undran inför Aurans kundengagemang och servicenivå. Grundprogrammet och alla skickliga kreatörers bidrag, inte minst i Sverige, är väl det som håller intresset uppe.

Det känns också lite tomt på svenska forumet sen du trappade ner, dina inlägg och kunskaper har varit till stor hjälp när man försökt komma igång med eget skapande.

Ha det bra!
Håkan

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:12.