![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
jag är så trött på att datorn skiter totalt i röda signaler. sen stannar det mitt i växlen och bara står där. och hindrar det andra tåget som också bara står där och glor. så man själv får styra undan det. endå har jag lagt förvarning om vilken signal det är framför. den lyser gult och klart. bryr väl inte datorn om =( sen har jag en annan sak jag undrar över. Vaför backar den mer eller mindra ALLTID 2 växlar innan den stannar för att köra framåt och växla rätt växel. ibland backar loket ett par hundra meter till den hittar en annan växel..där vänder den. jättebra när man har annan trafik. b
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2005
|
![]()
Jag vet inte melin, men jag tror att Trainz kunstruktörerna tyckte det räckta att tågen kunde köra runt på de små demobanor som kommer med spelet. Vi kan ju alltid hoppas på att kommande version har ett fungerande AI system.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
de kanske inte räknade med att folk skulle bygga SUPER banor =)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Det går faktiskt. Problemet är, vad jag förstått, att signalerna kan ställas in så att tågen ser dom från en större radie, alltså längre ifrån. Det vet jag inte hur man ändrar men alternativet är att ändra bromsen på loken så att de bromsar onormalt bra i DCC-mode. Det är DCC-mode som datorn använder när du inte kör tåget själv.
OBS!!! Detta är för Trainz 2006 i första hand, jag vet inte om man gör på samma sätt i de äldre versionerna OBS!!! Ett exempel, Vi ändrar bromsen på NSB's Di3. För detta måste du använda Content Manager plus så starta den. - I fönstret 'Search' till vänster skall vi söka nå 'name' och i det högre fältet skriver du NOHAB. Då får du upp allt som heter Nohab i Assets-fönstret. Vi skall först leta reda på filen 'NOHAB EMD - NSB Di3a'. Har du flera stycken skall det vara den som har en dator som status näst längst till vänster. Då vet vi att du är på filen som finns i din dator och inte på downloadstation som visar ett 'DS'. - högerklicka på filen och välj 'Edit' och 'Edit in Explorer', Den öppnar utforskaren i rätt mapp där du har loket. Där finns det en config.txt-fil som talar om för dator vad loket är och hur den skall byggas upp i Trainz. - Öppna denna .txt-fil . Där står det en massa om loket. VI SKALL INTE ÄNDRA NÅGOT I DENNA FIL. Det vi är intresserade av är att leta reda på en annan fil som talar om hur detta lok skall uppföra sig på spåret. Leta reda på raden 'enginespec'. till höger om denna ser du ett KUID-nr som vi skall in och ändra i. Kopiera det som står innanför < > och efter KUID: som i detta fall blir -1:42004232 . - Tillbaks till Content Manager Plus. Nu skall vi söka på denna fil istället för NOHAB som vi sökte på förut. I Searchfönstrets vänstra fält ställer du in Asset KUID och i högra fältet klistar du in -1:42004232 . Du skall då se filen i Assets-fönstret. Denna fil som kommer upp högerklickar du på och väljer 'Edit' och 'Edit in Explorer' precis som med förra filen. utforskaren öppnas och du ser även här en Config-fil. - Gör en backup på denna fil. Jag gör en zip-fil av den men det räcker om du kopierar den och lägger den på säkert ställe om det skulle gå åt pipan. - Nu skall vi in och leka med lokets innersta värden. Öppna filen, det går bra att den öppnas i notepad. - Här inne kan vi ändra på det mesta men det vi skall ändra på är värdet på 'max-decel'. Detta är alltså värdet för hur bra loken bromsar i DCC-mode. - Scrolla nedåt tills du ser Motor { och några rader längre ned max-decel. Ändra värdet till 45000, och spara sedan i meny/arkiv/save. Det är allt. Du kan minimera denna config och sedan prova att köra tåget med detta lok mot en signal i stopp. Detta var en ändring i Nohabs Di3-lok. Vill du ändra i just ditt lok så måste du leta reda på filen, öppna config-filen och titta på raden ENGINESPEC och rätt config-fil för just ditt lok. Värdet 45000 passar utmärkt för mig, vill du justera så justera 10 000 uppåt eller nedåt för att få skillnad i bromsen. högre värde är bättre broms. Detta var mycket text. Frågor?
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
finns det inget smidigare sätt
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Första gången tar det 30 minuter. Andra gången 10 minuter och tredje gången får det fort och är buslätt.