![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Hyttåksfettischist
|
![]()
Hej hej!
Nu är det snart dags att sätta igång med projektarbetet som alla gymnasieelever gör. Jag har dock hjärnsläpp och vet inte vad det ska handla om. Lite brainstorming från er forummedlemmar mottages tacksamt. Jag vill ju helst att det på en rätt stor bit ska beröra ämnet järnväg eller transporter i allmänhet. Obs, endast seriösa förslag. Tack på förhand. ![]()
![]() |
#2 | |
Skånsk användare
Reg.datum: Oct 2002
|
![]() Citat:
- Beräkningar om hur en nedläggningshotat/nedlagd bana kan börja trafikeras, underlag, trafik osv... - Hallandsåsen - Beräkning, förstudie, och byggandet av en ny järnväg för att ersätta lastbilstrafik osv..
/Erik Götborg Senast redigerad av Erik Götborg den 2006-08-10 klockan 22:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Hur Öresundsbron påverkat Öresundsområdet.
Borde finnas en hel del material att hitta om detta iaf. Har ju kommit rapporter om hur bron påverkat inflyttning, utflyttning, ökad tillväxt e.t.c |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Jan 2005
|
![]() Citat:
![]() Så du ska också börja 3:an (antar att alla gör projektarbetet då?). Vilket program? Transport antar jag? Skulle jag göra ett projektarbete om det skulle jag tycka att det var kul att göra som Erik Götborg föreslog och beräkna transportunderlag på en nedlagd eller nedläggningshotad bana (det får gärna vara Bollnäs-Edsbyn-Orsa ![]() Ett annat förslag är att undersöka vilka järnvägsfordon som är mest populära av resenärerna (Loktåg, X2000, Regina mm), vilka som använder respektive tågtyp mest (X2000, IC, Regional mm). Fråga ut resenärer etc... Kan ge upphov till många tågresor, men dem kanske måste bekostas på egen hand? Mvh Isak |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
|
![]()
Jag tog tog statestik från Statistiska centralbyrån ( http://www.sika-institute.se/Templates/Page.aspx?id=45 eller http://www.scb.se/)
till ett Matte-arbete. Går man under Transport och väljer järnväg får man upp det mesta. Jag gjorde då ett statistik arbete om Antalet dödsfall i tåg-trafiken under flera år. (Svårt att välja något som Lätt går att räkna på annars... ) Lycka till ![]()
![]() |
#6 |
Hyttåksfettischist
|
![]()
Tack så mycket, känns rätt bra nu... Självklart tar jag fortfarande emot förslag.
![]()
![]() |
#7 |
Moderator
Reg.datum: Dec 2002
|
![]()
Måste inflika bara att när man läser Erik Götborgs och Fredriks inlägg i början av tråden så blir man deprimerad över att gå IT och inte någon fordonsinriktad linje! Fast man får väl säga att man ska ha foto som projektarbete!
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
Ett förslag:
Hur kommer tågtrafiken att se ut om antalet avgångar ökar över Öresundsbron? Som leder till "spårlägesbrist". Nya alternativ till Öresundsbron t.ex. Tunnel Hbg-Helsingör. Vilka tåg prioriteras i första hand att gå över Ö-bron om tågtrafiken ökar. m.m. Kommer Öresundsregionen att påverkas av detta? m.m.
![]() |
#9 | |
Hyttåksfettischist
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
|
![]()
Tjaaa vad gjorde jag när jag gjorde mitt projektarbete. Vet inte riktigt vad du går för pluggoch vad ni har för "regler" att hålla er till. Men vi hade iaf att det skulle röra sig med nåt tekniskt. Så jag valde mellan att göra ett praktiskt och ett teoretiskt arbete. Det teoretiska skulle isf bli nån form av mer ingående fakta om tex tågföretaget, lok, vagnar osv.
Dock föll mitt projekt tillslut på det praktiska, att bygga en modell av Jeco's Z65:a. Tyckte projektarbetet var rätt skoj, hittar man bara rätt grej man vill göra så går det snabbt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Skånsk användare
Reg.datum: Oct 2002
|
![]()
Får nog inflika lite med Conny. Man har inte längre fria tyglar när det gäller val av projekt. Det ska ju handla om det program/inriktning man har läst i tre år.
Själv gick jag nån konstig utbildning i Perstorp, och fick som förslag att skriva om industrijärnvägen. Riktigt intressant och kul.
![]() |
#12 | |
Guest
|
![]() Citat:
![]() Du gillar ju Saab så varför inte göra nått liknande? |
|
![]() |