![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
|
![]()
Hej!
Mina flisvagnar Fb och Fb-u börjar att bli klara nu. Det som återstår är animering av lasten. Detta är något som jag gjort ett par gånger, men det var så länge sedan att jag tyvärr lyckats glömma hur. ![]() Är det någon som har en länk till en bra sida med en enkel beskrivning av det hela. Det enda jag egentligen behöver göra är att modifiera en av mina gamla animationer. Som det är nu så använder jag animeringen för min första flisvagn (Lgns), men den går för högt upp. Alla tips mottages tacksamt. ![]() mvh .... Mats
![]() Senast redigerad av MatsH den 2009-11-30 klockan 14:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Hittade denna gamla tråd som du skapade förra året, glömt bort den?
![]() http://217.197.57.186/forum/showthread.php?t=8974 Senast redigerad av Joel den 2006-09-29 klockan 15:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
|
![]() Citat:
![]() Tack så mycket Joel. Nu ska jag gå och skämmas lite. ![]() ![]() Trevlig Helg .... Mats
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2005
|
![]()
Hej
På litt Fb-u som är ca 2-3plankor(kortsidan) högre än litt Fb borde du kunna använda Lgns animeringen rakt av. På litt Fb måste du korta ned flishögen. Jag hoppas att du tänkt på att litt Fb-u är ca 38-40cm högre i 1:1 ![]() ![]() Man lastade dessa vagnar ända upp till kanten och den topp av spån som bildades kunde ibland nå upp till takbågarna. Är det möjligt att göra/animera en lossningsplats för Fb/Fb-u? Med en volvo baklastare ett spår med grop under spåret samt ett räcke/stång som är ca 3 vagnslängder med 45 graders lutande slut/början plus en gubbe i början av spåret. Gubben öppnar luckorna litegrann sen tar luckorna i stången/räcket så dem öppnas helt. En volvo baklastare med skopa kör sen ut spånen ur vagnarna så dem hamnar i en ränna under och bredvid spåret. Rännan blir ca 2 vagnslängder lång och sen tar ett transportband vid. Transportbandet och sedan rör tar sen spånen till stora spånhögar utanför ex ett massabruk eller spånskivefabrik. Dragkraft till dessa vagnar var vanligen Da, Ma, Rc4, T44, T43 och Dm-Dm. Flistågen gick från sågverk i värmland, dalarna och ångermanland/medelpad till främst gävle och massabruken därikring främst till Skutskär bruk. Av underredet till Fb borde man kunna rita också litt Ou/Om(stolpvagn), Lp 701(timmervagn), Lhm (stålämnesvagn) och en kulbehållarvagn som jag glömt litterat på men bl a fraktade den socker till bl a slotts fabrik. Om du orkar MatsH annars får du gärna skicka filerna till mig så kan jag rita dem andra vagnarna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
![]() Citat:
![]() Sanningen är den att jag bara har en ritning på litt Fb, men har fått texturer på Fb, Fb-u samt även Lu av Micke321. Jag har helt enkelt bara lagt Fb-u texturerna på Fb-vagnen. Men det är klart att jag kan bygga om den så att den blir 40cm högre. Jag ska genast titta på det. Vad gäller lossning av dessa vagnar så är jag inte säker på vad som kan/inte kan göras i Trainz. det ligger tyvärr något över min kunskapsnivå för tillfället. Skönt att det finns dom som är med och har koll. ![]() mvh .... Mats
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2005
|
![]()
Hej
Tyvärr så finns det inga ritningar på litt Fb-u. Så det är lätt att missa att dem vagnarna är högre. Den högre höjden på Fb-u börjar ovanför luckorna som alltså har samma höjd på båda vagnstyperna. Så luckorna ändras inte utan bara den plana delen mellan takbågarna och luckorna ska höjas. Gör Fb-u 39 cm (1:1) till i höjd för jag är osäker på exakt hur hög den eg är. Men 39 cm blir ett bra medeltal. http://www.jarnvag.net/bild/framsida/dmgodshost.jpg kan man se hur höga Fb-u vagnarna var. Glömde bort att säga att vagnarna du ritat ser helt fantastiska ut. ![]() Senast redigerad av Joel den 2006-10-01 klockan 10:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
![]() Citat:
Jag ska fixa till det också, men nu blir det sängen. ![]() mvh .... Mats
![]() Senast redigerad av MatsH den 2009-11-30 klockan 14:02. |
|
![]() |