Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-11-21, 23:07   #1
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 852
Standard Nyhet om X-Tracks...

Hej!
Jag upptäckte i danskt forum att X-Tracks version 3.18 är släppt.

http://www.xtracks.tk/
Totte besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-11-21, 23:31   #2
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Många intressanta delar... Tänk om SR ens var i närheten av alla delar som finns i Xtracks nu...

Mångfalden av raka spår, samt 1-graders böjjar i de flesta radierna är viktiga delar när man bygger utan Dyn-Track och nu finns det många sådana delar att välja på... Böjjar finns det iof bra med i SR oxå, men väldigt magert med raka i olika längder...

Förutom alla skoj kurv-växlar finns även 2 intressanta växlar, kort version av 5-graders-växeln, samt en 500m-tadie-växel... Plus en hög med mera bitar runt omkring dessa växlar...

Man kan konstatera att Xtracks idag är ett väldigt omfattande och innehållsrikt system, väl genomtänkt. Synd bara att det följer originalspårs-profilen...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-11-22, 08:45   #3
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Mazz: Du som verkar kunna det här om X-tracks, skulle du kunna beskriva lite i korta drag om varför man behöver det till diverse olika rutter och vad skillnaden är emellan de orginella spåren och x-tracks spåren?. Och främst vad gör x-tracks för skillnad egentligen?.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-11-22, 10:48   #4
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Xtracks (Även ScaleRail) är i korthet ett stort utökat utbud av spårdelar och det enklaste är kanske att man vänder på resonemanget, beskriver originalspåren...

Originalspår består endast av ett urval av spårdelar och på växelsidan egentligen endast av en "anständig" växeltyp, 5-graders-växeln. I original-spårsbaserade rutter användes således mycket 10-graders-växeln, som på grund av sin radie på 164m mest hör hemma på industrispår.

I original kan man inte heller bygga dubbla korsningsväxlar, då den typen saknas helt.

Växlarna är endast byggda som "fullformat", dvs man kan inte göra "tajtare" växelgator eller kurvväxlar.

1-graders-böjar saknas helt i original.

Utbudet av raka spårdelar i varierande längder är mycket blygsamt, den kortaste biten är 7m.

På grund av det magra utbudet av spårdelar, så är man helt tvungen att bygga med dynamiska spår, som lappar ihop där de fasta spårdelarna inte räckta till. En spårdel som är förknippad med många problem i historien och undviks gärna.

Så, för rutter med ambition att likna verklighet, så är ett spårpaket likt Xtracks eller SR en nödvändighet, annars får man blunda för alla kompromisser originalspåren innebär.

Tack vare mångfalden av spårdelar i tilläggspaketen, gäller ävem ScaleRail, så är det snabbare att bygga med dessa spårpaket än att bygga med enbart originalspår. En liten lärkurva har man förvisso, men när dom sitter där i ryggraden så flyter det på fin-fint att hitta spåren.

Xtracks namn på shaparna följer samma struktur och logik som originalspåren, medan ScaleRail har en annorlunda struktur. I SR får man alla raka spårdelar i nästan kronologisk ordning medan man i original-namngivningen får en 50m rak inbäddad bland 500m radie kurvor. SR-strukturen är mycket lättare att jobba med.

Ungefär så...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2006-11-22 klockan 10:55.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-11-22, 15:06   #5
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

X-tracks och SR klara väl också av smalspår d vs allt under 1435 mm, vilket MSTS originalspår inte klarar?

Många smalspårsrutter som jag har provat har iallfall krävt X-tracks...
  Svara med citat
Gammal 2006-11-22, 15:50   #6
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 852
Standard

Finns det spår utan luftledning? Ta t.ex. industrispår har ofta inga trådar. Om det finns isåfall vad heter spåren? Jag såg då när jag körde DK2000F.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-11-22, 16:08   #7
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Ja precis, smalspår får man ju med ja. Dessutom finns även andra bra delar, såsom bro-spår, med extra-rälerna mellan, man får osynliga spår, bra t.ex smörjgropar etc...

Man får även med olika typer av banvallar, i samma rutt. SR innehåller t.ex träslipers, betong och modern betong.

Tråd ovanför banan är en helt annan avdelning, som tyvärr inte styrs av spårsort. Så support för det finns inte heller i spårpaketen.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-11-23, 19:52   #8
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 852
Standard

X-Tracks finns att ladda hem. http://team.routebuilders.dk/
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:59.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009