Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-07-08, 17:14   #1
Affe
Tidigare TriQz
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
Standard Texturer till trainz...

Jag har gjort ngn slags skylt och texturen är 512 x 640...
Sedan står det att det är fel storlek...
Är deet inte så att man kan ta ex 128+128+128 osv tills man får den stoleken...
Har för mig att även 8+8+8 går...
Om ni försår vad jag menar...
__________________

Affe besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2007-07-08, 21:24   #2
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

texturen måste ha måtten 16, 32, 64, 128, 256, 512, 1024, 2048 gånger någon av dem.

/Tomas
__________________
Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-07-08, 23:44   #3
Affe
Tidigare TriQz
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
Standard

Så det finns ingen möjlighet att ta 16 + 1024 lr?
Jag har en till fråga... När man har en textur som bara är en bokstav så blir den texturen perfekt i Gmax när man använder den där...Men när jag använder en textur med minst 20 bokstäver så blir texturen konstig...
Den blir mer kantig lr ngt... Ved inte hur jag ska säga detta men den blir konstig...
__________________


Senast redigerad av Affe den 2007-07-08 klockan 23:56.
Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-07-09, 00:17   #4
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

av de talen jag skrev kan du välja valfritt att gångra med, alltså 16x1024 ska gå fint, likaså vilka andra kombinationer utav dem du vill. Håll texturnamnen korta, varför den skulle bli konstig när du har över 20 tecken vet jag dock inte. Ha inga svenska tecken (åäö) eller andra tecken. Själv använder jag bara a-z och understräck (_) i filnamnen.

/Tomas
__________________
Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-07-09, 00:39   #5
Affe
Tidigare TriQz
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
Standard

tack för svaren men jag tycker ändå CCP uppförsig illa...
jag tog 512x(512+128)=640 men jag får fortfarande felmessege att jag måste göraom texturens size... knäppt...
__________________

Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-07-09, 01:31   #6
Rc1166
Niträknare & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
Standard

640 är INTE en multipel av 2.
Du har 16, 32, 64, 128, 256, 512, 1024, 2048 och välja på
__________________
Kenny
Rc1166 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-07-09, 12:49   #7
Affe
Tidigare TriQz
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
Standard

Aha nu fattar jag...
Tack tomas o rc16611
__________________

Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-07-09, 17:08   #8
Affe
Tidigare TriQz
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
Standard

En fråga... Hur gör man TGA filer... går inte eftersom jag inte har photoshop och jag kan inte med paint...
__________________

Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-07-09, 18:07   #9
Json
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
Standard

Använd TGATool2?
Json besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-07-12, 13:08   #10
Affe
Tidigare TriQz
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
Standard

Tack Json...
Jag undrar nu hur man gör .texture filer...
När jag exporterar måste jag använda en .bmp eller .tga eller .jpg + en .texture fil...
Men när jag kollar på vissa av STW´s bildfiler så har de inte ex .rga + .texture...
Då har de bara en fil... .texture...
Hur gör man sådana filer... alltså .texture
__________________

Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-07-12, 17:06   #11
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Affe,
på detta tema har jag varit inne och gjort bort mig för nåt år sen.
Det är inte meningen att Du skall kunna gå in och ändra en ".texture" fil. Det är upphovsmannes sätt att skydda sig mot förfalskningar som sedan bjuds ut på "maknaden". Det finns sätt att att kringå detta, men jag tycker du skall lägga ned det projektet! Per omgående! Skriv till upphovsmannen istället och fråga!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-07-12, 18:05   #12
Kyriakos
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Ort: Sverige (Tror jag iaf...)
Inlägg: 119
Standard

Är det inte Affe som har gjort skylten...? (eller har jag missuppfattat det hela? )
__________________
_____________________________________________


"Om du ser ljuset i tunneln, var inte för optimistisk. Det kan vara ett tåg..." - Franz Kafka.
Kyriakos besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-07-12, 18:38   #13
Affe
Tidigare TriQz
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan
Affe,
på detta tema har jag varit inne och gjort bort mig för nåt år sen.
Det är inte meningen att Du skall kunna gå in och ändra en ".texture" fil. Det är upphovsmannes sätt att skydda sig mot förfalskningar som sedan bjuds ut på "maknaden". Det finns sätt att att kringå detta, men jag tycker du skall lägga ned det projektet! Per omgående! Skriv till upphovsmannen istället och fråga!
Jag håller inte på att ändra ngt...
När jag gör en fil så beöver jag en .bmp, .tga eller .jpg plus en .texture fil när jag gör en modell...
Men STW´s modeller har bara en fil och den heter .texture...
det jag undrar är hur man gör .textture filer...

Jag har inte gjort ngra skyltar
__________________

Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-07-13, 10:49   #14
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

använd aldrig aldrig .jpg som texturer! Endast .tga eller .bmp men det normala är att använda sig av .tga till texturer och .bmp till alpha (transparens) texturer.

Det är lite överkurs att göra om filerna till .texture, och inte alls nödvändigt.

/Tomas
__________________
Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-07-15, 20:37   #15
Affe
Tidigare TriQz
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tomas
använd aldrig aldrig .jpg som texturer! Endast .tga eller .bmp men det normala är att använda sig av .tga till texturer och .bmp till alpha (transparens) texturer.

Det är lite överkurs att göra om filerna till .texture, och inte alls nödvändigt.

/Tomas
Hmm... Då ska jag väl använda mig av .tga nu för tiden ...

Jag undrar var jag kan hitta filen env_metal...
Jag har för mig att man kan göra så att hjulen glänser med mera så att det ser ut som ett riktigt metall hjul...
Ngn som kan en sida...

Har även för mig att det finns ngt som heter env_metal_light...
Om det finns så undrar jag vad skillnaden är...
__________________


Senast redigerad av Affe den 2007-07-15 klockan 23:49.
Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:29.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009