![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Tidigare TriQz
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
|
![]()
Jag har gjort ngn slags skylt och texturen är 512 x 640...
Sedan står det att det är fel storlek... Är deet inte så att man kan ta ex 128+128+128 osv tills man får den stoleken... Har för mig att även 8+8+8 går... Om ni försår vad jag menar...
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
STW-member
|
![]()
texturen måste ha måtten 16, 32, 64, 128, 256, 512, 1024, 2048 gånger någon av dem.
/Tomas |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Tidigare TriQz
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
|
![]()
Så det finns ingen möjlighet att ta 16 + 1024 lr?
Jag har en till fråga... När man har en textur som bara är en bokstav så blir den texturen perfekt i Gmax när man använder den där...Men när jag använder en textur med minst 20 bokstäver så blir texturen konstig... Den blir mer kantig lr ngt... Ved inte hur jag ska säga detta men den blir konstig...
__________________
Senast redigerad av Affe den 2007-07-08 klockan 23:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
STW-member
|
![]()
av de talen jag skrev kan du välja valfritt att gångra med, alltså 16x1024 ska gå fint, likaså vilka andra kombinationer utav dem du vill. Håll texturnamnen korta, varför den skulle bli konstig när du har över 20 tecken vet jag dock inte. Ha inga svenska tecken (åäö) eller andra tecken. Själv använder jag bara a-z och understräck (_) i filnamnen.
/Tomas |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Tidigare TriQz
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
|
![]()
tack för svaren men jag tycker ändå CCP uppförsig illa...
jag tog 512x(512+128)=640 men jag får fortfarande felmessege att jag måste göraom texturens size... knäppt...
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Niträknare & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
|
![]()
640 är INTE en multipel av 2.
Du har 16, 32, 64, 128, 256, 512, 1024, 2048 och välja på
__________________
Kenny |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Tidigare TriQz
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
|
![]()
Aha nu fattar jag...
Tack tomas o rc16611
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Tidigare TriQz
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
|
![]()
En fråga... Hur gör man TGA filer... går inte eftersom jag inte har photoshop och jag kan inte med paint...
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
|
![]()
Använd TGATool2?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Tidigare TriQz
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
|
![]()
Tack Json...
Jag undrar nu hur man gör .texture filer... När jag exporterar måste jag använda en .bmp eller .tga eller .jpg + en .texture fil... Men när jag kollar på vissa av STW´s bildfiler så har de inte ex .rga + .texture... Då har de bara en fil... .texture... Hur gör man sådana filer... alltså .texture
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Affe,
på detta tema har jag varit inne och gjort bort mig för nåt år sen. Det är inte meningen att Du skall kunna gå in och ändra en ".texture" fil. Det är upphovsmannes sätt att skydda sig mot förfalskningar som sedan bjuds ut på "maknaden". Det finns sätt att att kringå detta, men jag tycker du skall lägga ned det projektet! Per omgående! Skriv till upphovsmannen istället och fråga!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2004
Ort: Sverige (Tror jag iaf...)
Inlägg: 119
|
![]()
Är det inte Affe som har gjort skylten...? (eller har jag missuppfattat det hela?
![]()
__________________
_____________________________________________ ![]() "Om du ser ljuset i tunneln, var inte för optimistisk. Det kan vara ett tåg..." - Franz Kafka. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Tidigare TriQz
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
|
![]() Citat:
När jag gör en fil så beöver jag en .bmp, .tga eller .jpg plus en .texture fil när jag gör en modell... Men STW´s modeller har bara en fil och den heter .texture... det jag undrar är hur man gör .textture filer... Jag har inte gjort ngra skyltar ![]()
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
STW-member
|
![]()
använd aldrig aldrig .jpg som texturer! Endast .tga eller .bmp men det normala är att använda sig av .tga till texturer och .bmp till alpha (transparens) texturer.
Det är lite överkurs att göra om filerna till .texture, och inte alls nödvändigt. /Tomas |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Tidigare TriQz
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
|
![]() Citat:
![]() Jag undrar var jag kan hitta filen env_metal... Jag har för mig att man kan göra så att hjulen glänser med mera så att det ser ut som ett riktigt metall hjul... Ngn som kan en sida... Har även för mig att det finns ngt som heter env_metal_light... Om det finns så undrar jag vad skillnaden är...
__________________
Senast redigerad av Affe den 2007-07-15 klockan 23:49. |
|
![]() |
![]() |