![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 93
|
![]()
jag har börjat bygga om lite på BHJ och lägger dit mer gammal räls, svajande åkrar mm. men jag skulle vilja veta hur gamla signaler såg ut, och om de går att få tag i till trainz? jag tänkte gamla till BHJ nämligen =). sen ska jag bara köra ånglok på banan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Niträknare & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
|
![]()
Först ska man väl säga att det fanns inte alls så många signaler som i dag. Oftast fanns det en infartssignal i varje ände av en mindre station och inte mycket mer. En uppsättning svenska semaforer till TRS skulle sitta bra och även den äldre "T-semaforen" vore passande till äldre banor.
För att ta ett exempel så hade den medelstora stationen i Malmköping en infartssignal i varje ände. Dessa tillsammans med de yttersta växlarna i varje ände kunde manövreras från ett vevställverk nedanför stationshuset. Avgångssignalering skedde med signalstav och övriga växlar lades om "på plats".
__________________
Kenny |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 93
|
![]()
eftersom de nu inte finns. kan man använda de gamla brittiska signalen, alltså den som bara är en vinge på. för infart till stationer. sen är de förstås frågan hur man gör med AI tåg. utan signarler åker den och krockar. hehe
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 93
|
![]()
jag hittade en attans intressant webbsida angående signaler. något för andra att läsa med.
http://www.ekeving.se/hi/index.html http://www.historiskt.nu/lankar/vt_lankar_3.html Senast redigerad av Melin den 2007-07-31 klockan 21:33. |
![]() |
![]() |