Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-11-13, 17:35   #1
Jared
Tidigare Ugglan_1

Reg.datum: Jun 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Jared
Standard Rödkotte

En dag när jag var ute och plåta tåg hittade jag denna röda kotte. Bilden är tagen tidigare i år. Kritik uppskattas!
Gammal 2007-11-16, 00:02   #2
Jared
Tidigare Ugglan_1

Standard

Ingen kommentar eller kritik på denna bild inte Lite segt här kanske??
Gammal 2007-11-16, 11:13   #3
Alexander Ödman
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
Standard

Bilder som är bra, får betraktaren att reagera/bli berörd/hajja till/fundera, att på någon form av reaktion. Det är därför vi tycker att olika bilder är bra, för olika saker får oss att reagera.

Och det är en halvdan bild på en kotte. Det får inte mig att reagera, jag klickar vidare. Tyvärr. Och jag vet inte hur en kotte skulle få mig att reagera.

Men ugglan, det är ingen fara. Jag har också tagit massa bilder på saker som bara "är" och tyckt att de var bra. Massor av bilder faktiskt. Man måste nästan börja där med sitt fotograferande.
  • Men om bortser från att det är en kotte, så hade det inte skadat med kortare skärpedjup (största bländare =lägsta bländartalet) för att skapa dramatik.
  • Ljuset är rätt tråkigt och blackigt, vilket gör att bilden nästan aldrig kommer att bli bra oavsett motiv. Jag hade aldrig tagit bilden i ett sådan ljus för jag har lärt mig att det inte blir bra.
  • Jag tycker att den saknar kontrast och de mörka partierna i bilden är för ljusa.

Fast det ar ju lite ovanligt att se en omogen kotte, en röd kotte.
Alexander Ödman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-16, 12:58   #4
Jared
Tidigare Ugglan_1

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Alexander Ödman
Bilder som är bra, får betraktaren att reagera/bli berörd/hajja till/fundera, att på någon form av reaktion. Det är därför vi tycker att olika bilder är bra, för olika saker får oss att reagera.

Och det är en halvdan bild på en kotte. Det får inte mig att reagera, jag klickar vidare. Tyvärr. Och jag vet inte hur en kotte skulle få mig att reagera.

Men ugglan, det är ingen fara. Jag har också tagit massa bilder på saker som bara "är" och tyckt att de var bra. Massor av bilder faktiskt. Man måste nästan börja där med sitt fotograferande.
  • Men om bortser från att det är en kotte, så hade det inte skadat med kortare skärpedjup (största bländare =lägsta bländartalet) för att skapa dramatik.
  • Ljuset är rätt tråkigt och blackigt, vilket gör att bilden nästan aldrig kommer att bli bra oavsett motiv. Jag hade aldrig tagit bilden i ett sådan ljus för jag har lärt mig att det inte blir bra.
  • Jag tycker att den saknar kontrast och de mörka partierna i bilden är för ljusa.

Fast det ar ju lite ovanligt att se en omogen kotte, en röd kotte.
Konstruktiv kritik är bra och jag tackar verkligen för dessa tips du har gett mig nu.. Jag har visserligen gjort två veriasioner av denna bild, den ena fick för mycket kontrast och denna. Kanske något mellannting skulle sitta fint, jag vet inte. Men jag tar tacksamt in denna info kan hjälpa mig att bli en bättre fotograf
Gammal 2007-11-16, 13:04   #5
Alexander Ödman
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ugglan_1
Konstruktiv kritik är bra och jag tackar verkligen för dessa tips du har gett mig nu.. Jag har visserligen gjort två veriasioner av denna bild, den ena fick för mycket kontrast och denna. Kanske något mellannting skulle sitta fint, jag vet inte. Men jag tar tacksamt in denna info kan hjälpa mig att bli en bättre fotograf
Vi måste alla gå den hårda vägen. Och utan kritik kommer man inte framåt. Foto handlar lika delar om att kunna behärska kameran (teknik) och att kunna skapa en bra bild innehållsmässigt.

En länkfavorit i repirs. FS.se's fotoskola
Gammal 2007-11-16, 16:45   #6
Arre
Tidigare Arvid Nilsson

Reg.datum: Jan 2005
Skicka ett meddelande via MSN till Arre
Standard

Ser själv detta som en "proffsbild".

Så här bra skärpa får jag aldrig.

Bonuspoäng får du för udda men intressant motiv. ;D
Gammal 2007-12-12, 19:17   #7
Jared
Tidigare Ugglan_1

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Arvid Nilsson
Ser själv detta som en "proffsbild".

Så här bra skärpa får jag aldrig.

Bonuspoäng får du för udda men intressant motiv. ;D
Tackar tackar Enligt en "kottexpert" jag snackade med idag så blommar dessa endast var tredje år:O så helt ointressant motiv är det inte Ödman
Gammal 2007-12-12, 19:35   #8
Alexander Ödman
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ugglan_1
Tackar tackar Enligt en "kottexpert" jag snackade med idag så blommar dessa endast var tredje år:O så helt ointressant motiv är det inte Ödman
Nej det är det ju inte då. Det visar ju bara på att bilder ibland kräver en viss grundkunskap hos betraktaren för att bli intressanta.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:55.