![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
Hallå där alla.
Har, som en del av er vet, inte haft någon kamera sen i augusti då min söta DiMage Z3 ansåg sig själv vara gammal nog för att gå i pension. Nåväl, nu vill jag börja igen med fotograferingen och har valt att sikta in mig på en digital systemkamera, när jag nu blir 18 om några veckor. Dags att slå på stort, alltså! ![]() Har fått syn på Olympus E-510 som verkar ligga i lagom prisnivå med optik, ca 7-8000 med minneskort och två objektiv (med brännvidder motsv. 28-42 och 40-300 mm på 35 mm film och jag har inte direkt hårda krav på objektiven egentligen, huvudsaken dom ger möjligheter att ta någorlunda bra bilder...) och en väska. Vad jag förstått är det vanligast med Canon och Nikon här, men för mig känns det lite dyrt. Så, är det någon här som har erfarenhet av Olympus E-510 och kan berätta lite? Fördelar? Nackdelar? Är det ett bra köp, eller kan jag lika gärna kasta den funderingen dit pepparn växer? ![]() Tack på förhand! ![]()
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2007
|
![]()
Det är ett bra, men lite udda val.
Den främsta "nackdelen" (beroende på hur man ser det) är att formatet är 4:3 (standard för kompatkkameror) i stället för 2:3 (standard för DSLR och för vanlig 135mm-film). Du har en förlängningsfaktor på 2 x brännvidden. Detta gör att optiken är mindre rent fysiskt. Men en nackdel man ska ta med i funderingen är att du har ett rätt begränsat utbud av optik. Det finns i princip tre uppsättningar av optik, kit-optik, mellanklassoptik och "Pro-line" som det heter. I varje klass finns det optik som täcker hela brännviddsomfånget. Men valmöjligtheterna i varje klass är obefintlig. Sen finns det tredjepartsoptik, men även där begränsat i och med att du har ett annat bildförhållande. I övrigt är Olympus E-510 bra. Har tyvärr inte sett några bildresultat. för 7-8000 kr får du mycket Nikon och Canon också. Kika på Pentax K10D, men då får du inget tele med till det priset. Sen har vi en liten Joker, Sony Alpha 200. En lillebror till Alpha 700 (samma sensor som Nion D300). Alpha 200 är prissatt i samma klass som Nikon D80/Canon 400D/Nikon D40X. Alpha 700 är bra, så mina förväntningar är hyfsat stora på Alpha 200 vad gäller byggkvalitet och känlsa. Ex. Nikon Nikon D40 med zoomar från 18-200. Eller Nikon D40X med VR i telesoomen. Ex. Canon Canon 400D med sigma 18-200 Ex. Olympus E-510 med två objektiv. Ex. Joker Sony Sony Alpha 200 med två zoomar. I skrivandes stund är inte denna prissatt, men vid en snabb överslagsräkning hamnar den på 8 800 kr för detta paket. Vet inte om du egentligen fick svar på vad du frågade om. Men om jag hinner i veckan kanske kanske du får ett mer utfäligt utlåtande om kameran. ![]() Lycka till! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Moderator
Reg.datum: Dec 2002
|
![]()
Personligen är jag lite rädd för Olympus, det är väl dock bara utifrån det jag läst mig till på Fotosidan/Dpreview och dylikt.
Dels för det Ödman säger om att man är lite egen standardmässigt och därmed inte har samma utbud att välja från inom objektiv men även att rykten(ligger det något i dem numera?) säger att de är lite brusigare. Men just E-510'an verkar klara det bra så det kan ju höra till det förgågna! ![]() En riktigt djup och genomgående test av kameran på hela 30 sidor finner du här, även bilder tagna i olika miljöer/förutsättningar: http://www.dpreview.com/reviews/olympuse510/ Senast redigerad av Olaf Lindström den 2008-01-21 klockan 01:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2007
|
![]()
DpRview är bra. Lita på dem...
![]() |
![]() |
![]() |