Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-07-21, 19:53   #1
Marcus Gustavsson
Tidigare v10

Reg.datum: Nov 2005
Standard Polisen...

Är dom väldigt ineffektiva eller är det Aftonbladets text-tv som är väldigt dumt formulerad ? läste precis en text om en man som hade hittats med skott skador i huvudet som nu ligger på sahlgrenska , tydligen så "misstänkte" polisen att han hade blivit skjuten, skulle han ha snubblat och ramlat på kulorna då eller stenskott kanske ? nä polisen är bra att ha då dom kommer när dom behövs även om texten kan få en att fundera lite.

Edit: Hoppas ingen tar detta på väldigt stort allvar, polisen är bra att ha jag bara reagerade på texten

Senast redigerad av Marcus Gustavsson den 2008-07-21 klockan 20:00.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2008-07-21, 23:20   #2
Julian
Medlem

Reg.datum: Jul 2007
Standard

Jag tycker polisen suger. Dom åker flera mil och gör allt dom kan för att stoppa en misstänkt grafittimålare istället för att rikta in sig på allvarligare brott där personer kommer till skada
Julian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-07-21, 23:37   #3
Eric B
Tidigare ssg

Reg.datum: Apr 2004
Skicka ett meddelande via MSN till Eric B
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Julian
Jag tycker polisen suger. Dom åker flera mil och gör allt dom kan för att stoppa en misstänkt grafittimålare istället för att rikta in sig på allvarligare brott där personer kommer till skada
Intressant inställning, tyvärr håller jag inte med...

Till 99% omhändertas klottrare av väktare eller liknande. Polisen kommer in först senare i mån av tid. Det är inte ovanligt att en omhändertagen klottrare kan få sitta och vänta i timmar på att en ledig polisenhet kan ta sig tid med en. Och nej, skadegörelse är inte någon högre prioritet hos polisen, tyvärr kan man ibland tycka. Sen har polisen betydligt mer att göra än vad det finns tillräckligt med poliser till. Alltså kan inte polisen vara överallt även om man så skulle vilja önska det. Jag tycker absolut inte att polisen suger. Tycker de gör ett bra jobb och jag hoppas de blir fler och fler samt mer synliga i samhället och mer effektiva mot brott samt mindre fokus på statistik och mål.

Senast redigerad av Eric B den 2008-07-21 klockan 23:46.
Eric B besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-07-22, 00:27   #4
Micke.L
Tidigare Traindriver94

Reg.datum: Aug 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Eric B
Intressant inställning, tyvärr håller jag inte med...

Till 99% omhändertas klottrare av väktare eller liknande. Polisen kommer in först senare i mån av tid. Det är inte ovanligt att en omhändertagen klottrare kan få sitta och vänta i timmar på att en ledig polisenhet kan ta sig tid med en. Och nej, skadegörelse är inte någon högre prioritet hos polisen, tyvärr kan man ibland tycka. Sen har polisen betydligt mer att göra än vad det finns tillräckligt med poliser till. Alltså kan inte polisen vara överallt även om man så skulle vilja önska det. Jag tycker absolut inte att polisen suger. Tycker de gör ett bra jobb och jag hoppas de blir fler och fler samt mer synliga i samhället och mer effektiva mot brott samt mindre fokus på statistik och mål.
Håller med där! Jag tycker polisen gör ett bra jobb, och tror att aftonbladet måste formulerat sig på ett sätt som lätt kan misstolkas odyl!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-07-22, 00:46   #5
Julian
Medlem

Standard

När jag och ett par andra muppar fotade i Rosersberg fick jag ögonkontakt med en kvinna som joggade 50 meter bort. En kvart senare kom två poliser och frågade massa frågor. Jag blev lite smått irriterad irriterad och öppnade min ryggsäck. En vattenflaska och cykelhjälm. Där står dom och har inte några som helst bevis. Ändå frågar dom säkert 4 frågor till om vad vi gör där och var vi bor. Sen står dom dessutom och kollar konstigt mot oss och sen åker dom.

Såklart skulle inte ett samhälle klara sig utan poliser men man borde lära poliser redan på deras utbildning att inte vara så skeptiska och misstänksama åt allting.

Senast redigerad av Julian den 2008-07-22 klockan 01:16.
Gammal 2008-07-22, 02:59   #6
Sparkfot
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Standard

Citat:
När jag och ett par andra muppar fotade i Rosersberg fick jag ögonkontakt med en kvinna som joggade 50 meter bort. En kvart senare kom två poliser och frågade massa frågor. Jag blev lite smått irriterad irriterad och öppnade min ryggsäck. En vattenflaska och cykelhjälm. Där står dom och har inte några som helst bevis. Ändå frågar dom säkert 4 frågor till om vad vi gör där och var vi bor. Sen står dom dessutom och kollar konstigt mot oss och sen åker dom.

Såklart skulle inte ett samhälle klara sig utan poliser men man borde lära poliser redan på deras utbildning att inte vara så skeptiska och misstänksama åt allting.
Varför bli irriterad? De gör bara sitt jobb? Ju mer du sammarbetar desto fortare går det för dig att slippa behöva besväras av dem. Ta det med ro istället för att skicka taggarna utåt direkt.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-07-22, 03:21   #7
Julian
Medlem

Standard

Jag sammarbetade visst och visade inte min irritation för dom, jag öppnade direkt min ryggsäck och lät dom se (innan de hade frågat om det) sen så visade jag upp min kamera som var full av tågbilder. Och ändå kollade den manliga polisen misstänkt på mig rätt länge..

Glömde säga att när jag hade visat innehållet i min väska så ringde de vittnet och hon hade inte sett mig klottra. Bara att jag höll i en kamera, och ändå ska man behöva få den där sura minen.

Visst gör dom sitt jobb, det tycker jag är bra Men om jag inte har nåt i min väska och en kamera full med tågbilder så kan dom ju släppa det direkt.
Gammal 2008-07-22, 10:34   #8
Marcus Gustavsson
Tidigare v10

Standard

polisen gör ett bra jobb, tänk på att det är många som ringer dit på en dag samt att dom måste kolla nästan allt och att mycket bara är skit som folk inte vill ta hand om själva, dock så kan jag ju säga det att det finns många poliser som måste lära sig prioritera, Tex, en gång när vi hade haft inbrott tog det polisen 3 timmar att komma hem till oss trots att vi bor en kilometer ifrån polishuset, sam att på skolavslutnings kvällen så kom dom till oss 3 gånger samma kväll när vi satt och grillade, vilket är väldigt konstigt då det måste ha funnits bättre grejer för dom att göra
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-07-22, 12:24   #9
Sparkfot
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Standard

Citat:
Jag sammarbetade visst och visade inte min irritation för dom, jag öppnade direkt min ryggsäck och lät dom se (innan de hade frågat om det) sen så visade jag upp min kamera som var full av tågbilder. Och ändå kollade den manliga polisen misstänkt på mig rätt länge..

Glömde säga att när jag hade visat innehållet i min väska så ringde de vittnet och hon hade inte sett mig klottra. Bara att jag höll i en kamera, och ändå ska man behöva få den där sura minen.

Visst gör dom sitt jobb, det tycker jag är bra Men om jag inte har nåt i min väska och en kamera full med tågbilder så kan dom ju släppa det direkt.
Som sagt ta det med ro, misstag/förstånd har även drabbat den oskyldige, ingen är felfri så även poliserna kan göra fel.
Alla kanske inte har bra dagar på jobbet eller liknande och vill gå omkring och le dagarna in å ut.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-07-22, 12:47   #10
Dson
Medlem

Reg.datum: Jul 2002
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson
, Tex, en gång när vi hade haft inbrott tog det polisen 3 timmar att komma hem till oss trots att vi bor en kilometer ifrån polishuset, sam att på skolavslutnings kvällen så kom dom till oss 3 gånger samma kväll när vi satt och grillade, vilket är väldigt konstigt då det måste ha funnits bättre grejer för dom att göra
Kanske kan vara så att dom vid tiden för inbrottet hade fullt upp, kanske med något allvarligare? Ett redant inträffat inbrott känns inte så viktigt, vad kan man göra åt saken? Det handlar liksom inte om att gripa någon, inte heller att förebygga något...

Medan när ni grillade efter avslutningen hade dom inte så mycket bättre för sig, och kollade så ni inte drack, eller gjorde något annat som kanske inte är så bra.

Är det inte bra att polisen håller koll på ungdomar efter en skolavslutning? Sådana fester brukar i regel inte vara direkt nyktra, om man säger så...
Gammal 2008-07-22, 13:25   #11
Marcus Gustavsson
Tidigare v10

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dson
Kanske kan vara så att dom vid tiden för inbrottet hade fullt upp, kanske med något allvarligare? Ett redant inträffat inbrott känns inte så viktigt, vad kan man göra åt saken? Det handlar liksom inte om att gripa någon, inte heller att förebygga något...

Medan när ni grillade efter avslutningen hade dom inte så mycket bättre för sig, och kollade så ni inte drack, eller gjorde något annat som kanske inte är så bra.

Är det inte bra att polisen håller koll på ungdomar efter en skolavslutning? Sådana fester brukar i regel inte vara direkt nyktra, om man säger så...
jo men 3 gånger på en och samma kväll, är det bara jag som reagerar på det? för när dom söker igenom väskorna första gången och inte hittar något så kanske man kan använda sin uteslutnings förmåga och inse att det inte finns någon sprit i dom, så då känns den andra och tredje gången ganska onödig, eller ?! och det där "Sådana fester brukar i regel inte vara direkt nyktra, om man säger så..." är inte det att dra alla ungdomar över en kam kanske ? alla är inte ligister som är ute och super skallen av sig för att dom tror att det är det ända sättet att ha kul på.

Senast redigerad av Marcus Gustavsson den 2008-07-22 klockan 13:28.
Gammal 2008-07-22, 14:54   #12
Dson
Medlem

Standard

Citat:
och det där "Sådana fester brukar i regel inte vara direkt nyktra, om man säger så..." är inte det att dra alla ungdomar över en kam kanske ? alla är inte ligister som är ute och super skallen av sig för att dom tror att det är det ända sättet att ha kul på.
Nej, det tycker jag inte.
Hur hade du tänkt att polisen skulle veta att just eran fest inte är som många andra?

Bättre att kolla än gång för mycket än en gång för lite, rätt som det är så kollar man en fest för lite och då sitter samhället där med en, i bästa fall lite överförfriskad tonåring, en våldtagen flicka vars liv mycket väl kan vara förstört för evigt, eller ännu värre en tonåring så alkoholförgiftad att han/hon avlidit...

Senast redigerad av Dson den 2008-07-22 klockan 14:56.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-07-22, 15:25   #13
Marcus Gustavsson
Tidigare v10

Standard

Citat:
Nej, det tycker jag inte.
Hur hade du tänkt att polisen skulle veta att just eran fest inte är som många andra?

Bättre att kolla än gång för mycket än en gång för lite, rätt som det är så kollar man en fest för lite och då sitter samhället där med en, i bästa fall lite överförfriskad tonåring, en våldtagen flicka vars liv mycket väl kan vara förstört för evigt, eller ännu värre en tonåring så alkoholförgiftad att han/hon avlidit...
det vet dom ju inte ifrån början , men när dom har varit där och kollat alla väskor som finns och set att alla är nyktra så kanske det är tillfälle att inse att det inte var någon alkohol på platsen, alltså en nykter fest, och kanske det vore dags att åka och kolla alla dom andra festerna som pågick i området. för övrigt var ju faktiskt social arbetarna där med och nattvandrarna.

och det är ju upp till var och en att dricka måttligt om dom nu måste göra det för att ha "kul", inse att alla som är under 18 inte är oansvariga. bara för att folk är över 18 så betyder det inte att man har mognaden inne eller att man dricker ansvarigt.

står fast vid att det är att dra alla ungdomar över en kam att tro att alla är ute och super skallen av sig varje helg. nog för att det finns folk som gör det.

men folk har lättare att se dom som uppför sig dåligt än dom som uppför sig bra, vilket herr Dson är ett perfekt exempel på.
Gammal 2008-07-22, 15:48   #14
Dson
Medlem

Standard

Citat:
det vet dom ju inte ifrån början , men när dom har varit där och kollat alla väskor som finns och set att alla är nyktra så kanske det är tillfälle att inse att det inte var någon alkohol på platsen, alltså en nykter fest, och kanske det vore dags att åka och kolla alla dom andra festerna som pågick i området. för övrigt var ju faktiskt social arbetarna där med och nattvandrarna.

och det är ju upp till var och en att dricka måttligt om dom nu måste göra det för att ha "kul", inse att alla som är under 18 inte är oansvariga. bara för att folk är över 18 så betyder det inte att man har mognaden inne eller att man dricker ansvarigt.

står fast vid att det är att dra alla ungdomar över en kam att tro att alla är ute och super skallen av sig varje helg. nog för att det finns folk som gör det.

men folk har lättare att se dom som uppför sig dåligt än dom som uppför sig bra, vilket herr Dson är ett perfekt exempel på.
Har aldrig sagt att jag tror det, jag VET mycket väl att där ute finns massor av nyktra fester också.
Det jag menar är att polisen omöjligen kan veta om just den festen du var på var en nykter sådan, och därför var det bättre att man åkte dit och kollade, än att man inte gjorde det. Att man sedan åkte dit tre gånger, ja vad vet jag? De hade säkert sina skäl, om inte annat för att se så att allt gick lungt till.

Kan dessutom mycket väl vara så att man som 16-åring har mognat mer än 18-åringar, och jag bryr mig inte om 16-åringar dricker, jag tänker inte ge mig in i andras liv.
Men jag anser fortfarande att det är bättre att man åker och kollar en tonårsfest, för det brukar ofta vara alkohol på sådana, inte alltid, men det är långt från ovanligt tyvärr. Genom att då kolla en gång för mycket snarare än en gång för lite, torde man undvika exemplen som jag nämde.
Gammal 2008-07-22, 15:57   #15
Marcus Gustavsson
Tidigare v10

Standard

Citat:
Har aldrig sagt att jag tror det, jag VET mycket väl att där ute finns massor av nyktra fester också.
Det jag menar är att polisen omöjligen kan veta om just den festen du var på var en nykter sådan, och därför var det bättre att man åkte dit och kollade, än att man inte gjorde det. Att man sedan åkte dit tre gånger, ja vad vet jag? De hade säkert sina skäl, om inte annat för att se så att allt gick lungt till.

Kan dessutom mycket väl vara så att man som 16-åring har mognat mer än 18-åringar, och jag bryr mig inte om 16-åringar dricker, jag tänker inte ge mig in i andras liv.
Men jag anser fortfarande att det är bättre att man åker och kollar en tonårsfest, för det brukar ofta vara alkohol på sådana, inte alltid, men det är långt från ovanligt tyvärr. Genom att då kolla en gång för mycket snarare än en gång för lite, torde man undvika exemplen som jag nämde.
jo det är ju sant, det är ju bra att dom kollar
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:08.