Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-09-20, 18:09   #1
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard Fråga om mina DEM-kartor.

Är det någon som har fått dom att fungera i Trainz.

Mina första versioner, var gjorda för TS2010 build 43434.
Sen har jag gjort en ny version, där jag har ändrat i configen. Så att dom borde fungera från en uppdaterad TRS2004 och uppåt.

Har bara hört en massa strul om dom och att endast leoj har fått dom att fungera.

Frågan är, om jag ska lägga ner helt, med mitt lilla projekt. Då det inte tycks fungera. Vore lite synd, när jag har kommit så långt och när även en vidare utbyggnad från Enköping till Kolbäck via Västerås, Ramnäs, Sala och upp till Uppsala mer eller mindre ligger färdigt här.

Om någon har fått det, att fungera.

Vilken version av Trainz, har ni då haft?
Gammal 2010-09-20, 18:27   #2
Jonmpa
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Skicka ett meddelande via MSN till Jonmpa
Smile

Jo jag fick det till slut att fungera med Trainz 2009 build 43434, men, det är svårt att veta vart spåren ska ligga, ska man titta på kartan och lägga spåren efter den, eller hur ska man göra. mvh Johnny
Jonmpa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-20, 19:20   #3
rock
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Tycker inte du ska lägga ner, vi får helt enkelt uppgradera till trainz 2010.

Jag har inte fått de och funka i mitt 2009 41844 i alla fall. Har provat och lägga den där hog mappen i trainz mappen.

Får jag de och funka så får ni veta de.
rock besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-20, 19:21   #4
Bengan

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jonmpa Visa inlägg
Jo jag fick det till slut att fungera med Trainz 2009 build 43434, men, det är svårt att veta vart spåren ska ligga, ska man titta på kartan och lägga spåren efter den, eller hur ska man göra. mvh Johnny
Tack.
Då är det två, som har fått dom att fungera.

Är det min första version eller är det med dom, som jag har ändrat Trainz build i configen på?

På kartan finns ett ljusblått streck, ungefär där spåret ska gå.
Om du kör open in explorer och kollar in i mappen, så hittar du en mapp som heter Kartor_Maps. I den ligger alla kartbilder medskickade som jpg. Där syns det betydligt mycket bättre, hur spåren går. Så om du har möjlighet, så kan du skriva ut kartan och ha den på sidan om, när du bygger. Dom flesta kartbilderna ligger efter varandra, men ibland blir det lite hopp, hit och dit. Så att man får leta efter rätt kartbild.
Gammal 2010-09-20, 19:28   #5
Bengan

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av rock Visa inlägg
Tycker inte du ska lägga ner, vi får helt enkelt uppgradera till trainz 2010.

Jag har inte fått de och funka i mitt 2009 41844 i alla fall. Har provat och lägga den där hog mappen i trainz mappen.

Får jag de och funka så får ni veta de.
Hjälper inte bara och lägga hog-mappen i 2009.
Du måste även importera mappen.
Gå upp i vänster hörn File och klicka på den, så att listan kommer fram. Gå ner till import content och leta reda på mappen och importera den.

O.B.S. Eventuellt kan hog-texturerna redan vara inbyggda i 2009. Då dom är det i 2010, men jag kommer inte ihåg.
Gammal 2010-09-20, 19:47   #6
Jonmpa
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Skicka ett meddelande via MSN till Jonmpa
Smile

Det var nog den första utan ändring tror jag, jag minns inte faktiskt riktigt. mvh Johnny
Jonmpa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-20, 22:53   #7
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Jag hänger inte med den här diskussion. Har 2009 och laddad ner Realistiska landskap flera gånger. En enda gång har det blivit galet vilket redovisas på annan plats.
Så här har jag gjort:
Lagt in Radio Mobile och Hog-mappen i Lokal disk (C. Lagt in texturerna i Auran/2009/World. Använt Goggle latitud och longitud.
Följt Mats Strids tuitorial till och med bildbehandlingen i Photoshop. Därefter har jag slaviskt följt Benkegbgs föredömliga bruksanvisning i tråden "Realistiska landskap i ts9000" (2010-08-27).
Visst har jag misslyckats några gånger, men samtliga gånger har jag spårat felet till mig själv - exempelvis glömt att committa.
Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-20, 22:57   #8
rock
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Hjälper inte bara och lägga hog-mappen i 2009.
Du måste även importera mappen.
Gå upp i vänster hörn File och klicka på den, så att listan kommer fram. Gå ner till import content och leta reda på mappen och importera den.

O.B.S. Eventuellt kan hog-texturerna redan vara inbyggda i 2009. Då dom är det i 2010, men jag kommer inte ihåg.
Vad dum jag är, de glömde jag ska prova de
Gammal 2010-09-21, 17:40   #9
Bengan

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Jag hänger inte med den här diskussion. Har 2009 och laddad ner Realistiska landskap flera gånger. En enda gång har det blivit galet vilket redovisas på annan plats.
Så här har jag gjort:
Lagt in Radio Mobile och Hog-mappen i Lokal disk (C. Lagt in texturerna i Auran/2009/World. Använt Goggle latitud och longitud.
Följt Mats Strids tuitorial till och med bildbehandlingen i Photoshop. Därefter har jag slaviskt följt Benkegbgs föredömliga bruksanvisning i tråden "Realistiska landskap i ts9000" (2010-08-27).
Visst har jag misslyckats några gånger, men samtliga gånger har jag spårat felet till mig själv - exempelvis glömt att committa.
Nisse
Jaha, du Nils.

Jag hänger knappt själv med här.
Försöker utreda, om det är jag som har gjort fel eller om felet ligger hos dom som installerar. När dom installerar mina kartbilder, som jag har gjort. Så tycks dom fungera hos vissa, men hos andra är det kört.

Fungerar hur fint som helst för mig i mitt TS2010, men jag försöker få reda på. Om det även fungerar i TRS2004, TRS2006 och TS2009 efter att jag har ändrat TrainzBuild i configen + om det eventuellt kan vara jag, som har packat ihop banorna fel, då jag inte tidigare har packat ihop någon bana för nedladdning. Har däremot packat ihop egna banor och sparat som cdp-file, som har fungerat att installera hos mig själv.
Gammal 2010-09-21, 21:42   #10
rock
Medlem

Standard

Fick de tyvärr inte och funka med och importera hog mappen i CMP. Jag hade dom flesta redan var nog bara 3-4 saknade. Men jag ger inte upp annars får jag uppgradera. De ska jag ju ändå göra men har väntat lite i år. Har man haft trainz sedan de första kom så varför sluta nu när man tycker de är skoj ännu.
Gammal 2010-09-21, 22:16   #11
benkegbg
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard

Här är mina försök att öppna dina DEM-kartor:
1. Laddade ner Stockholms_Lan_TRS2004_version_2.4 och öppnar Content Managern i Trainz 2009 . Laddar in cdp-filen där.
2. Startade Trainz och Surveyorn och fick Error: Map is missing or damaged.
3. Kollade min Trainz 2009 - ser att jag har version 3.1 Build 41844. Trots att versionen är högre så läser den alltså inte kartorna.
4. Provade att öppna Content Manager igen och "Edit in Content Creator Plus". Programmet kan ändra build från 2.4 till 3.1 med en varningsflagga: "The tag 'description' in containers 'map' is empty".
5. Startar Trainz och kan se kartorna i "Minimap" men själva skärmen visar bara kompasspekaren på en svart skärm med stjärnor på himlen. Stänger programmet och ger upp för den här versionen. Provat att ändra i config-filen med samma resultat.
Nytt försök: Laddar ner "Stockholms_Lan.cpd" från Media Fire. Själva nedladdningsrutan kom aldrig upp. Internet söker att ladda ner sidan hela tiden och den gröna stapeln kommer halvvägs tills den ger upp. Vilket också jag gjorde.
Provar att ladda ner" Gavle_Soderhamn.cdp" och det fungerade fint. Öppnar Content Managern och laddar in filen och startar Trainz 2009. Får genast upp Error: Map is missing or damaged. Stänger programmet . Slutledning: Då cdp-filen är skapad för Trainz 2010 så fungerar den naturligtvis inte.
Men:
Startar min Trainz 2010 (som har build 43434) och dess Content Manager och laddar in cdp-filerna där. Eftersom du skapat banorna i samma Trainzversion och Build som jag har, så fungerar det superfint. Däremot inte de andra banorna som är gjorda i TRS 2009 version 2.4.
Kan passa på och säga att de banor jag själv skapat - Skanebana, Vastkustbanan, Goteborg-Lysekil och så vidare - är gjorda för Trainz 2009 Version 3.1 (Build 41844). Om någon har problem med dessa så är det för vi har olika versioner av Trainz.

Jag tror att det inte är så enkelt som att bara byta Build i Config-filen när man skapat kartorna i Trainz 2010 och vill ha dessa "nedkonverterade" till en lägre version. Ej heller att byta ut Build-versionen i en äldre Trainz och byta upp sig till en högre. Kan ha fel, men det har inte fungerat för mig i alla fall.
Hälsningar

Senast redigerad av benkegbg den 2010-09-21 klockan 22:20.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-21, 23:54   #12
Nils Blid
Medlem

Standard

Rock!

Vilken Trainz-version har du? Det måste vi veta annars kan vi inte hjälpa dig. Förstår jag dig rätt så har du installerat Hog-mappen i CMP. Det tror jag inte att det fungerar. Pröva med att lägga Hog-mappan på hårddisken = (C.
Du får gärna återkomma.
Nisse
Gammal 2010-09-22, 00:21   #13
Nils Blid
Medlem

Standard

Förstår jag dig rätt, Benkegbg, så går det inte att vandra mellan Trainz-versionerna hur som helst när det gäller Radio Mobile och Hog. Med andra ord; gör du en bana i ts2010 så måste man ha 2010 för att få den att fungera.
En helt annan sak: Idén med att förnya Emges bruksanvisning för 2004 lever vidare. Problemet är att jag inte får kontakt med Emges. Hans tillstånd är en förutsättning.
En tredje sak: Trådarna om Realistiska landskap har nu utvecklats till ett riktigt trasselnystan. Det blir problem att nysta ut.
Nisse
Gammal 2010-09-22, 17:42   #14
Bengan

Standard

Plockade bort mina Dem-kartor i TS2010 och laddade hem mina egna, som jag har ändrat TrainzBuild på.
Gick inte bra för mig heller, när jag installerade dom på nytt.

Råkade ut för nästan samma sak, som i punkt 5.

5. Startar Trainz och kan se kartorna i "Minimap" men själva skärmen visar bara kompasspekaren på en svart skärm med stjärnor på himlen.

För mig, så hamnade kompasspekaren ute i det blå = inget bord, men himmel. Så det blev inte svart, med en massa stjärnor för mig.

Då öppnade jag upp banorna i open in explorer och ändrade i configen igen.
Gick tillbaka från 2.4 till 3.3.
Då fungerade dom för mig igen, men i cmp får jag nu istället felmeddelande (rött utropstecken och röd pusselbit).

Funderar på att installera TRS2004 igen och göra DEM-kartorna där. För att senare prova i TS2010.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Image1.jpg (31.2 KB, 61 visningar)
Gammal 2010-09-22, 20:05   #15
benkegbg
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard

Den erfarenhet jag har är att jag gjort kartorna i Trainz 2009 (den version jag har är 3.1, fast det kanske inte spelar någon roll) och sedan sparat som CDP.
Därefter har jag öppnat Trainz 2010 och importerat dessa dit, på samma sätt som jag laddar in nytt material jag laddat ner i CDP-format.
Helt utan problem kan jag sedan köra på banorna i Trainz 2010.
Däremot tvivlar jag på att man kan skapa något i Trainz 2010 och sedan spara som CDP för att sedan importera detta i Trainz 2009. Det är väl som med alla andra program, tror jag, att de inte är bakåtkompatibla. Tyvärr.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:45.