Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-11-14, 01:03   #1
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av theSnuFFer
Jag har inte testat AI:n än, så där kan jag tyvärr inte svara dig.

2GB minne är max. Ev. går det att editera och skriva in mer om man vill i "Trainzoptions"-filen om man vill. Det har jag gjort i min TRS2006 (=999 Har inte vågat testa mer)

Ang. processorn och grafiken kan jag tyvärr inte svara på det heller. Tittar jag på min egen dator med C2D så har den per automatik tilldelat sig rätten på båda och fördelar lasten. Men om TS2009 även stödjer Quad vet jag ej...

Ja, både TRS2006 & TS2009 har stöd för bredbild (16:9) Det har jag själv kört med hela tiden på min 32".

//Mvh theSnuFFer
Vart hittar man "Trainzoptions"-filen? Hittar bara "Trainzopt.txt" och hittar inget med minne där. Eller menar du Options i Launchern där max är 512? Den går inte att ändra för mej i alla fall. Har TRS 2006 SP1 build 3099. MVH. Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2008-11-14, 01:20   #2
theSnuFFer
Medlem

Reg.datum: Apr 2006
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal
Vart hittar man "Trainzoptions"-filen? Hittar bara "Trainzopt.txt" och hittar inget med minne där. Eller menar du Options i Launchern där max är 512? Den går inte att ändra för mej i alla fall. Har TRS 2006 SP1 build 3099. MVH. Ekan
Direkt under TRS2006-katalogen. Möjligt att den även kan heta "Trainzopt.txt". (Jag har bara v2.6, Build 3092)

I filen ska det finnas ett antal rader med bindestreck framför och som börjar med "-DepthBits=" och slutar med "-DefaultAutoMip=".
Infoga "-ResourceMemory=999" direkt under "-Jet="

Sen kan det stå vad det vill under options i Launchern - txt-filen styr.

//Mvh theSnuFFer
theSnuFFer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-14, 01:41   #3
CGD
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Standard

Någon på Aurans forum menade att 1536 Mb var max. Därför skrev jag om min trainzoptions fil så här.

-DepthBits=24
-StencilBits=8
-intro=disable
-fullscreen
-Jet=bin
-ResourceMemory=1536
-showcachebar
-allownoctrlrightclick
-showkuids
-cabinfov=65
-driverfov=55
-DefaultAutoMip=none
-zfar=3500

Det kan ju också löna sig att ta en titt på dän här sidan http://www.trainz.me.uk/config.htm
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-14, 01:48   #4
ekankal
Veteran

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av theSnuFFer
Direkt under TRS2006-katalogen. Möjligt att den även kan heta "Trainzopt.txt". (Jag har bara v2.6, Build 3092)

I filen ska det finnas ett antal rader med bindestreck framför och som börjar med "-DepthBits=" och slutar med "-DefaultAutoMip=".
Infoga "-ResourceMemory=999" direkt under "-Jet="

Sen kan det stå vad det vill under options i Launchern - txt-filen styr.

//Mvh theSnuFFer
Tusen tack för det tipset. Det var under "Trainz opt.txt." Vilken j*vla skillnad det blev när man förflyttar sej mellan ställen som man har detaljerat med mängder av gräs och dylikt. Märktes direkt att HD'n avlastas och att en större del av RAM jobbar. Vad tror du händer om man ökar lite till, har 4 GB RAM. Man törs väl inte prova på hälften som det står i manualen, den var väl skriven innan det fanns datorer med så mycket minne som standard, eller..? MVH. Ekan
Edit: Såg att CGD redan laggt ett inlägg. Ska prova det också.

Senast redigerad av ekankal den 2008-11-14 klockan 01:52.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-14, 02:03   #5
theSnuFFer
Medlem

Reg.datum: Apr 2006
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal
Tusen tack för det tipset. Det var under "Trainz opt.txt." Vilken j*vla skillnad det blev när man förflyttar sej mellan ställen som man har detaljerat med mängder av gräs och dylikt. Märktes direkt att HD'n avlastas och att en större del av RAM jobbar. Vad tror du händer om man ökar lite till, har 4 GB RAM. Man törs väl inte prova på hälften som det står i manualen, den var väl skriven innan det fanns datorer med så mycket minne som standard, eller..? MVH. Ekan
Edit: Såg att CGD redan laggt ett inlägg. Ska prova det också.
Javisst! Därför tyckte jag att det var extra kul att Auran oxå hade kommit ifatt utvecklingen något - Även om jag inte förstår varför inte 4096 eller mer skulle kunna vara möjligt. Men det sägs ju att vi i Norden är otroligt mycket mer "IT-utvecklade" och kräver mer av vår hårdvara än någon annanstans i världen!?

Hade jag haft mer än 3GB så hade jag testat att skriva in ett högre tal i txt-filen för TS2009, eftersom det ändå bara är en beta och just till för att testas. Men jag vill ju inte sänka hela datorn...

Och min TRS2006 fungerar just nu för bra för att börja labba med...

//MVh theSnuFFer
theSnuFFer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-14, 02:14   #6
ekankal
Veteran

Standard

Samma här med mitt TRS, funkar kanon efter att ha varit tvungen att gjort en ominst. rätt nyligt. Kan ju vara dummt att dra på för mycket på en gång. Trots allt är det ju en förbättring med nästan 100 %. Tack än en gång för tipset. MVH. Ekan.
Gammal 2008-11-14, 13:14   #7
CGD
Medlem

Standard

Jag har haft ett högre tal för minnet inskrivet. Inget händer och om det blir bättre vet jag inte. Det var innan jag läste att 1536 skulle vara max minne som 2006 klarade av att hantera.
Egentligen tycker jag det är direkt dåligt av Auran att inte programera in bättre värden. När man läser i Aurans forum så tycks det inte vara helt ovanligt med bra datorer.
Jag har också 4 GB minne och när jag kör Ostalgie, den stora banan så har jag ändå 2 GB minne kvar. Tänk om de också hade fått vara med. När det gäller grafikkortet så stod det någonstans att Auran var bättre där. Den prestanda som kortet hade skulle TRS ta hand om. Nu har jag inte eller känner inte till något program som kan mäta grafikkortet. Hur mycket det arbetar och hur mycket minne som används.

Det är ju klart att man undrar lite vad Microsoft kan komma med. FSX ser ju inte helt galet ut.
Gammal 2008-11-14, 13:32   #8
ekankal
Veteran

Standard

Gjorde en test och ställde upp på 1536 men märkte ingen skillnad mot 999 som TheSnuffer föreslog. TRS 2006 kanske bara klarar av att hantera 1024 riktigt bra. Sen vad det gäller minne så används ju löjligt mycket av den varan om man kör Vista bara av opr.syst. MVH. Ekan

Senast redigerad av ekankal den 2008-11-14 klockan 13:33.
Gammal 2008-11-14, 16:43   #9
ekankal
Veteran

Standard

Vad gäller grafikkorten så kan det nog stämma. Hade tidigare ett 8500 GT med 256 minne som brann upp !!! Bytte till ett 8600 GT med 512 (i.o.f GDDR2) minne och skillnaden blev enorm trots att inget av korten är några högprestandakort. Dock verkar det vara som du säger att TRS tar till vara på grafikminnet ganska bra. Kan tillägga att 8600-kortet köpte jag på Clas Ohlsson för 999:- och då följer det med ett prog. där man kan överklocka grafikprocessorn ganska riskfritt. Gjorde dock gämförelsen innan jag klockade processorn. MVH. Ekan
Gammal 2008-11-24, 22:54   #10
Melin
Medlem

Reg.datum: Jul 2007
Standard

när det gäller grafikkort verkar inte trainz gilla ATI kort, som jag har i burken nu. numera kör jag med HD3870 512 DDR4 och railsimulator körs på max med massa antialasing och grejor inte en ena hack eller dyligt, flyter som en dröm. . trainz 2006, TC3 laggar som fan. Nästan okörbart.
Melin besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-25, 20:07   #11
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Jag har ett ati kort och jag har aldrig haft problem med trs 2006.
Kortet är av typen Ati radeon X850 platinum edition.
Gammal 2008-11-26, 17:57   #12
CGD
Medlem

Standard

http://www.trainzkoop.de/tips-resourcen.html

Har ni tid så ta en titt på denna sida. Här står något om minnesmängden, men min tyska är lite skral. Här står även lite om CMP som varit uppe i annan tråd.

Senast redigerad av CGD den 2008-11-26 klockan 17:58.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:49.