![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
Hej!
JAg ska bygga någan bana i stockholm men vilken det vet jag inte så ni kan ju ge mig nånt bra tips som jag kan bygga! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
|
![]()
Hej! Jag bara undrar, menar du typ tbana/spårvagn eller lokaltåg? Tbanan finns ju redan. Det roligaste jag kan komma på som har stockholmsanknytning är Stockholm C-Arlanda, fast då hamnar man ju en bit utaanför stockholm...
![]()
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Ta inte på dig för mycket jobb nu, tänk på det!
Att bygga en bana efter verkligheten är riktigt svårt, det är inget man gör bara sådär. Har du spårplaner för alla sträckor, har du byggnader? Har du bilder/filmer som visar hela sträckan? Osv. Det är mycket att ta reda på och fixa innan man ens börjar med något sådant. Och tänk på att det kommer ta en enorm tid om du är ensam, det är inget man slänger ihop på ett höstlov liksom, utan räkna med att du får hålla på i åtminstone flera år. Och under dom åren kan MYCKET hända... Nu menar jag inte att avskräcka dig, verkligen inte, utan jag uppmuntrar dig att försöka. Däremot vill jag bara få dig att fundera lite grand över projektet ![]() Och om du sätter igång, så ett stort lycka till!
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Ett tips
jag bygger Malmö - Ystad, och jag kollar mycket på eniro och hitta.se Deras kartor är jo bra, men ser när man ska ha dubbelspår och enkel eller fler spår.. Det var bara ett tips.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Tack Dson! jo jag vet det är ett jätte jobb med spårplan och massor och att det tar tid
![]() Bönan: jag hadde tänkt mig någon som man kör med Sl:s X10: or men jag vet inte riktigt vilka banor dom kör på ![]() Andreas Tack för tipset. Om det är någon som bor i när heten av stockholm kan ju gärna je mig något tips på en bana så jag vet vad jag ska fota i stockholm ![]() Senast redigerad av Antepante den 2008-10-19 klockan 20:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Vill du ha en bana där det går X10, så blir det ju någon av pendeltågssträckorna. Då skulle jag föreslå att börja med Nynäsbanan mellan Västerhaninge och Nynäshamn (egentligen mellan Älvsjö och Nynäshamn). Står om den här: http://www.jarnvag.net/banguide/Alvsjo-Nynashamn.asp
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2006
|
![]()
En bana där det gick X10 (numera går bara X60 på sträckan) är ju Södertälje - Gnesta, inte så hemskt lång bana att bygga det, trots att det lär kräva rätt mycket arbete.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
Tack! jag kommer och uppdater dena tråd ibland hur det går och lägga ut bilder
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
|
![]()
Nu har jag en fråga till!
När man bygger hur vet man hur lång man byggt bygger man effter känsla eller finns det någon ruta som man kan kolla i? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2005
|
![]()
Tjenare, kul att du funderar. Jag har ett tips, kolla http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=6265 ett underbart verktyg! Använder du det så får du ju landskapet klart och behöver inte tänka på hur lång en viss sträcka ska vara.
Jag har använt det och har byggt bla. Gnesta - Södertälje Hamn - Södertälje Centrum vidare till Flemingsberg bara för att ta något, finns mkt mer kan jag lova om intresse finns. ![]() Senast redigerad av henke327 den 2008-10-20 klockan 00:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Medlem
Reg.datum: Nov 2005
|
![]() Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
|
![]()
inte riktigt än
![]() P.s jag är ingen snabb rutt byggare ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Månadens bild - Aug 2005
|
![]() Citat:
![]() Aneby-Flemingsberg måste vara ungefär 30 mil rak väg. ![]()
![]() |
![]() |
#14 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Om det aså är någon som har tid och förklara. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Medlem
Reg.datum: Sep 2005
|
![]() Citat:
Jag var ute med ett IC-tåg idag, samma resa. Den tog 1.50h så det tar sin lilla tid. RC loken har ju en STH på ca 135km/h vilket gör att det tar ju lite längre tid med dom än med x2. STH ligger mellan 110 och 160 beroende på vart på stambananvi befinner oss. Bilder kommer snart, ska bara kolla över vilka jag kan visa. ![]() vfp420b: Det är ett jättebygge så folk skakar säkert på huvudet åt min knäppa idé, men det bjuder jag på ![]() //Henke Senast redigerad av henke327 den 2008-10-20 klockan 21:39. |
|
![]() |
![]() |