![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Hej
När jag nu äntligen förstod hur en modern spline fungerade tack vare LAns spår så kunde jag äntligen få till en spline enligt 2009 modell med LOD och 3D elledning istället för alfa mappning. forum_bild.jpg Så här är alltså en svensk elledning, trästolpar, 3 ledningar runt 60kv gissningsvis. Elledning_60kv_x3_2009.cdp |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: May 2003
|
![]()
Riktigt snygg elledning du har gjort, svenska elledningar är något som saknas till trainz.
![]() Men jag upptäckte två problem. Bild 1: Själva elledningen verkar följa marken när man höjer eller sänker marken. Bild 2: När man ändrar riktning så blir elledningen böjd.
![]() |
#3 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Jag skall se om jag kan lösa det hela. Kan dock meddela att bild 2 är svår att lösa. Jag vet att flera andra haft problem med detta. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
|
![]()
Tack!
![]() Nu kan ju de som bor runt min bana få el till sina hus!
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2010
|
![]()
JA TACK!
![]() Behövs el ledningar på min skånska kust järnväg ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2011
|
![]()
Undra jag om man kan göra en Volt över dom ledningarna?
![]() Sånt här material är verkligen härligt att få lägga vantarna på!! Snyggt jobbat även om lite "finpolering" kvarstår !! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]() Jodå, det behövs nog. Exempelvis har du en elledning från Barsebäck som korsar Västkustbanan. Följ järnvägen i ex. Google Earth så går det nog att se kraftledningsgatorna. Har prövat själv, det fungerar. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
De problem som alex påpekar beror väl på att det är Kind track som ju följer marken och kröker sig i kurvor?
![]() |
#10 | |
Medlem
|
![]() Citat:
"Track: Variable length spline based track, roads, and other scenery items. Tracks may include initiator and terminator segments, and are height adjustable. Other examples include fences, power lines and hedges. " Det borde finnas en kind "spline" men det gör det ju inte. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]() Citat:
i denna djungel går ingen säker! Om du tittar på bilderna så är det en inbyggd kraftledning, bara trådarna, men om du kollar den ser du att det ser bra ut geometriskt. Sen gäller det att få dit stolparna i meshen. Den heter "Powerline-735kV-cable-03". Undersök om den går att vidareutveckal
![]() |
![]() |
#12 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Jag har en version som bygger på den versionen som jag kan släppa också - den kommer i en post här snart. Problemet med denna är förstås att den saknar LOD, har högre belastning på stort avstånd mm... Tume, som har gjort kraftledningen du hänvisar till, har faktiskt sagt på N3Vs forum att det är omöjligt att göra en powerline enligt nya modellen - han kanske har rätt.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem
|
![]()
Precis samma elledning som ovan fast i "klassisk" tappning - dvs alfa mappade polygoner och ingen detalj mm.
Fördelen med denna är att den inte böjer sig och inte följer terrängen. Nackdelen är att alla delar av den har samma detaljnivå (vilket är samma modell som är högupplöst del av den "moderna" 2009 versionen) så den har en högre belastning på datorn, speciellt om man har lång fri sikt. Elledning 60kv x 3 classic.cdp |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Efter koll på Trainz forumet och i TrainzDev samt lite experiment så har jag kommit fram till två saker: *) det går inte att lösa något av dessa problem *) det gamla sättet att göra splines på har inte dessa två problem Så lösningen tills vidare får bli tvåfald: *) klarar man sig med begränsningarna som är med den nya 2009 modellen kan man använda den *) gör man inte det kan man använda den här ovan som heter "classic" på slutet som då alltså istället har andra problem, dvs sämre prestanda.... Jag tänker posta om den här frågan i Aurans forum så vi får se om det kan hända något på den fronten. Jag hoppas att N3V gör något åt det i nästa version... |
|
![]() |
![]() |