![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Hej! När man har byggt ett hus i gmax hur installerar man den i trainz?
Tacksam för svar ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2002
|
![]()
Hej Marmar
Jag brukar göra så här. 1: När huset är målat och färdigt så ser du till att hela eller någon del är upptänt / markerat. 2: Tryck på knappen Edit Mech. 3: I det vita fältet högerklickar du (som ibland kan vara litet men det finns alltid en liten bit). 4: När du klickar i det vita fältet så kommer det upp ett fönster, klicka på Collaps All. 5: Ett nytt fönster kommer upp. Svara Yes på frågan (bry dig inte om Warning). 6: Se nu till att släcka allt som är upptänt / markerat på ditt hus. 7: Klicka nu på File menyn och sedan på Export... 8: Vänsterklicka ( obs! bara en gång ) på ny mapp. 9: Döp den nya mappen till något som passar dig. 10: När du namngivit den nya mappen så sätt muspekaren på mappen och vänsterklicka två snabba. Döp sedan mappen en gång till med exakt samma namn som skapade först. 11: Om allt gått rätt till så har du skapat en mapp med de första förutsättningar för att få in huset i spelet Trainz. Öppna mappen och kolla så det finns tre filer. En är till för din textur / er du använt till huset. Så skall det finnas en fil som slutar med gmw och en fil som slutar med IM Det skall nu till en del saker mera för att du skall få in huset i Trainz. För mig är detta ganska enkelt fast det verkar för mig att vara svårare att förklara begripligt hur det går till. Så gör det jag försökt att beskriva först och återkom sedan så skall vi se om vi kan fortsätta skolan Exportering Hus Med vänlig hälsning LokKalle
KAH Senast redigerad av LokKalle den 2009-12-25 klockan 11:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Det kom ingen fil.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
aJ då
Svårt att veta vad som blev fel. Blev det någon mapp över huvud taget? Är huset målat? Sparade du mappen två gånger? Gör om det en gång till sakta del för del. Vet själv hur svårt det var i början Ha tolamod. Kalle
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Jag sparade den i mappen det kom bara en fil
Ska texturen synas i gmax? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Ja. Huset skall var målat så det syns i gmax. Mappen du skapar skall i detta fall bli till i
Gmax/Gamepacks/Trainz. För att kunna se mappen från där du skapade den så måste du ändra till All Files om du sparade i gmax. Undrar vad du menar med Gmax? För att göra riktiga exporter så måste du ta hem och installera ett specialprogram som heter Trainz Asset Creation Studio. Det skall installeras och extraseras i skälva Gmax mappen. Fast det har du naturlikt vis redan gjort? Om inte så hämtar du programmet här. http://www.fileplanet.com/85772/8000...reation-Studio Kalle
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Hos mig syns inte texturen bara färg.
Ska man registrera sig om man ska ladda ner det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
|
![]()
http://www.auran.com/trainz/creation...ion_Studio.zip
där har du samma program http://www.auran.com/trainz/contentcreation.htm där finns det lite trevliga filer, typ gmax, source files ex gamx filer av byggnader i trainz
![]() |
#9 |
Medlem
|
![]()
Jag har installerat programmet och provat den men inget fil kom
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
|
![]()
hm..
Det låter som om du inte valt någon textur.. är du säker på att du lagt en texur på objektet??
![]() |
#11 |
Medlem
|
![]()
Hela huset är grå det blev så när jag drog texturen till huset
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
|
![]()
Hej igen marmar.
Har varit och käkat julgröt hos släktingar så nu kan vi fortsätta med skolan. Nu har vi ju också fått fin hjälp av leoj så då kommer det att gå som en dans. Det är ju klart att du skall kunna fixa till det här och bli en trainzbyggare du med. Kanske skulle vi börja lite från början. Det är som leoj säger, förutsättningen är ju att huset blir målat rätt först. Fast allra först så måste du installera Tranz asset creations studio rätt och du skall installera detta så det lägger sig i din gmaxmapp. När du gjort det så skall det finnas en ikon som ser ut som på den första bilden jag skickat med. Klicka på den blå ikonen och följ anvisningarna. När detta är färdigt så skall du nu kunna se en ikon som ser ut som på bild nr två. Den startar du gmax med i fortsättningen och bygger, målar och exporterar nu från detta program. Kanske kan du kopiera in huset du byggt i gmax eller bygga ett nytt. Det finns bra tutorials om hur det går till att bygga och måla hus mm. Här nedan har du en bra sådan, tycker jag. Försök med detta och återkom när du fått fram ett nymålat hus med trainz asset creations studio. http://www.worldoftrainz-downloads.c...litwindows.htm Kalle
KAH Senast redigerad av LokKalle den 2009-12-25 klockan 18:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem
|
![]()
Nu har jag gjort så att texturen är på huset.
Men ingen fil ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem
|
![]()
Hej
Det är inte lätt det här i början. Har försökta att fixa lite nya bilder på hur det skall gå till. Kanske kan Leoj och gärna andra hjälpa till så jag visar upp det hel rätt själv. Det är ju så att man kan exportera en gmaxfile, som det kallas, vart man vill i datorn. Normalt så exporterar man direkt till en Trainzmapp för att därifrån skapa en CDP file som man använder sig av för att installera sina byggen. För att vi alla skall veta var du exporterar din Gmaxfile så kanske det blir enklast om du nu först går i i mina...Dina Dokument och där skapar du en mapp med ett passande namn (min fick heta Trainz export). När det är klart så kollar du bilder och text noga och sakta här nedan. Åtekom när du är färdig så hjälper vi dig. Lokkalle
KAH Senast redigerad av LokKalle den 2009-12-26 klockan 13:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Medlem
|
![]()
Hej! De kom bara en fil som slutar med gnw När jag tryckte på spara kom det en ruta. Det står nått med att den inte kunde hitta texturen
|
![]() |
![]() |