Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-04-21, 18:41   #1
CGD
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Standard Växlar som slutar fungera.

Jag hämtar en bana från DLS. Installerar den och tar upp den i Surveyor. Sätter dit några tåg och låter några köras av AI och ett kör jag själv. Plötsligt kan en växel, som fungerat, sluta fungera. Varken jag eller AI kan lägga om den.

Finns här fler med samma problem och finns det en lösning?
CGD besöker inte forumet just nu  
Gammal 2010-04-21, 21:48   #2
leoj
Medlem

Reg.datum: Sep 2002
Standard

Är båda tågen inställda på autopilot (dvs så dom kan köra framåt av sig själv?) eller har du stannat båda tågen (dvs abort schedule)?
För om dom, eller någon utav dessa, fortfarande kör, så kan den låsa växeln
Gammal 2010-04-22, 00:03   #3
CGD
Medlem

Standard

Jag vet vad du menar men det spelar ingen roll. AI tågen kan vara på andra sidan banan lång från den låsta växeln. Eller så kan det vara så att AI loken inte kan köra vidare för en växel ligger fel och den går inte att ändra. När jag ändå tar upp det så händer ibland att växeln visar fel. Visar rakt fram men tåget svänger.
Jag har haft samma sak i alla mina Trainz ända från TRS 2004.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-04-22, 08:12   #4
leoj
Medlem

Reg.datum: Sep 2002
Standard

AI kan låsa från långt håll med..

Du har inga vagnar/saker i närheten utav växeln som spökar?

Det där sista, om att den kör åt "fel håll":
Är det växlar i kurvor där problemet uppstår, eller är det en spikrak växel?
Gammal 2010-04-22, 22:14   #5
CGD
Medlem

Standard

Det kan vara vilken växel som helst och egentligen behöver det inte vara något AI tåg med överhuvudtaget det kan räcka med ett enda lok som jag kör själv.
Loket jag kör kan befinna sig 20, 30, 40 eller fler basboard bort så det har inte med det att göra.
Ett exempel idag.
Jag kommer med ett tåg och måste lägga om växeln för att komma rätt forsätter långt, långt bort så när jag efter cirka 20 minuter kommer tillbaka till växeln och och vill ta andra hållet så går den inte att lägga om. Fört försöker jag lägga om den genom att trycka på J men inget händer. Då flyttar jag mig dit och försöker lägga om den genom att klicka på den. Inget händer. Försöker ge loket ett körkommando till en plats dit jag vill men det går inte loket stannar för växeln går inte att lägga om.

Så här har det varit ända sedan jag skaffade 2004 och är det bara hos mig det uppträder? Har banbyggaren placerat ut växlar och dess tillbehör fel eller är det något läsfel i programmet. Går det att korrigera felet?
Gammal 2010-04-22, 23:09   #6
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Är det samma växel/växlar hela tiden, eller "hoppar" felet mellan olika växlar?
Är det animerade växlar?
Händer det på alla dina banor, såväl egna, och som andra har byggt?

Gäller det enstaka/samma växlar på vissa banor hela tiden, antar jag att det enklaste till att börja med är att byta ut dessa tillsammans med spårbitarna och ev, signaler och liknande närmast växlarna och se vad som händer (om du nu inte redan har testat det).

Det här med att tågen kör tvärtemot vad pilarna visar i vissa växlar (troligtvis gäller det oftast där spåren svänger en aning), beror i regel på att ena spåret i växeln går över det andra "åt fel håll" (kan räcka med bråkdelen av någon millimeter, osynligt för ögat) innan det viker av åt "rätt håll".

Senast redigerad av ekankal den 2010-04-22 klockan 23:22.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-04-23, 08:59   #7
CGD
Medlem

Standard

Nu senast, det som fick mig att ta upp saken, det hände var i banan East Kentucky 2.
Då låste sig en växel som inte gjort det förut. Men i denna bana har vi också en växel i en svag högerkurva som envisas med att visa fel väg.
Jag har prövat att bygga om vilket brukar hjälpa men jag undrar ju varför det är fel från början. Det är inget som ser fel ut.
Här hade ju ekankal ett möjligt svar. Skall kolla upp det där lite bättre. Kan felet med växlar som fungerar ett tag och sedan upphör att göra det bero på att själva växlingsmaskinen inte är helt korrekt placerad. När jag gör en bana brukar jag lägga växelmaskinen mitt i cirkeln där rälsen delar sig men jag har märk på många nedladdade att maskinen kan ligga innan denna cirkel.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:25.