![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Tidigare Ruben
Reg.datum: Oct 2008
|
![]()
Hej!
Idag startade jag Trainz för första gången på ett tag. Jag var påväg att importera ett objekt som jag gjort för ett tag sen, men konstigt nog får jag felmeddelanden från CMP att den inte kan läsa .tga, .txt (text)- och .im-filer. Mycket konstigt då jag har importerat sådant förut flera gånger. Gäller inte bara just det objektet utan alla andra också. Kör med Win. XP Home Premium 32 bit. Hoppas det finns någon lösning!! ![]() Här kommer hela felmeddelandet: Warning: Unsupported file type for 'H:\....../Bak.texture.txt' Warning: Unsupported file type for 'H:\....../Bak.tga' Warning: Unsupported file type for 'H:\....../Front.texture.txt' Warning: Unsupported file type for 'H:\....../Front.tga' Warning: Unsupported file type for 'H:\....../Gr.texture.txt' Warning: Unsupported file type for 'H:\....../Gr.tga' Warning: Unsupported file type for 'H:\....../information.IM' |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]()
Försöker du att importera direkt från en öppnad, men INTE extr. rar-fil?
![]() |
#3 |
Tidigare Ruben
|
![]()
Mappen är en vanlig okomprimerad filmapp.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Tidigare Ruben
|
![]()
Hoppas någon vet vad jag ska göra. Nu står några modeller färdiga för att tas in i Trainz, bl. a denna:
Klara modeller.jpg (Resultatet blir bättre i TRS) ![]() Senast redigerad av Bombardier Train den 2010-08-14 klockan 10:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
När kan man ladda ner den?
![]() |
#6 |
Tidigare Ruben
|
![]()
När importeringen till Trainz fungerar igen. Då kommer den och andra objekt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Okej. Bra för behöver den verkligen
![]()
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Det du gör är att exportera meshen från Gmax-Trainz Asset Creation Studio, vilket är den gmax du har på bilden om jag inte missminner mig (vanliga gmax har ljusare paneler. Själv byggde jag i gmax och sparade som gmax-fil som jag sedan öppnade med Gmax-Trainz Asset Creation Studio, eftersom den sistnämndas paneler bytte typsnitt till ett som bara blev fyrkanter av varje gång man startade. exportera gick dock.)
Tryck på file och välj export i rullisten (samma rullist som har spara, öppna mm knappar) Skriv in ett namn på filen och lägg till .im på slutet, så att den inte exporterar i .pm eller .kin. (vill dock minnas att .im var standard om man inte skrev in något) Sedan så tar du bara din .im-fil, samt den/de .texture.txt filer som ligger på samma ställe samt tillhörande texturer i .tga-format. Gör ett nytt content i CM2 och öppna den "for edit". Lägg i filerna och öppna configen. Lägg till: mesh-table { default { mesh "namnpåmesh.im" auto-create 1 } } Byt till namnet på meshen. Sedan ska det fungera i spelet. Om det inte fungerar så beror det med stor sannolikhet på att gmax klantat till det. Vet inte hur många gånger man svurit sig förbannad över att det inte fungerat efter 10 försök. Jag rekommenderar dig att om du vill fortsätta med 3D-modellering till Trainz så byt till Blender (gratis) och lär dig det, om du inte tänkt köpa 3DsMax. Man sparar så mycket tid på smarta lösningar och att man inte behöver 10 exporteringar då ingenting fungerar utan att man vet vad som är fel som med gMax.