![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg
![]() |
Visningsalternativ
![]() |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Sverige (Falun)
Inlägg: 261
|
![]()
Hejsan, jag håller på att bygga ett 600mms spår och plötsligt slog tanken 'hur tusan får man det att fungera i trainz?' Vet någon vilka attachment points man behöver och hur man får in det om det är något mer än den vanliga exporteringen? Jag bifogar en bild för att visa hur det ser ut..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
|
![]()
inga attachments point behövs alls..
jag har börjat med ett mer väldetaljerat normalspår, tanken har varit smalspår med.. men min bristande kunskap att göra texurer visade sig då.. kolla i http://www.auran.com/TRS2006/uploads...iles/CCGTC.pdf Där finns svaret! ![]()
__________________
/Leoj Jaudidamdamdubidamdam |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Sverige (Falun)
Inlägg: 261
|
![]()
Det där är väl om man inte har en mesh till? saken är den att jag har en mesh, och jag vet inte hur man får in den i CCP och få den att fungera i trainz sedan.. (jag har testat att exportera den som normalt* in i trainz men den blir osynlig) *= som man exporterar in lok, vagnar och objekts.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
|
![]()
Skriv ett PM till mig så kan jag hjälpa dig vidare om du vill
![]() så slipper denna tråd blir som en chattsida ![]()
__________________
/Leoj Jaudidamdamdubidamdam |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 727
|
![]()
Först ska spårets räls över kant (rök) vara 3dm över Z=0.
Sedan ska spåret utgå ifrån Y=0 och gå i positiv Y-riktning det antal meter vars upplösning du vill ha på. Jag rekommenderar nog 2m. Den längden ska sedan ställas in i configen för att spåret ska få rätt längd.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Sverige (Falun)
Inlägg: 261
|
![]()
japp det är 3dm över Z-0,0 och är på 2meters längd från Y till Y-2m. men hur ska man ställa in längden i configen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 727
|
![]()
Lägg till:
length 2 Kom också ihåg att ta bort de polygoner som sitter på änden av ballasten, eftersom de inte kommer att synas. Dessutom bör bu lägga till taggen: uncached_alphas 1 annars kommer du få massor av konstiga problem med alphorna i ballasten.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Sverige (Falun)
Inlägg: 261
|
![]()
När jag har lagt till dem, och trycker 'commit' så klagar: Error: The Tag 'length' is not permitted within a container of type 'track'. och Error: The Tag 'uncached_alphas' is not permitted within a container of type 'track'
jag vet inte om det har nån betydelse att jag berättar men det är TS2009/TS2010 jag har.. (om det har någon betydelse) |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 727
|
![]()
Då skulle det kunna vara så att TS2009/10 känner av hur långa bitarna är själv. Du får testa och se om det fungerar utan de taggarna. Om det inte gör det så får du ändra trainz-builden.
Finns massor av sådanahära borttagna och ändrade taggar men ingen uppdaterad CCG(senaste från auran måste varit -04 va?, sedan finns 06 och TC3 från folk på nätet), tycker att Auran borde göra en sådan, annars kommer de att fortsätta att få material med äldre uppbyggnad vilket de säger att de inte vill ha. En grej man kan göra ät att använda CCP (som blivit mycket, mycket bättre och snabbare sedan TRS2006), när man editerar configar, där kan man se vilka taggar som går att lägga till.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Sverige (Falun)
Inlägg: 261
|
![]()
Det har jag försök utan vidare bra resultat. då blir spåret ut dragsbart och det går att sätta lok och vangnar på det men då är spåret helt osynligt..
![]() Senast redigerad av stora vågen den 2010-10-03 klockan 22:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
|
![]()
Jag och stora vågen har PMat lite, så det som hänt är att vi pratade om att LOD, så täntke vi kunde fortsätta här, då trainz ofullständiga CCG som vanligt ställer till det..
Ändra till trainz build 2.4 eller så, då kommer det att fungera (då TS09/10 inte finns med i någon CCG så är det svårt att veta vilken tagg som man får/inte får använda) Jag berättade för stora vågen att man måste LODa modellen för att den ska fungera bra. Då alla spår som inte är en mesh mår lite dåligt av att ligga typ 10 spår brevid varandra, datorn börjar klaga lite då Hur LODar man då ett spår: En högdetaljerad nivå max 2000 polygnoner (om jag inte missminner mig) Detta ska vara de närmsta metrarna från där man ser, för mig att 40 eller så blir lagom Här ser man allt, slipers, spik och allt annat lös tjafs ![]() En medeldetaljerad nivå tror max 500 polygnoner, mycket osäker detta är de metrar som kommer efter 40m till kanske 100, man får testa sig fram, eller hitta den guide som jag hitta förrut som jag desvärre tappa bort ![]() Slipers och stora 3d objekt kan vara kvar. Man behöver inte runda hörnen om man gjort så på sliperserna, utan dom kan vara fyrkantiga. Spara polygoner är kul.. En lågdetaljerad nivå under 100 polygnoner om inte färre, ju färre, ju bättre! allt som är över 100m gör objekt kantiga, ev platta ut slipers helt mm. Allt för att få bort så mycket polygoner som möjligt. Sen kan man skapa flera mellannivåer om detta gör så det ser bättre ut i spelet, man får testa sig fram ![]() Lättast är att börja högst upp, att göra en högdetaljerat spår, sen ta bort objekt/göra om i de lägre varianterna. Så man skapar flera olika spår, som blir ett i spelet. Så med andra ord ska du ha ett par stycken .im filer i ditt spår.
__________________
/Leoj Jaudidamdamdubidamdam |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 727
|
![]()
Men då måste jag få fråga, hur kan man lyckas få en 2 meters spårbit över 150 polygoner?
Visst, aurans exempelspår med rälsspik (eller modern motsvarighet) och varje sten i ballasten utmejslad kan jag tänka mig, men detta spår tror jag inte gör så mycket att det inte är lodat. Eventuellt om man tar bort sliprarna Dessutom så är det enklare att börja med en vanlig modell. Stora vågen, kolla först så att spåret inte ligger under marken av någon anledning (man vet aldrig med gMax om det är det du använder) Om det inte funkar så öppna contentet i explorer och editera configen för hand och byt ut build mot 2.4 eller liknande och följ sedan CCG TC3's instruktioner för spår.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Sverige (Falun)
Inlägg: 261
|
![]()
Ja mitt är på ca 415 polygoner. Men jag försökte som ni sa att exportera det in i 2.4:an men det blev inte lyckat.. (resultatet syns på bilden) samt i kuruvor så böjer inte sig inte spåret.. okej lite, men inte tillräckligt för att det ska se snyggt ut..
leoj jag är osäker om du menade att detta kan vara resultatet om det är över 100. (Förlåt men jag är osäker vad du menar) jag är ny på det här.. ![]() Vad tror ni kan vara bakom detta? (jag har aldrig varit med om sådant tidigare..) |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
|
![]()
jag känner igen det där, men kan inte sätta fingret på just nu var det är som är myskofikus
denna config har jag snickrat ihop förut (utan LOD) kolla och jämför med denna om det blir nått liv i din räls Kod:
kuid <KUID:63124:38000> kind track type Rails region Sweden obsolete-table { } description Swedish Hi-poly rail trainz-build 1.3 category-class TR category-region-0 SE category-era-3 1990s category-era-4 2000s category-era-5 2010s mini 43 rgb 255,200,0 length 4 istrack 1 width 4 asset-filename rals username Swedish Hi-poly rail
__________________
/Leoj Jaudidamdamdubidamdam |
![]() |
![]() |