Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-25, 15:33   #1
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard Spårvagnsfråga - trafik

Ursäkta en dum fråga, jag ser att det finns en del spårvägs byggnation här.
Nu kommer jag till min dumma fråga: blir det inte problem med trafiken om man bygger en spårväg?
Hur samspelar spårvagnen med bilar och övrig trafik?
spyfrog besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-01-25, 15:44   #2
GBGtram
Medlem

Reg.datum: Jun 2009
Smile PT GBG .bla?

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Ursäkta en dum fråga, jag ser att det finns en del spårvägs byggnation här.
Nu kommer jag till min dumma fråga: blir det inte problem med trafiken om man bygger en spårväg?
Hur samspelar spårvagnen med bilar och övrig trafik?
Hej, inga frågor är väl för dumma om man inte vet svaret..
Om du menar ( b.la) Projekt Göteborgs rutten så har jag svaret:

På ungefär 9 av 10 vägöverfarter över spåren i GBG finns den en signal styrd korsning som stoppar bilarna när vagnen kommer, oftast ger den rött ca:50 meter innan vagnen kommer. På dom andra som inte har signalerat så har jag trixat till de så att de oftast finns någon (osynlig)rondell som gör att de knappt kommer någon bil på just den överfarten.

På själva vägen är de lite lurigt normalt kör bilarna i trainz i 40km/timmen & vid Chalmers, Salhgrenska & Godhemsgatan är dom ända 3 ställena i PT GBG där vagnen delar banvall med bilarna, resten/ övriga vägar med spår har ingen bil trafik.

-En av grundarna-
Markus

Konduktör på Ringlinien
Rangerförare på Spôrvägen
GBGtram besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-26, 08:52   #3
rac_hammer
Medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

Menar du i spelet eller verkligheten?
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-26, 09:07   #4
spyfrog
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av rac_hammer Visa inlägg
Menar du i spelet eller verkligheten?
Jag menade i spelet eftersom jag inte ser att det verkar finns någon intelligens i bilarna direkt.
Nu gav ju postaren här ovan ett bra svar på hur det funkar i Trainz men det verkar som att man liksom tappar lite av det intressanta med spårvagnar - dvs integrationen med den vanliga trafiken.
Undrar om Trainz kommer att få några funktioner som stödjer detta bättre i framtiden?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-26, 09:55   #5
leoj
Medlem

Reg.datum: Sep 2002
Standard

Det går nog att fulhacka till sig en lösning..
Det skulle typ vara att om man skaffar sig en specialvägövergång där spår och väg går paralellt. Sen placerar ut massor med sådana efter varandra, att då få till någon typ av fungerande system.

Nackdelar
Spåren blir väldigt raka (kanske går att lösa, då jag ser att man i senaste SP till 09 kan namge splines)
bliarna kör hackit, kommer dom i fatt spårvagnen så kommer dom stanna till sen åka vidare.
Blir de lite fel så kommer även bilarna framför stanna till, så då kommer de vägra flytta sig.
Gammal 2011-01-26, 10:20   #6
spyfrog
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av leoj Visa inlägg
Det går nog att fulhacka till sig en lösning..
Det skulle typ vara att om man skaffar sig en specialvägövergång där spår och väg går paralellt. Sen placerar ut massor med sådana efter varandra, att då få till någon typ av fungerande system.

Nackdelar
Spåren blir väldigt raka (kanske går att lösa, då jag ser att man i senaste SP till 09 kan namge splines)
bliarna kör hackit, kommer dom i fatt spårvagnen så kommer dom stanna till sen åka vidare.
Blir de lite fel så kommer även bilarna framför stanna till, så då kommer de vägra flytta sig.
Det låter som att vi nog får klara oss utan riktigt integrerade spårvägar tills den funktionen stödjs av Auran eller köra på separata spår.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:36.