![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
|
![]()
Hej
Nu har jag fått hjälp av Spyfrog (Tack:-) med ritningar på ett bra lok att bygga. Det är DONJ,s no 5 Norrsund som ni kan se. Det känns mycket bättre att bygga efter ritningar än på fri hand och alla tidigare försök skrotas, men... Jag inser att min okunskap om hur ånglok byggdes lägger hinder i vägen. Jag vet inte hur en ångloksram normalt var uppbyggd på mindre lok från sekelskiftet och jag vill inte börja bygga från en påhittad grund. Är det någon som har en ide om var jag skall leta. Spyfrog föreslog at jag skulel kunna tänkas kontakta Rolf Sten som ju driver historiskt.nu Finns det någon annan väg att gå tro? Är det någon som har bra bilder på rena ramar? MVH / Björn L |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
De såg ut i princip som du gjort den, men med mindre och kantigare hål för huvudaxlarnas lager.
En ramritning till NBJ16 som exempel: http://s25.photobucket.com/albums/c6...current=r2.jpg
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Nu är du riktigt på G!!!! Det artar sig till stordåd snart ser jag. Bravoo!!!!
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]() Citat:
Såvitt jag begriper det så var ju ånglok ramverkslok liksom t.ex. D-loken. Allt bygger ju således på en ram som håller upp loket. Sen kanske man inte skall vara så kallad niträknare (pixelräknare?) när man bygger. Det är bättre att det ser rätt ut än är exakt korrekt skulle jag vilja hävda. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Kul att se, att mer smalspår byggs.
Har hittat några enklare ritningar på tankvagnen Q12p och på Z4p. Har slängt upp ritningarna, på forumet här. http://www.e-buzz.se/forum/showpost....4&postcount=70 Om ni skulle få, fler tokiga ryck.
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
|
![]()
Tack för all uppmuntran och ritningarna
Men nu vet jag vad jag måste göra. Jag får ta kameran och åka upp till järnvägsmuseet i Gävle och fota undersidan av lok. Det blir en trevlig dagsutflykt. MCH / BjörnL |
![]() |
![]() |