![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
Jag är en idiot tror jag. jag sitter och leker med TS12 och använder DEM-data från Filipstad till kristinehamn som jag mergat ihop. Jag har nu lagt räls från Filipstad till kristinehamn utan mellanliggande stationer. Nu har jag troligen gjort bort mig för jag sparar lite olika.
- Jag har en rutt som jag kallar Värmland 1. i den ruttan har jag tre olika sessioner som jag kallat för Värmland 1, Värmland 2 och värmland 3 beroende på hur långt jag kommit. jag har då experimenterat med maxlutningar på 15 promille som inte blev så bra så jag tänkte att jag kunde 'gå tillbaks' till en av de äldre sparade filerna om det blev fel. När det var dags att börja med stationerna så sparade jag Rutten Värmland 1 som rutten Värmland 2 och började med en ny session som jag då kallade igen för Värmland 1 (krångligt jag vet). Jag tog mig fram till Filipstad och började med stationen med växlar och annat roligt. Efter ett tag så ville jag göra Daglösen istället och laddade in rutten Värmland 2 och sparade som session Värmland 2. Det skulle jag naturligtvis inte gjort för nu så är inte Filipstad med längre då den sparades som en session. Nu är bara frågan, hur bygger ni? Gör ni allt byggande i Rutten och bara körningar med utläggning av lok och annat i Session?
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2010
|
![]()
När du bygger en rutt, är det grunden till alla olika sessioner. Det är i sessionen som du lägger in tåg, tidtabeller, ställer in vad industrier skall ha för gods och annat. Rutten är i princip bara en karta.
Men som du beskriver vad du försöker göra olika sessioner av ruttbygget. Jag tror inte det fungerar. Själv bygger jag landskapet och annat i en rutt. Om jag gör en ny station eller bansträckning blir det i samma rutt hela tiden. Sen har jag en session som är grunden för alla andra. Men eftersom du använder TS12. Kan du nog använda funktionen "layer" för att åstakomma det du beskriver. Jag har själv alldrig använt den funktionen, efter som jag använder TS09. Men jag har för mig att det finns en beskrivning på forumet, om layer. Jag hittade en länk som lan har lagt in om layer http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...ighlight=layer
Bygger numera i Tane /Björn Senast redigerad av baloo406 den 2011-04-27 klockan 10:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Tack så mycket, det var som jag misstänkte. Jaja, efter en förmiddag har jag nu spår utlagda från:
Persberg - Daglösen -Nykroppa - Kristinehamn Portal från Kil - Daglösen - Nykroppa - Portal till Hällefors Portal från Karlstad - Kristinehamn - Portal till Laxå Tack för länken, det var layers jag var ute efter. Nu skall jag fortsätta leta svenska saker på DLS PS! På tal om en annan sak (noobfråga nr 2), är Paintshed absolete i TS12 eller var kan jag hitta och installera den?
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2010
|
![]()
Vad jag vet så fungerar inte Piantshed i Trainz längre. Har själv inte använt det någon gång. Det fungerar tydligen inte över TS2006.
Tydligen skall det gå att använda. Du kan se hur via länken. http://forums.auran.com/trainz/showt...ight=paintshed. Ytterligare en länk. Men där står något helt annat, men där finns en länk till paintshed om du vill prova. http://forums.auran.com/trainz/showt...ight=paintshed
Bygger numera i Tane /Björn Senast redigerad av baloo406 den 2011-04-29 klockan 09:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2010
|
![]()
Pursche - måste fråga om du bor i närheten eler i filipstad? Jag bor där och tycker det var ett kul sammanträffande.
![]() |
![]() |
![]() |