Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-03, 02:56   #1
CGD
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Standard Olika spårsorter

Jag har hämtat hem en serie snygga spår från http://www.trainz.samplaire.com/

Men vad är det för skillnad mellan de han kallar för Junction och de andra?
CGD besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 08:42   #2
Fredrik1996
Medlem

Reg.datum: Nov 2009
Standard

Jösses. Kunde inte låta bli att ladda hem de.
Gammal 2011-08-03, 08:47   #3
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

CDG, får jag lov att sända en virtuell kram för att du gav mig den här länken?

"samplaire" har ju nämligen en mängd härliga hus där av en typ som fanns redan vid 1920-30 talet. Och de finns på DLS. Detta blir till stor hjälp.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 10:30   #4
CGD
Medlem

Standard spyfrog Det värde mycket

Efter det att jag blev utnämnd till storljugare värmde det verkligen att någon uppskattade det jag skrev.

Men frågan, vet någon vad som menas junction track?
Jag har ju själv prövat att göra växlar med de olika varianterna och kan inte se någon skillnad men här finns säkert någon mer kunnig som kan veta mer. På annat håll förs diskussion om stiched track. Är detta ett exempel på detta? Eller är det endast Jointedrails som är stiched track.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 10:37   #5
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av CGD Visa inlägg
Efter det att jag blev utnämnd till storljugare värmde det verkligen att någon uppskattade det jag skrev.

Men frågan, vet någon vad som menas junction track?
Jag har ju själv prövat att göra växlar med de olika varianterna och kan inte se någon skillnad men här finns säkert någon mer kunnig som kan veta mer. På annat håll förs diskussion om stiched track. Är detta ett exempel på detta? Eller är det endast Jointedrails som är stiched track.
Nej, stiched tracks är helt enkelt spår gjorda enligt modellen för Trainz 2009 och högre. LAns nya spår är exempel på stiched track. Fördelarna med stiched är att man kan ha olika LOD (level of detail) för spår på olika avstånd från "kameran" och därmed få bättre prestanda.
Jag har inte kunnat ladda ner de här "junction tracks" men gissningen är att det är spår som är gjort särskilt för växlar. Det finns ju t.ex. färdiga växlar som är objekt istället för räls - detta för att få snygga växeltungor mm, något som man inte får med vanlig räls.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 13:23   #6
CGD
Medlem

Standard

På sidan http://www.trainz.samplaire.com/ finns under den gula rubriken BETONOWE:
CONCRETE:
en bit ner till höger något som heter
SAM Tor Zwrotnicowy Betonowy HIGH
SAM Track Concrete Junction HIGH

Det finns fler Track Junction att ladda ner. Det är ingen fast räls utan ser för mig ut som vanlig räls. Jag har letat efter en förklaring men inte hittat någon men min tanke är ju att konstruktören gör dessa för ett särskilt skäl men jag har inte kommit på varför. Han har ju också något som han kallar för SAM Track Transitions. Här är det ju mer lättare att se hur de skall användas.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:54.