![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg
![]() |
Visningsalternativ
![]() |
![]() |
#1 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Är det någon, som har hittat gubbar som skjuter på vagnar eller ett osynligt lok någonstans.
Min tanke är. Att man kör in en vagn, på en liten vändskiva (t.ex. korvens). Få vändskivan att snurra 90 grader och sedan förflytta vagnen ett tiotal meter. Antingen med ett osynligt lok eller gubbar som går runt vändskivan på ett osynligt spår och knuffar av vagnen. Sedan får dom gå runt vagnen igen, på ett osynligt spår och knuffa tillbaka vagnan på vändskivan.
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Nu Bengan är du ute och fiskar på djupt vatten!
1. "Gubbarna" måste vara ett lok, med animerade armar och ben som skall "koppla" till vagnen och skjuta upp den på vändskivan. 2. Sen skall "andra" gubbar göras och animeras som vrider vändskivan (avancerat skript) 3. Därefter skall ett likadant "lok" som i 1) ta över på sidospåret! Jag välkommnar dig gärna tillbaks ner på jorden, Bengan. Idén är god men vem orkar genomföra ett sådant jätteprojekt? Inte jag iallafall!!!!
![]() |
#3 |
|
![]()
Vet i katten, om jag verkligen är ute på djupt vatten.
Finns ju animerade hästar kom jag på, som går att använda. Kanske det även finns animerade gubbar för detta ändamål, men jag har inte hittat några. För min del, så duger gubbar som inte är animerade. Om nu någon har sett detta. Angående vändskivorna, så går ju dom numera att styra till vilket spår som man vill komma till. Bara att jag har glömt hur man gjorde detta. Så nog borde det väl gå att lösa på något sätt. Att första knuffa dit vagnen på vändskivan med något växellok. Sen få skivan att snurra med vagnen på, för att senare plockas upp av t.ex. dessa hästarna eller med gubbar, om nu sådana finns eller ett osynligt lok som drar ut vagnen från vändskivan. Sen lägga lite osynliga spår bättre, än vad jag har gjort här.
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
|
![]()
Om du har en liten lutning på spåret från vändskivan, så är det bara att släppa på handbromsen och då rullar vagnen själv.
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2009
|
![]()
Det finns en animerad gubbe här: http://www.spaintrainzrutas.com/consist.html.
Den heter "Tracción a Brazo y Garbanzos".
![]() |
#6 |
|
![]()
Vagnen ska hämtas också, då blir det svårt att få upp henne till vändskivan.
![]() |
#7 | |
|
![]() Citat:
Blir till att ladda hem och installera, sen så får vi se hur det går. Ser förmodligen lite tungt ut, med bara en gubbe, som skjuter på en fullastad vagn. Men man kanske kan få till det, så att det ser ut som om det är han som leder hästarna.
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2010
|
![]() Citat:
Det finns en version till på scriptet Move Turntable som heter kuid2:609850:100018:1. Det skall var uppdaterat till att användas i Ts12. Det jag visar här använder jag och det fungerar i Ts09. Hur man får det att fungera, finns angivet i configen till Move Turntable. Det fungerar att snurra vändskivan med hjälp av din gubbe, även om han inte står på vändskivan. Vändskivan du visar i dina egna bilder ser kort ut för att både mannen och vagnen skall få plats.
Bygger numera i Tane /Björn Senast redigerad av baloo406 den 2011-08-07 klockan 10:37. Anledning: kom ihåg en sak |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]()
Tänkte bara meddela, att det fungerar nästan till 100% som jag hade tänkt mig. Det som strular, är att vagnen inte kommer helt in på vändskivan, när hon blir ditkörd av Z43:an. Med lite förskjutning på markern, så kanske det går helt på automatik. Men det är klart, lite ska man kanske själv göra och vara med och leka.
Kanske bra att veta, om någon är intresserad. Korvens lilla vändskiva, fixar precis gubben och G-finkan.
![]() |
#11 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Hur släpper man handbromsen på vagnar? Jag trodde bara att man kunde ansätta den med "A"?
![]() |
#12 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]()
Klicka på A igen.